Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
SÄLJES: Miata MX-5 1,8 sug-motor 211 hk + delar
2265 besök totalt
JanHell
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Säljer motor med mera som blivit över pga regeländringar i MSLS:

* Motor Mazda Miata MX-5 MK2.5 (2001-2005) S-VT 1.8 - Demonterad från gatbil, inköpt av oss som reservdel
Pris 8 000 kr

* Topp som tillsammans med en 1,8 standard underdel gav oss 211 hk i motorn [mappning hos JRM i Södertälje];
+ Utgångspunkt: Standard-topp från begagnad 1,8 motor årsmodell 2004
+ Portning gjord av Erland Cox [Topplocksverkstan] samt inslipning ventiler och ventilsäten
+ Slipning kamaxlar + modifiering fläns (variabla ventiltider används ej) [AGAP]
+ Mekaniskt ventillyft (ej hydrauliska)
+ Individuella spjällhus (från GSXR) till varje cylinder med anpassade trattar och bränslespridare
+ Specialgjord luftburk i aluminium
+ 4 st separata tändspolar (ovanpå respektive tändstift)
+ Nya kylningslösning för bättre vattenflöde i motorn
+ jobbet som vi lagt ner för att få ihop ovanstående till en bra fungerande lösning
Prisidé 14 000 kr

* Avgasgrenrör, extraktor-variant från JAP Parts
Pris 1000 kr

* Nytt bromsrörs-kit med stålomspunna slangar till bakbromsar, inkl T-kopplingen och nipplar
Pris 500 kr

* Begagnad 5-växlad växellåda, race-körd men funkade helt OK när den demonterades från bilen
Pris 500 kr

Har kvar många demonterade grejor från en Mk 1 som inte behövs på en tävlingsbil: Strålkastare inklusive fästen och elmotor för upp- & nedfällning, antenn-motor, stolar, med mera, med mera. Säljes billiigare än på en bildemontering. Skicka PM och fråga om du söker något.

Grejorna finns i Stockholm.

Mimer SoftRadio Racing
gm Jan Hellenberg
0730 25 35 77

Göteborg
Här sen Jul 2008

Är toppen "bolt on" på en i annat övrigt original motor med om-mappning av befintlig ECU eller måste det till ett externt system och andra saker?

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

carl.josefsson skrev:
Är toppen "bolt on" på en i annat övrigt original motor med om-mappning av befintlig ECU eller måste det till ett externt system och andra saker?

/C

Det är insuget som gör mycket för effekten, förutom portningen och kammarna. Borde dock passa rakt på, det är ju en 01-05-topp.

Däremot tror jag inte det funkar något vidare med original ECU med den effekten. Det behövs större spridare (ingår står det) och då blir det knöligare att mappa om (tror låglast/tomgång kan bli lite svårt att få till bra). Dessutom är ju VVT:n "stelopererad" i det här fallet, vet inte om det genererar felkod. Men det finns ju en massa olika plug in-lösningar av eftermarknads-ECU (eller piggyback där man behåller original ECU, borde funka fint på sugmotor eftersom det funkar rätt bra på moderat överladdade maskiner) till MX-5 som använder original kabelhärva så det är inget stort problem. Civinco har båda varianterna om du vill nyttja lokal leverantör i Göteborgstrakten.

Hade jag haft kvar min MX-5:a hade jag varit rejält sugen, så mycket effekt som troligen går att slinka igenom besiktning med (utan omfattande mek före som med turbo/kompressor) hade inte varit fel, till ett rimligt pris dessutom (även om man lägger till för ECU) thumbs up

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Men om du vill klara besiktningen utan felkoder så är det nog bara att glömma. Teoretisk kan det gå att mappa om, men det kan nog bli fråga om att bosätta sig hos den som kan några veckor.

Struntar man i besiktningen så finns det massor av alternativ.

Vilket varvtal är det avstämt för (driftvarvtal)?

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Niklas Falk skrev:
Men om du vill klara besiktningen utan felkoder så är det nog bara att glömma.

Varför skulle besiktningen bry sig om felkoder om jag får fråga? (om det inte är ABS/airbag-lampan etc)

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Tobias Bollmark skrev:
Niklas Falk skrev:

Varför skulle besiktningen bry sig om felkoder om jag får fråga? (om det inte är ABS/airbag-lampan etc)
Har du aldrig besiktat en bensinare av årsmodell 2002 eller nyare?
http://www.bilprovningen.se/boka-besiktning/detta-kontrollerar-vi/elek . . . .
Men man kan ju fippla med parallel-installationer iofs.

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Niklas Falk skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Niklas Falk skrev:

Har du aldrig besiktat en bensinare av årsmodell 2002 eller nyare?
http://www.bilprovningen.se/boka-besiktning/detta-kontrollerar-vi/elek . . . .
Men man kan ju fippla med parallel-installationer iofs.

Jo, men aldrig på SBP. Appulus och Carspect har aldrig kopplat i nån odb läsare när jag besiktigat. Men felkoder är annars lätta att nolla med mobilen.

Iaf med ett eftermarknads ecu kan man ju själv välja vilka koder som ges. Så det är väl att rekommrndera på trimmad bil

SÄLJES
2265 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande