Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 33, 34, 35 >> 44 besök senaste veckan (229134 totalt) |
Ja, verktygsmässigt så kommer man långt med krymp-och-sträck. Sick-och-fals är också bra att ha. Använde den t.ex. för att få till överdelen av en av plåtarna jag kapade bort i hjulhuset:
Den färdiga plåten syns här fastsvetsad i bilen. Pressningen runt hålet i överkant är då kört i falsen, även om jag faktiskt tog och finknackade det sista med hammare, då originalplåten var för dålig för att kunna kopiera. Har ju dessvärre en del av plåtverktygen i ett annat garage än där jag har bilen, så det får lämnas lite utrymme för justeringar när jag väl ser hur det passar mot bilen. Därefter ungefär samma jobb på andra sidan, även om denna inte var lika rostig: _________________ Ragnar Burenius |
||
Tack MaZ!
Så var det dags att avsluta det "stora" jobbet med torpedväggens överdel. Började med att grunda hålrummet och kitta skarven. Därefter lite topplack. Vill ju inte att det ska lysa CA-gult upp under insugsgallren om solen ligger på fel.. Passade även på att ta tag i ett område av torpedväggen jag retat mig på. Knölig plåt, och dessutom lite oplan i samband med min insvetsning av överdelen. Fick bli ferrokirurgi. Den nya plåten kompletterades med några framtida skruvfästen på baksidan, och fick sig därefter lite primer och topplack. Dock nedslipat där punkterna senare skulle hamna: Det här var ett moment då garagegrannens svetstänger var ännu populärare än vanligt Punktat... ... och slipat: Kändes som en skön milstolpe! _________________ Ragnar Burenius |
||
|
||
Tack för hejjaropen!
Blev operation dagsverke även ikväll. Delprojektet var gälarna som sitter i hjulhusen. Rostiga och med delvis saknade infästningar. Lite nytillverkad plåt och svets senare: Sedan bara att grilla dit. Notera att jag även fått dit förstärkningsplåtarna på hjulhusens insidor. _________________ Ragnar Burenius |
||
Ja, tanken har såklart slagit mig. Fått lite olika besked kring behovet dock. Vissa verkar anse att det är framtaget för rallyskogen, och att det inte brukar bli något utfall med standardkaross när man kör bana? _________________ Ragnar Burenius |
||
det beror ju såklart på ambitionen,
men det är ju lätt att svetsa dit.. iaf järnen i stället för svetsmuttrar till övre bärarmarna sen om du behöver dom undra och förstärkningen mellan motor och kupégolv är ju frågan _________________ Truls Herland |
||
Ibland så får det bli som i lumparhistorian - gör om, gör rätt! Insåg när jag stod och lagade torpedvägg att jag glömt ta hänsyn till den nya elcentralen.
Påverkat område, och tänkt nyhål att ersätta de gamla dito med: Efter en hel del svets och slip: Uppmärksamma följare noterar att jag även passade på att byta lite närliggande plåt, så att hela torpeden blev helsvetsad. Det var ju lite buligt tidigare... Sen då med nya elcentralen provmonterad: _________________ Ragnar Burenius |
||
Den kommer inte ut till sommaren va?
(Sjukt snyggt som vanligt. Stöder dig i att det är lika bra att göra rätt från början istället för att stressa) |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jajemän... inga större ambitioner att hålla motorinstallationen vintage fullt ut. Funderade på expansionskärl i alu, men ogillar icke transparenta kärl. _________________ Ragnar Burenius |
||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 33, 34, 35 >> 44 besök senaste veckan (229134 totalt) |