Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
7 besök senaste veckan (48183 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5618



Re:

hismajestics skrev:
Jaha, ja... nytt år och nya tag. God fortsättning på er!

Efter mycket ojande och velande så har jag bestämt mig att inte montera dessa Brembos. Det verkar lite för omständigt och vill inte göra några ingrepp på själva oken vilket skulle behövas för att få dem tillräckligt djupt på skivan.

Så nu blir det att söka ett par med radiell montering. Någon som har passande i aluminium...? 300x28mm är bromsskivan.

mvh

:j


Sorry har inte haft tid och ska regbes bilen med orgiginal bromsar så inte priat detta.

Jag hade tänkt mig ett plattjärn ca 10mm mot sprineln sen ett till plattgärn 10mm mot bromsoket och fästa de båda gemensamt i spindeln dvs längre bult och plattjärnet från oket över plattjärnet i spindeln och svetsa ihop dessa.

Är du med?

EDIT: Googlade fram en rejsa bild som påminner om mina tankar


_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Jodå, jag är på kartan, tack för bilden. Men, men...

Men om du kollar på dessa bilder (du har samma upplägg) så ser du att det inte går att få bromsoket tillräckligt djupt på skivan för oket tar i fästöronen på spindeln. Det finns inget utrymme att laborera med oket i sidled.

En lösning är att skaffa en modernare/grundare bromsskiva, svarva navet lite så den kommer "in i skivan". Då kan man ha bromsskivan på framsidan av navet. Som på modernare bilar. På så sätt blir det ca. 15mm att spela med och bygga adapter. Då funkar det.

Annars så blir det att fräsa på oket ungefär där du ser på den sista bilden.

All in all så verkar det vara enklare med radiell montering på oken.




_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5618



Plattjärn som täcker alla 4 hålen i 10mm+ sen "svarva" ned med en vinklad kapmaskin så de kommer i "liv" dina Ok är definitivt inte likadana som mina, mina bygger ca 10mm upp i samma position som du har på bilden.

Dvs som dessa fast lite ned fasade/svarvade med en kapmaskin

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

robber skrev:
Plattjärn som täcker alla 4 hålen i 10mm+ sen "svarva" ned med en vinklad kapmaskin så de kommer i "liv" dina Ok är definitivt inte likadana som mina, mina bygger ca 10mm upp i samma position som du har på bilden


Aah, okej. Då funkar det nog för dig

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5618



Re:

hismajestics skrev:
robber skrev:
Plattjärn som täcker alla 4 hålen i 10mm+ sen "svarva" ned med en vinklad kapmaskin så de kommer i "liv" dina Ok är definitivt inte likadana som mina, mina bygger ca 10mm upp i samma position som du har på bilden


Aah, okej. Då funkar det nog för dig


Fungerar för dig också!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5618



Upp!

In med alla planer och bilder nu!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Har hottat upp bilen sen senast. Lite tuning rör från biltema. Sen blev det en riktig racing stol. Och så var man tvungen att åka och testa på Ahvenisto Circuit i somras. Gick klart snabbare tyckte jag










_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 234



Intressant bygge, får mig att tänka på en Waxenberger. thumbs up

_________________
Kai Anttila
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Tack, jo, man ser inte alltför många på banan. Det kanske finns en anledning till det, hehe. Bilen är ju byggt mera för autobahn och dess lugna kurvor

EDIT: Waxenberger ja. Röda Svinet här på rejsa är ett take mera åt det hållet

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Som sagt så har bilen en 3,69 diff (öppen) och en ZF låda med 1:1 på femman. Tycker utväxlingen funkar fint på bana men kanske inte på landsväg. Därför har jag länge forskat i lämplig 6-speed låda. Tänkte mig en från en faceliftad Mercedes W203.



Dessa lådor borde vara mera "bmw-aktiga" än dom äldre med vajer i växellänkaget. Lite vrid tål dom också men kanske det inte är något man behöver bekymra sig med sugmotor




_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Det blev en Gs6-37DZ från E90 320D. Här testmonterat.


_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
7 besök senaste veckan (48183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande