Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 CSL 2003, >>> 10 year anniversary <<< | 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 >> 17 besök senaste veckan (528147 totalt) |
Här kommer lite bilder och info om MrCarbons CSL.
Bilderna är tagna av en kille som heter Max och jobbar för de stora bilmagasinen runt om i världen. Vid detta tillfälle var han anlitad av Performance BMW Magazine som var här och gjorde reportage den 26 juli. Reportaget kommer att publiceras i deras oktober nummer. Förhoppningsvis med omslagsbild De "sköt" ca 600 bilder under 4 timmar på Falkenbergs Motorbana. 3 magasin står på kö för att publicera bilderna, bl a ett magasin som heter Loaded...hmm. I Bilsport nummer 19 som kommer till prenumeranterna den 27 aug kan ni läsa om hur det gick för bilen på Emmabodas Superstagebana med helt slutkörda Michelindäck tiden var ändå ganska hyfsad. Så vi planerar att kapa 2 sec till med fräscha däck nästa gång då vi går i kamp med OCL brorssons CSL. Då kanske Richard Göransson hinner med att köra innan däcken tar slut. Efter bilderna hittar ni en enkel spec. har ni frågor som är ni välkomna med allt från himmel och jord. Jag och Vellemannen kommer göra så gott vi kan att svara med snabb respons. Bil: BMW M3 CSL 2003 Motor: original M3 CSL 6 cyl. kompressions förhållande 10,3:1 ESS Tuning bolt-on kompressor sats -40% större Bosch spridare -Vortec V2-SQ kompressor med 0.6 bars laddtryck vid maxvarv -Specialbyggd plenumkammare med integrerad vattenkyld intercooler -omprogrammerat original styrsystem -Borttagen fartspärr Effekt: ca 640 hk Transmission: original CSL SMG II låda med Sachs Sinterlammell och tryckplatta. Medifierad bakaxel med ny racediff och med 3:91 utväxling. Chassi: Bilstein ställbara 9lägen runt om H&R ställbara krängningshämmare runt om Polyutheran bussningar "special" fram och bak Justerbara camberstag i bak Ställbara camberplattor fram Skruvad helbur för Nordslingan och Weishers Sport halvbur för vanliga racerbanor Bromsar: Fram: PFC ZR28 monobloc 4-piston multipad caliper PFC 323x32mm Direct Drive disc PFC 01 compound pads Bak: PFC ZR29 2-piston caliper PFC 321mm Direct Drive disc PFC 01 compound pads Dot 5 bromsvätska stålomspunna slangar Fälgar: BBS Race splitfälgar, 9,5"x18" fram och 11"x18" bak Däck: Michelin Pilot Sport Cup R, 265/35/18" fram varierat med 235/40/18" fram samt 295/30/18" bak Kaross: original CSL med special lack, M3 GTR kolfiber huv (4.5kg), M3 CSL kolfiber baklucka (2kg), Flossmann M3 R kit skärmar i kolfiber och modifierad orginallack. Inredning: Recaro racestolar, 6punktsbälten. Vikt: Borttaget ca 80-100 kg hittills, bantningen fortsätter... Prestanda: Ring Knutstorp 1:07.8, Michelindäck (2004) Gelleråsen Motorstadium 1:13.50, Michelindäck (2004) Nordslingan ca 7:34 med orginalchassie bak och KW dämpare i fram. Uppvärmningstid (2005) Nordslingan ca 7:46 med Bilsteinchassie runt om. Uppvärmningstid (2005) Hockenheim 1:11 med Bilsteinchassie runt om (2005) SportAuto test. Nordslingan 7:22 min med KW 3way runt om (2007) Toppfart: 295 km/h Övrigt: Tack till Mr Carbon, West Coast Racing, Richard Göransson, ESS Tuning, Michelin, Movit Scandinavia, Forza AB, Yokohama, Bilmodecenter, Tyresö Däckservice, olssons Däckservice, Preem i Borås, Sikkens i Tyresö samt LOADED crew Mer info hittar ni på www.loaded.se |
||
Jag hörde talas om lite lägre tider i helgen... Snyggt bygge! Tror inte att jag hörde några negativa kommentarer på hela helgen _________________ /Kristian Elisson |
||
Ja en sån där skulle man ha.
Låter extremt brutal i de snabba växlingarna!! Har bilen protesterat nångång pga av hårt användande? Eller har BMW sorterat ut CSL bilarna helt när dom levererats? _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag hade turen att få åka med Richard några varv på Knutstorp nu i helgen och det var ju inte tråkigt, hade dock förväntat mig lite mer tryck maskinellt men det kanske döljs när den inte är rensad. Annars verkar chassie och bromsar väldigt bra
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jag stod vid start/mål och klockade en del varvtider och Loaded körde konstant på 1,07-tider. Och det är ju inte så långsamt om man säger som så... Jörgen Hansson som vann BMWcup-racet på lördagen (minns inte riktigt, men han vann väl på söndagen också?) körde på 1,08-tider. Det var bara Sten Jarl's super-Z3 med F1-motor som åkte snabbare: 1,04-1,05.
skulle nu någon tycka att mina klockade varvtider är tokiga, skyller jag på solsting edit: det enda som "hände" var väl att Loaded's nummerplåt flög av.. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Personligen så skär det lite i BMW-tarmen när man tar en så exlusiv modell som CSL och bygger om...
Bromsar, chassi och lättning är . Det hade nog jag oxå sett över. Men överladda... Tack för att det inte sitter en turbo i iaf. Sen är jag otroligt svag för CSL:ns originalhjul. Fast dessa kanske väger mer än dom som sitter på bilen nu? |
||
|
||
Fredrik C; På just detta exemplar satt det fartspärr. En option som redan förbeställt
av BMW. Sedan kollade jag inte om det gick att ta bort den vid själva köpet. Anton Lillsund; Peppar peppar, den har aldrig protesterat varken som orginal eller efter modifiering. 1800 mil orginal och 800 mil med kompressor. Niklas Sandström; Den är väldigt snällt inställd för att den skall vara så körbar och underhållsfri som möjligt, laddtryck ca 0,3 Bar. Intressant och givande med din referens att du upplevde att chassie mm verkar funka, själv har jag ej hunnit med ännu att åka med Göransson med uppsättningen, chassie, bromsar, däck. Frazze; Intressant, vi var nog två då med solsting hehe... tiderna pendlade mellan 1:07 och 1:09. Andreas Lindström; kanske är det en tröst att hela kitet är ett bult-on-kit. Det tar ca 4 tim att återställa. Turbo var aldrig på tal. Håller med om fälgarna men bilen var förbeställd med Continental paketet och inte Michelin paketet. Så vi valde ett snäpp lättare fälgar från vår sponsor i USA, Kinesis. Men som vi ångrar lite idag, för de är otroligt svårskötta. Westfield; orginellt...helt klart orginellt eftersom ingen annan gjort det med denna modell, kompressor alltså. Ballt...den är ganska ball att köra. Eftersom jag redan kört denna bil i orginal utförande en säsong så vågar jag tillstå att den ger 100% upplevelse precis så som JAG förväntar mig av en bil. I övrigt så tackar jag alla hittills för de många goa kommenterna, det känns alltid bra med bekräftelse då man som i vårt fall utmanat både sig själv och omgivningen. Men vi har åxå haft många som längs vägen gett oss erfarenhet, kloka råd och varningar som resulterat till en bra balans. |
||
Ja dåså! (För annars håller jag med Andreas.) Kul och skönt att det hela lirar efter 800mil. Första gången jag hörde talas om bilen tänkte jag att det kan väl ändå inte gå? Men det gör det alltså, imponerande med hänsyn till att motorn är ganska extrem i original. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Jag gillar bilen skarpt. Åker man så låga tider på knutstorp med en gatbil så är det ett seriöst bygge. Inget snack om saken. Mig gör det inget om ni moddar en CSL, trimma på bara.
|
||
Jag måste också säga att bilen är en hel grym och jag hade inte haft något emot om det satt en turbo i den men det är väl bara en smaksak..
Jag har några frågor för jag ska bygga en ny framvagn på min bil och jag ska byta bultmönster till Bmws 5*120. Vad är det för ET på kinesisfälgarna? och vad är det för bredd och ET på CSLens originalfälgar? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Helt klart ball bil. Stog och tittade lite på den när jag lackade lite delar på min bil. Lite skillnad i budget
Kompromisslöst är ju alltid rätt Synd bara att det underbara kolfiberinsuget som sitter orginal på CSL:en inte går att använda. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 CSL 2003, >>> 10 year anniversary <<< | 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 >> 17 besök senaste veckan (528147 totalt) |