Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Strypa elektrohydraulisk styrväxel?
1, 2   >>
5751 besök totalt
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Strypa elektrohydraulisk styrväxel?

I min 944 har jag en el/hydraul servopump från en Opel Astra för styrningen. När jag först körde bilen tyckte jag den gav precis lagom motstånd, men när jag väl kom ut på banan så känns den alldeles för lätt. Pumpen är helt utan canbusstyrning. Jag kan iofs slå av pumpen på banan men då blir det jättetrögt att vrida runt all hydraulvätska.

Så vad jag försöker hitta är en lösning för att den skall ha mindre verkan. Funkar det att ha en strypning på returen från styrväxeln eller finns det något annat knep?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315




_________________
Robert Aronsson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Re:

robbansson skrev:
nått sånt här kanske?
http://www.ebay.co.uk/itm/Corsa-B-C-Kit-Electric-power-steering-contro . . . .


Tack snälla, men den är avsedd för en helelekrisk servo med ECU.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

964RS skrev:

Tack snälla, men den är avsedd för en helelekrisk servo med ECU.


Intressant fråga, som jag har funderat lite på.
Strypning på returen är det väl på dom flesta bilar med mekanisk servopump...(?)

Är det någon som vet hur det ser ut på originalbilen till pumpen ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 236




_________________
Kai Anttila
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Commodåren skrev:
Typ som den här ? https://www.detroitspeed.com/Steering/091401-steering-pump-flow-contro . . . .


Till någon gammal Chevy Van....

EDIT: Den där är till trycksidan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13322



Borde man inte bara kunna sänka spänningen till pumpen och på så sätt sänka trycket?

Måste finnas någon PWM-styrning avsedd för 12v?

Ta ett labbaggregat och koppla pumpen på. Kör igång pumpen när bilen står i garaget och prova tex 12/10/8v och se vad som händer
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

And ersJepp sson skrev:
Borde man inte bara kunna sänka spänningen till pumpen och på så sätt sänka trycket? .....................


Jag har en känsla av att man ska begrenas trycket med en by-pas, eller strypning på returen.
Med mindre flöde från pumpen, är jag orolig att det inte finns nog tryck vid mycket snabba rattrörelser.

Om man tanker som man gör vid att hålla ett konstant tryck i ett soppasystem.... borde ge den mest konsekventa styrningen. Eller..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Tänk om man kunde använda typ en sån här på returen



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Re: Strypa elektrohydraulisk styrväxel?

964RS skrev:
Så vad jag försöker hitta är en lösning för att den skall ha mindre verkan. Funkar det att ha en strypning på returen från styrväxeln eller finns det något annat knep?


Ja, det funkar bra. Du får stoppa i en plugg/strypbricka på lämpligt ställe och experimentera med storleken på hålet tills du är nöjd.

Edit: kulventilen funkar säkert i princip, men i praktik? Nja...

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Re: Strypa elektrohydraulisk styrväxel?

McRae skrev:

Ja, det funkar bra. Du får stoppa i en plugg/strypbricka på lämpligt ställe och experimentera med storleken på hålet tills du är nöjd.


Tack Ranald!

Då blir det att hitta något som är mindre än slangen och prova.

McRae skrev:


Edit: kulventilen funkar säkert i princip, men i praktik? Nja...


Men någon typ av variabel strypventil hade såklart varit fiffigt.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



första frågan: hur grov retur slang har du monterad?
Jag kör med 10mm, har dock ännu inte testat på bana.

Men i min tråd finns bild på att det sitter en strypning på returen på Opel Astra och du har även inv dimension och längd på bilden av strypningen, se på denna sidan:
Det är en extremt trång strypning..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Jag gjorde först 13mm retur men gjorde sedan ny slang på 10mm, hoppas det ska fungera bra i sommar utan extra strypning inuti slangen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13322



Re: Strypa elektrohydraulisk styrväxel?

McRae skrev:
964RS skrev:
Så vad jag försöker hitta är en lösning för att den skall ha mindre verkan. Funkar det att ha en strypning på returen från styrväxeln eller finns det något annat knep?


Ja, det funkar bra. Du får stoppa i en plugg/strypbricka på lämpligt ställe och experimentera med storleken på hålet tills du är nöjd.

Edit: kulventilen funkar säkert i princip, men i praktik? Nja...


Just det ja... det där gjorde jag på min gamla hydrauliska styrsnäcka. Vill minnas att där låg en packe shims på retursidan i servopumpen och det var bara att fylla på med ett till eller om man bytte det till ett med mindre hål i.



Anders, om det är lika enkelt på denna, så är det ju väldigt snabbt fixat i svarven
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Tack för det Martin!

Saxat från din tråd.

RallyQuattro skrev:
Här kan ni se den sjukt trånga strypningen Opel satt inuti retur slangen på el-servo pumpen



Det var inte mycket med 2.5mm Hur grovt är ett vanligt bromsrör invändigt, borde väl vara snudd på detsamma?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Med ledning av dom mått på originalstrypningen som vi nu har.....skulle jag välja en ställbar strypventil som är till för hydraulik.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Re: Strypa elektrohydraulisk styrväxel?

And ersJepp sson skrev:
...väldigt snabbt fixat i svarven


Ännu en anledning till att göra ett besök på pallbockscentrum

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Med ledning av dom mått på originalstrypningen som vi nu har.....skulle jag välja en ställbar strypventil som är till för hydraulik.


För att i kupén så har jag den här ventilen till bromsarna som jag inte längre kommer att använda, kanske den duger till till all strypa returen för styrningen såvida den inte är alldeles för liten från början.



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad har vi för tryck och flöden i servostyringen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13322



~80 bar på en parkeringsplats har jag fått berättat för mig. Betydligt lägre när man har fart.

Flöde, ingen aning. Jag hade problem med skumning tidigare och när man tittade ner i kärlet konstaterade man att det kunde kanske handla om 1l/min?
(0,5L kärl, typ omsättning två gånger i minuten).
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm mina kundskaper om hydralik är inget vidare.

Spontant ser jag 2 saker.
1. Se till att elpumpen för styrningen dra så lite effekt som möligt
2. Se till att man får den kraft/momnet hjälp man behöver av servot.

Hmm ingen prio mellan 1 och 2

ps
80bar luktar hydralik tryck/flödes ventil

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



inget man vill tala högt om men jänkarna har det mesta

http://www.heidts.com/part/adjustable-power-steering-valve-ps-101/

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Skruva banåkabil
Strypa elektrohydraulisk styrväxel?
1, 2   >>
5751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande