Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5468 besök totalt |
Låt oss kalla det en konad-höghastigets-bana på flygfält modell sprintlopp då, bättre så?
Har man en kort bit flygraka med i sträckningen blir det högre hastigheter (om det kommer bilar med lite ork i)...det var ju inte så att det gick över 150 hela tiden. Det verkar vara svårt att få fram budskapet här utan att bli missförstådd eller stämplad som underlig - jag gillade blandningen Challenge erbjöd förra året, det var trånga partier, konslalom och rena accelerationsmoment, en blandning av allt helt enkelt. /J p.s. Är det konor som utgör banan, så är det en konbana för mig. ![]() |
||||
Absolut, och jag försöker få utlopp för min besvikelse att ni envisas med att köra manöverprov i snigelfart hela tiden.
![]() /J |
||||
Inte? Men den (nästan) alenarådande SS:en då? Jag kom ut ur sista snabba paret på tillbakavägen med 6500-7000 på trean i Alfan, tror det var 130-140 någonting, och det var den skönaste känsla jag haft i någon konbana någonsin när det släppte lite fint på alla fyra då. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() ![]() P.P Har förstått precis vad jag menar tror jag. /J |
||||
Det är ju liksom olika discipliner... Som vanligt längdhopp kontra tresteg, typ.
![]() Själv tycker jag både "vanligt" banåka och tight slalom (manöverprov ![]() Jag personligen tycker det är konstigt att man kategoriskt dissar slalom bara för att man t.ex har en turbobil. Det går att åka "slalom" med behållning även med fyrkrafs och turbo likväl som det går att åka vanlig bana med en Clio (fast man inte hänger med GT3RS'erna...) Ska förresten bli kul att prova Bilsport SS nästa vecka... ![]() |
||||
Det handlar om respons, något imprezan har som stor nackdel, det långa ormboet till grenrör verkar ge hög spoolpunkt även med modesta aggregat - mitt som är kapabelt till 350 kusar eller så ger 1 bar vid 3200 rpm i nuvarande sättning, och fullt tryck (1,5) erhålls vid 35-3600.
Detta vid belastning på 4:an - lägre växlar ger sämre siffror, i praktiken innebär detta att bilen inte är speciellt kul i trånga konbanor, men skitkul i banor med lite mera fart. Det är olika divisioner som Falk säger, och jag siktar på tresteget då varken jag eller min bil är kapabel till längdhopp. ![]() Men en lätt pillad standardimpreza med riktiga däck är säkert kul i längdhopp, men då mindre kul i tresteget (eller rent av 100 meter sprint ![]() ![]() *fniss* /J |
||||
Kan bara hålla med. Ser inte riktigt problemet men turbo i konbana. Har inte provat bana med någon bil utan iofs, men har aldrig haft problem orsakade av fläkten (problemen skapar jag så bra själv...). Nu har väl min gamla SAAB 900 ganska mycket grundvrid och en rätt snäll laddtryckskurva så man blir inte direkt överraskad av någon effektpuckel. om man sedan får till vänsterbromningarna så kan man ju hålla trycket uppe på en jämn och trevlig nivå genom banan. M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||
Mattias Harvig lyckades rätt bra med sin turbobil i förra Lazzat RS-eventet. Han kom tvåa med sin EVo VI. Han var visst tvåa i Bilsports variant på actionmeet också tyckte jag mig se.
Hoppas ingen fick för sig att jag ser ner på event med högre farter. Det har säkert sin charm, men eftersom jag leker med en vanlig bil utan bur så får hastigheten gärna vara måttlig. Jag tycker inte om när det gör ont i kroppen. undrar om nån påpekar för mig om det där med farter på Nordslingan... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Hehe..har liite svårt att hitta rätt bland konorna ![]() ![]() Tänker inte såå djuptekniskt på min körning så jag glömmer bara hur konbanan är satt...lättare med vanlig bankörning för där är det bara att följa bankanten runt och in depån om man får hemlängtan ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Vad alla snöade in på begreppet turbobilar (eller är det ett allmänt mönster att det är lite turboladdat på körningarna?) - jag pratar ur min direkta synvinkel, med mina förutsättningar - varken jag eller min bil passar särdeles bra i små och kringliga banor. ![]() Mäkinen - Det går lika fort för mig på banträffarna som det gjorde förra året på Challenge/Barkarby (om inte fortare), och där har jag trafik med - jag föredrar helt klart att köra ett varv, ensam på banan. ![]() När det gäller renodlade banträffar finns inte riktigt detta med att hålla ned hastigheter, varför skulle det vara viktigare när man ställer upp en konbana på ett stort flygfält med massiva avåkningszoner? Eller missar jag något viktigt? ![]() /J |
||||
Den här ser ju lite rolig ut faktiskt. Det är ju inte så dum idé att använda rondellen!! ![]() _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
På banträffar har man ofta nybörjarpass där de kan få prova utan höga farter. I konbana ska det gå för fullt i princip direkt och man gör det dessutom med vanliga bilar utan bur. Jag skulle aldrig köra fullt på bana i en vanlig bil. Där vill jag ha marginalerna på min sida. Vi har dessutom ett reglemente att rätta oss efter i vår verksamhet och jag vill inte att någon skadar sig när jag är tävlingsledare. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
okej. Jag tyckte endast att inbromsningen på tillbakavägen in i det andra partiet var skoj egentligen. Kan ju berott på den sura bilen (206 GTI). Visst ska det gå lite fort, men inte i 200 . Och där det går fort kan det ju inte bara vara en raka. Då vinner ju de som har starkast bil utan ansträngning. ![]() Nä, fram för varierade konbanor som man kan får rytm i men som är tekniskt krävande för dig som förare. Den som kan sin best bäst skall vinna! ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Det är ju det jag förespråkar - varierade konbanor - inte detta konstanta snirklande som helt klart gynnar små gti-bilar och diverse sevenreplikor (oj vad jag vill ha en sådan för övrigt).
![]() Mäkinen - Jag har full förståelse för att du som tävlingsledare vill hålla ned hastigheterna. /J |
||||
Då håller vi med varandra! ![]() ![]() Som lekledare vill man inte att det går för fort av säkerhetsskäl. Men man kan också lägga "höghastighetssträckorna" på ställen där man kan snurra i hög hastighet och fortfarande vara kvar på asfalten. För snirkliga banor utan rytm ![]() Några svepande snabba böjar som tightar åt lite sakta så att man överraskas av sin bils överstyrning. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5468 besök totalt |