Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Min 50-års resa | 3 besök senaste veckan (4676 totalt) |
Efter mycket tvekan beslutade jag för att inte fira min 50-årsdag utan valde att åka helt själv på en resa i min smak.
Man får dock åka en bit för att det skall bli behagligare väder såhär efter nyår, det blev Abu Dhabi/Dubai. Har varit här på F1 två gånger tidigare så jag har bockat av alla sevärdigheter och kunde roa mig med annat denna gång. På morgonen på min 50-årsdag hade jag bokat körning på YAS Marina Circuit med en Formula 3000. Det var dimmigt så det såg inte lovande ut när jag gick till banan (bodde bredvid, gör inte det, det är under inflygningen till flygplatsen). Alla bokningar före min tid hade ställts in men efter en stund kom det besked att vi skull få köra. Vi var 7 st från hela världen som skulle köra samtidigt i två grupper efter ledarbil och de sade att efter några utvärderingsvarv så skulle de ändra så att de snabba körde i en grupp. Vi skulle köra på södra banhalvan som är den knixigaste och långsammaste delen. Jag hade tagit med skor, underställ, balaklava och handskar. Det var en japan som hade med sig hela sin utstyrsel med Ferrari-overall och allt. En britt (Sean) gav en kort genomgång av regler och annat, därefter gick vi igenom lite grejer vid bilen (paddelväxling mm). Koner var utsatta för inbromsning, turn-in, apex och turn-out. De första varven gick det långsamt och det behövdes för bromsarna tog inte bra kalla och jag behövde vänja mig vid det lilla rattutslag som behövdes. Sedan var det in i depå för omgruppering och jag måste ha gjort något rätt för jag blev ensam i den snabba gruppen. Efter det var det ut och köra lite snabbare, takten ökades efterhand. Jag körde bil 14 om jag minns rätt. I inbromsningen till T1 var det bra att offra lite för att komme bättre in i T2 och få högre fart ut i T3. T4 var snäv och lätt att ta för snabbt och ställa till utgången ut på rakan. T5 och T6 hann jag inte lära mig för de hade satt ut bromspunkt inför T5 men jag tyckte inte man behövde bromsa här. Jag provade att inte brömsa så mycket men de blev bromspunkten de markerat för T7 fel. Ur T7 var det bra om man inte hade för bra utgång för då nådde man varvtalsbegränsningen på 2:an och jag ville inte få en nedväxling under den korta inbromsningen för T8. Fick man till T8 var det samma problem med T9 som var betydligt snabbare. För T10 var det en kort bromsning för att sedan bromsa hårdare för T11. På ett varv lyckades jag få "nedväxlingskast" på bakvagnen in i T11. I T11 var det viktigt att få till en hög utgångshastighet för rakan. De sade att man nåde över 200 kmh men jag hade ingen hastighetsmätare att se på, jag varvade inte ut på 5:an i alla fall. De filmade men sade att det inte alltid blev något, jag lägger ut om jag får filmen och om det är tillåtet. Jag gissar på att vi fick köra en halvtimme totalt. En annan dag hyrde jag bil för att köra 3 timmar (varav 9 mil var vägarbete) till en sanddyn som där det var motorsport på gång (Liwa Sports Festival). Hade siktat in mig på dragracing upp för en sanddyn men hade inte läst på ordentligt. Tävlingarna var på kvällen vilket jag borde förstått då det är varmt på dagen. Väl framme så var det fullt med folk som "campade" på sanddynerna runt omkring. Satt i bilen någon timme och tittade på när de lekte i sanddynen med "vanliga" bilar innan jag körde de 3 timmarna hem igen. Väl hemma på kvällen fick jag i stället följa det på TV:n. Sista dagen tog jag taxi till Dubai där jag började vid det fredags-stängda Eras Custom & Classics. Framemot kvällen bar det iväg till Dubai Autodrome där de börjat packa upp för helgens 24h. På kvällen hade jag bokat körning på Dubai Club med Lotus Evora 400 och Lotus Exige Sport 350. Inte helt oväntat var det var det Sean som höllt i genomgången här också. Det var uppbyggt på samma sätt med koner som på YAS. Båda bilarna körde jag på fullautomat för att kunna koncentrera mig på körningen som var mycket lättare med en instruktör bredvid sig. Instruktören kände Thorney som är känd i Speedster-kretsar. I T1 kunde man bromsa efter konerna med dessa lätta bilar och man kunde lägga på fullt i kurvans förlängning upp till T2 som man offrade för att få en bra ingång i T3. T4-T6 är genvägen för att missa Dubai Hill och det var bara att "ta sig igenom". Man kom helt fel in i T7 på grund av genvägen så den fick jag inte till. I princip behövde man inte bromsa för T8 men när jag provade var jag utanför banan, hade behövt några varv till för att få ordning på det. Till T9 var det viktigaste att få till utgången på rakan så där var det bra att offra ingångsfart. Han sade att man når ca 230 kmh på rakan men jag kollade inte på mätaren. Man fick 4 "heta" varv i båda bilarna och det är mycket trevliga bilar båda två. Det är bra kraft i Evora:n och den är lite tyngre men det gick som på räls, ett landsvägslok. Exige hade också bra tryck men den var lite lynnigare i beteendet. Suget efter en Exige blev stort... www.yasmarinacircuit.com www.agsc.ae www.dubaiautodrome.com _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Om man inte orkar söka så är här lite kostnader (ändras med valutakursen). 6900 kr = Flyg (Etihad/SAS) Köpenhamn-Athen-Abu Dhabi 4300 kr = Hotell (Abu Dhabi) med frukost i 5 nätter 4400 kr = YAS Marina Circuit - Formel 3000 3700 kr = Dubai Autodrome - Lotus 1200 kr = Taxi tur/retur Dubai 700 kr = Hyrbil (minsta) i en dag, fullförsäkrat, GPS och en full tank bensin (billigt) _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Var ju inte farligt dyrt Får väl börja planera för något sånt om några år |
||||
Bilder o videos Min 50-års resa | 3 besök senaste veckan (4676 totalt) |