Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (25388 totalt) |
Usch vilken otur. Någon har ju lurat någon på en totalt slut motor låter det som
![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Tillbaka
Tillbaka med två bankörningar i ryggen säsongen 2015! Efter mycket annat i livet och inte riktigt ork att ta tag i saker blev det ett uppehåll. Men nu börjar saker komma på plats och bilen är körbar på bana igen. Enda kruxet är att familjen välsignas med tillökning vilken dag som helst vilket innebär att bankörningschemat är svårspikat. Men jag räknar med iaf två träffar till på säsongen. Bra saker som är ordnade! - Hade problem med ett bromsok och hittade ett nyrenoverat som redan sitter på. - Wiecher sport halvbur monterad vilket känns tryggt så att den kommande knodden inte blir faderlös pga. ren lathet. Dessutom reggad med buren för att slippa problem i framtiden. - Alla gamla delar som inte ska monteras är sålda och källaren är tömd på skräp. - PFC08 sitter nu på runt om, tidigare gatbeläggen höll inte länge. - Den begagnade 530-motorn verkar funka ok. Ventilknack när motorn blir varm, men det är väl standard på M5X-motorerna. Saker som måste ordnas, helst innan nästa körning: - Montera sitta-still-stol. Stolen och adapter finns men behöver en lösning för bältet och lite hål borras. - Sänka höjden på chassiet som just nu är ställt på maxhöjd (en lång historia). ![]() _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Läckage dämpare bak
Visade sig efter årets sista träff att en dämpare läckte. Grejerna är två år gamla och har inte gått många hundra mil. Kan det uppstått när jag gått över curbsen? Det händer ibland att just vänster bak går på curbsen när man laddar för mycket i torparn. ![]() ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
|
||
Ok, ingen annan som varit med om det? Jag har iaf skickat tillbaka dämparen till Bilmodecenter som är återförsäljare till H&R som skulle se om H&R kunde byta den på goodwill. Garantin på två år hade precis passerats.
_________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Uppgraderad motorkylning
Upptäckte ett läckage av kylarvatten från termostathuset när jag skruvade loss fronten på bilen. Ska allting rivas ner och systemet tömmas kan man lika gärna uppgradera samtidigt. Drevsats från UUC till vattenpump och servo drevar ner utväxlingen och frigör en eller kanske två hk till motorn. Högprestanda vattenpump som pumpar mer vatten, har lägre motstånd och med pumpfkänsar i aluminium ger bättre pålitlighet och bättre kylning. Original har pumpflänsar i plast men BMW ersatte senare reser delspumpar med flänsar i metall. Min gamla är sannolikt plast och har dessutom 15000 mil på nacken. Räknar inte med någon kännbar skillnad alls utom möjligen något tyngre styrning, däremot lite tryggare chaufför på banan som inte oroar sig för att överhettad motorn. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Bromskylning
Z3 (ej M) har inte någon bromskylning i originalutförande. Förstör beläggen på banan så nu ska jag ordna något själv. Har icke bolt-on luftintag som jag ska försöka ersätta dimljusen med. Vi får se hur det går. Det ska ju både hålla för hög far och inte se för taskigt ut. Lite gatbil är det fortfarande! ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Luftintag på plats
Ej j***a jobb att klippa men det fungerade. Glipor kvar om man tittar närmare men med bara en plåtsax att jobba med tycker jag det blev godkänt. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Luftintag
Så här ser det ut på baksidan. Ska dra fast luftintagen med bultar under och ovanifrån. Nästa jobb blir att fästa slangfästen på insidan av hjulhusen. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Re:
Hej, Jag köpte dem från Bimmerworld. Inget bra köp, lite dålig kvalitet och har inget som passar bolt on på äldre bilar. http://www.bimmerworld.com/ssearch.h Mitt tips är att köpa på Deamon tweeks. Bäst utbud jag kunnat hitta på nätet. Passa på innan brexit! http://www.demon-tweeks.co.uk/perfor _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (25388 totalt) |