| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
rasslande koppling M3 e36
|
3 besök senaste veckan (1020 totalt) |
|
rasslande koppling m3 e36
bilen är min m3 e36a -94. Efter att jag monterat ett jb racing svänghjul, sachs 698 tryckplatta med 4 pucks sinter så har jag fått ett störande rasslande ljud vid tomgång utan växel, trycker jag ner kopplingen lite så tystnar det. Har hört lite blandade åsikter om detta att det blir så när man bytt till en stummare koppling och en del säger att man får förlänga kopplingspinnen eller schimsa nånting som jag inte kommer ihåg vad de va. Har ni nån lösning på detta problem??? _________________ Niklas Olsson |
||
|
Det där är ju inte riktigt sant.
Om man byter till stumt svänghjul och har en stum lamell...så blir det oftast ett jävla väsen. Men med lamell med fjädrat centrum.....blir det väldigt mycket bättre, oftast helt tyst. När det gäller ombyggnad av slavcylinder eller kopplingsarm....så beror det ju på hur ditt svänghjul ser ut. Har det nya svänghjulet samma höjd som original, så ska det inte byggas om. Om det ser ut som ett M20-hjul....så ska urtrampningslagret flyttas 10 mm. Detta ska göras genom att lägga distanser mellan lager och arm, eller flytta armen i BÅDA ändar. Att bara förlänga pinnen i slavcylindern är fel. Det leder till dålig geometri mellan arm och lager. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Vad har du för lamell?
Är det en KEP sinter kommer den glappa endel på lådans axel. Sachs är ljusår bättre. Sen är den Zf lådan en riktigt skrammelburk. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Re:
Håller med. Fjädrarna i lamellen finns av en anledning. De bilar som har ofjädrad lamell har istället gummifjädrad dubbelmassesvänghjul. Har man stum lamell och lätt svänghjul leder det till oväsen på låga varv (och inte sällan slitna splines på ingående axeln). Därför är det bäst att inte åka stumt på gata... (Jag insisterade på att byta ut ofjädrad sinterkoppling mot en originalditto på vår 318is av just dessa skäl). _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Håller också med.
Har ingen BMW, men hade samma symptom. Hade en 4-puck stum sinter, den glappade på axeln och förde ett jäkla oväsen. Bortsåg från det ett tag, men till slut var ljudet så högt att jag var tvungen att riva ner. Slutade med att jag fick byta axeln i lådan, splinsen var helt förstörda. Bytte tillbaka till en fjädrad lamell igen efter det missödet... _________________ Johan H |
||
![]() |
Skruva banåkabil
rasslande koppling M3 e36
|
3 besök senaste veckan (1020 totalt) |

