| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämpare - igen...
|
1224 besök totalt |
|
Ljuddämpare - igen...
Sitter fortfarande med samma bekymmer - ljud... Vad är egentligen konsenus nu för tiden? För det första. Ska jag ha 3" hela vägen, har typ 240hk? Tycker det känns som ett väl tilltaget system, typ lite för stort. Eller? Klarar jag mig med EN bamse Apple bak eller behövs det mer? Har idag en liten Simons (?) mitt under och ett gigantiskt hembygge som jag inte litar på fullt ut - dock byggd efter samma princip som Mattias A hade I sin Porsche 968 med V8 och han hade bara en sån längst bak, Inga ljudproblem. Hur väl jag lyckats I bygget jmf med mattias är ju förstås frågan. Min bil låter iaf som själva f-n, iaf när jag körde med dubbla weber. Funderar på att kasta bort lilla dämparen och stora aset och klämma dit en bamse-apple, mutli freq versionen, längst bak men räcker det? Tittar på tex kompisens Ginetta och han har ju en ytte-pytte dämpare byggd av Ferritta och ingen airbox, Inga ljudproblem... Hade ju underlättat rördragning nåt kraftigt om 2,5" hade räckt faktiskt. Alternativet, som känns lockande just nu, är att bara ge upp och föra bilfan till Ferrita. Känns dock som att det kan bli kostsamt - å andra sidan kostar det ju sämre pengar att bli avflaggad för ljud... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Re: Ljuddämpare - igen...
plats för dubbla 1.75" eller 2" ? _________________ Roland Johansson |
||
|
Är det turbo eller sugis du kör?
Jag kör ju 2L sugis på 235-240hk och jag kör 2,5" med en vibrant 200cel race katt och lång small gnistdämpare mitt under bilen och sedan en 2,5" slimbore (rund) Apple ljuddämpare bak och jag har aldrig varit över 95DB på någon av våra svenska banor. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
|
Re:
Flera av fördelarna med dubbla mindre rör de ofta otäcka resonanser som blir i grova system typiskt mellan 3-4 tusen rpm uteblir nästan alltid smäckrare dragning då det går att göra mindre böjradie ofta inga problem med markfrigång... ljuddämparna är smäckrare Att det tar en timme längre att bygga känns som minsta problemet _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ljuddämpare - igen...
|
1224 besök totalt |