| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring haltech PS1000 på B202 Saab
|
689 besök totalt |
|
Jag håller sedan lång tid tillbaka på med mitt superminiprojekt, dvs att sätta mittmotor i en gamla sortens hundkoja, se sepparat tråd. Nu har jag kommit till att det närmar sig installation av el och mitt sprut men då det är första bygget med eftermarknadssprut så tänkte jag kolla med er att jag förstått rätt. Receptet på motorn är i stora drag: Saab B202 -90 2.0T (175hk) Nu är den fullständigt genomgången med bla. -Portad topp med mirafrästa ventilsäten -Trim 60 T3 turbo -Ny avgaskollektor med avstämda pipor (mest för att få plats med Turbon) -3" avgasrör med 100cells racekatt och 1st appledämpare -Haltech PS1000 sprut -Bosch wastefiretändspolar (minns ej modellen nu) -Bosch 044 pump -Bosch röda "431" spridare Målet är i nuläget mest att få igång motorn och att göra bilen körbar men effektmässigt så skall den ge 230-300hk är tanken men effekten är inte det viktigaste. Jag har ngr funderingar som jag behöver lite råd kring: - Trigger vevaxel? Motorn har haft fördelartändning så trigger på vevaxeln saknas, spelar det ngn roll vilken triggerskiva man använder? (dvs 36-1 eller 60-2) samt hallgivaren, kan man välja fritt från varfri bil? när man grundställer triggern visst skall den då ge signal vid TDC och sedan ställer man tändläget i mjukvaran. - Kamaxeltrigger, finns inte heller på denna motor men då sprutet skall gå sekvensiellt måste det finnas, men denna har jag förstått behöver bara läsa en punkt och min tanke är att bygga om fördelaren och sätta en liten hallgivare i den som läser varvtalet på kamaxeln. Skall denna oxå ge sin signal på TDC när man grundställer? - Lufttempmätare, då sprutet inte använder luftmassemätare/mängdmätare så kör man lufttempmätare, här skiljer sig det ngt vart man skall placera denna? en del säger insuget direkt efter spjället och andra säger att den skall sitta innan spjället. Ngn som har ideer här, samt vilken längd skall man välja misstänker att den skall sitta mitt i luftflödet om det går. En övrig fråga om soppaledningar, hur grova bör man ha? vi pratar ganska moderata effektuttag, samt skall man köra samma på tryck och retur eller olika dimensioner? Tacksam för synpunkter och tips! _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
|
Jag kan svara på några av dina frågor iaf.
Dessa motorer sitter även i og900 -93 och de brukar konvertera dessa till Trionic 5-sprut och då monterar de en 60-2 triggerhjul på remskivan. Den triggern kommer då från motorerna med motorkod B2x4/B2x5. I princip alla Saab 9-5 och 9000 har dessa och de är normalt sett monterade på vevaxeln i motorn. Lufttempgivaren brukar sitta efter intercoolern men innan sjället på Saabarna. Det lättaste du kan göra om du inte nödvändigtvis behöver ha kvar ditt sprut är att leta på ett Trionic 5,2 styrsystem. Sedan leta på en oljepumpskåpa från en tidig 9000 med Bosch motronic som då har en Hallgivare på vevaxeln. Detta sprut är även det sekventionellt och fullt programmerbart. Det förutsätter att du kör med tändkassett dock. Sök på B202 och Trionic 5. Det är ett väl beprövat och väl fungerande system. Det enda som inte finns i trionic är Launch-controll! _________________ Gustav Altzar |
![]() |
Skruva banåkabil
|
689 besök totalt |