Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Halt på skitig bana med gamla däck..
47909 besök totalt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hur lång total fjädringsväg är det mätt på och hur mycket skillnad är det på max infjädring/utfjädring I bumpsteer?


ca 9cm ut och ca 3cm in. Men som sagt så blir det att mäta på nyt för att eliminera spårvidsändring och cambergain o dyl. så mycket som möjligt.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8269

Hjälpmoderator

mr.b skrev:
fuling skrev:
mr.b
Som du mäter guppstyrningen får du med camber och spårviddsförändringen i mätresultatet.


Det stämmer! riggade upp i all hast igår kväll så jag tänkte inte på allt tydligen! tack för påpekandet! thumbs up


se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62175

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Jag kollade redan den tråden så jag skall se vad jag hittar för avancerade material att rigga upp med på nytt någon kväll. (passlig spånskiva el dyl.. )

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Nu riggade jag upp ny mätutrustning.. Bump fortfarande åtskogen!

https://youtu.be/XHyMofcoqSM




Här kan man få sig en uppfattning om hur mycket längre tappen för yttre kulleden är på RC correction kittet..


Kuggstångens led i förhållande till bärarmens ledpunkt. (kuggstången låst i mittläget, dvs. rakt fram)
Denna led går att skruva in/ut en del. Borde ju påverka en del hur toe beter sig?? Skall kollas nästa gång jag far till garaget.


Någon typ av mätresultat.. till vänster fjädring i cm mot höger toe i mm

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8269

Hjälpmoderator

Testa att höja/sänka kuggstången eller yttre styrlederna.
Upp/ner är mycket viktigre än bredden på cc leder på kuggstången.

Mätmetoden = thumbs up

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14029



Har du flyttar kulleden i bärarmen.....så måste du flytta p-änden också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Jag beställde hem ett par ledlager så jag kunde flytta runt lite och se hur bump ändras och det ser bra ut!

Provisoriskt laddat med brickor o muttrar för att få staget någorlunda parallellt med bärarmen.


Nu räcker klockans slag till och från utfjädrat till max infjädrat kastar det 0.9mm Vid ridehight, och +-30mm ligger inom 0,6mm varav utfjädring verkar vara 0 ända till 40mm ut varefter det kryper iväg en del.


Jag skall mäta noggrannare imorgon med mera eller mindre brickor bara jag får tag i en domkraft som inte släpper efter direkt man släpper ur den.. Väldigt irriterande när man försöker vara vetenskaplig..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Har du flyttar kulleden i bärarmen.....så måste du flytta p-änden också.


Tänkte inte på det när jag var i behov av nya kulleder och såg att det fanns RC-corektion kit leder. På den tiden tänkte jag bara på att med de längre lederna skulle de fel lutande bärarmarna bli korrigerade. Tänkte inte på den tiden att jag fixade ett problem och skapade ett eventuellt värre istället... Som tur läser man "Rejsa" och lär sig med tiden!

Tack även åt er "Sura/Fula Gubbar.." (+ alla andra med) som besvärar sig att påpeka att nu är det fel och även har en att tänka och försöka förstå vad som är fel och vad som påverkar vad i en amatör tråd som denna! thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8269

Hjälpmoderator

Du märker när du lagt på för mycket brickor.
Kurvan på tå-in/ut byter riktning.

Sen kolla båda sidor(höger/väster), ingen som säger de helt lika.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14029



Det är något som inte stämmer här.
Jag hade tänkt att läsa hela tråden....men inte fått tid.

Är det något som är ombyggt på bilen, som kan påverka bump-steer ?
Är det original styrväxel ?
Mäter du Bump-steer i helt utfjädrat läge ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14029



mr.b skrev:





På den här bilder är styrväxeln flera cm för kort. Om det ser lika dant ut på andra sidan..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14029



Geometrin ska vara något som åtminstone påminner om detta.
Plus...minus det som Acerman kan påverka placeringen av styrväxeln. Men den är försumbar i detta läge.




Det jag läste tidigare i din tråd....att avståndet mellan inre kulorna, skulle påverka Acerman och i förlängningen köregenskaperna....stämmer inte.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Yttre kulleden är en förlängd variant för att korrigera vinkeln på bärarmen när bilen är sänkt. D.v.s. ett Rc-korektion kit. Här kan man se ungefär hur mycket det är tomt mellan spindeln och gummit på leden. (~20mm?)


Styrväxeln är original och monterad precis som Porsche anvisar. På bilden du linkade till är den i mittläget och låst i ett enkom för det gjort ställe.


Bredden på kuggstången är satt enligt porsches anvisningar. (kan kasta på någon av de senare bilderna eftersom jag hade skruvat hela styrstaget när jag mätte om läget på den inre leden påverkade bump på något positivt sätt vilket det inte gjorde.. )


Jag konstaterade att lederna inte verkar vara alls i linje som det traditionellt borde vara. Men det är så original..

Jag mätte bump över hela fjädringsvägen fast jag är medveten om att det inte är nödvändigt. Jag antar att +-20-30mm från ridehight är det jag skall koncentrera mig på.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Geometrin ska vara något som åtminstone påminner om detta.
Plus...minus det som Acerman kan påverka placeringen av styrväxeln. Men den är försumbar i detta läge.




Det jag läste tidigare i din tråd....att avståndet mellan inre kulorna, skulle påverka Acerman och i förlängningen köregenskaperna....stämmer inte.


Det här är något jag inte har full koll på så det försöker jag lära mig ennu..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Här är vad jag fick mätt framvagnen till. Kan diffa en del p.g.a. svåra mätförhållanden.. Båda lägena med ca1.9grad camber på hjulen. Labbade med detta för att se hur det påverkade skrubb och RC. (Bilen var mycket tungstyrd i stadstrafik med topplagringarna i STD/mitten läge )

Med topplagringarna i mitten (STD)
Porsche 944 ~20mm RCcorrection


Med topplagringarna max in.
Porsche 944 ~20mm RCcorrection

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8269

Hjälpmoderator

Ja kuggstång är ca ca 60-80mm för kort (30-40mm per sida)
Men guppstyrningen går att få ok ändå, tumme pekfinger inom 1mm(mätt på 18" fälg) på ca +-40mm fjädringsväg.
Mao det är höjden på styrlederna/kuggstången som är ski.... viktig.

Tårtan i detta drama är rc-kittet och inte justerat styreledens höjd.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14029



Det finns ingen bil som klarar att ha en rimlig Bump-steer över hela stötdämparens slag.
Dessutom kan Bump skena iväg en del, om bärarmen rör sig förbi vågrätt-linjen.

Så....för att inte få överdrivet stora felaktigheter, får du hålla dej inom det område som fjädringen rör sig när du kör.

Måste man välja ett ännu mindre område att mäta på.....så är det från ride-hight och infjädring som är viktigast.

Där vill åtminstone jag ha lite ökad toe-in vid infjädring.

Men.....det ser fortfarande helt galet ut på dina bilder.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Mini uppdate. Fick hem den riktiga tappen/bulten och kvaliten verkar ok. Tyvärr så är ett "kit" här i Finland bara till ena sidan så det blir till att beställa en till...


Distans skall svarvas till när jag en engång mätt bump.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Skit.. Nya fina tappen ser ut att vara för kort... När jag har muttern så långt ut att den fortfarande låser så har jag ca 2.5mm "toe in gain" från ride hight och 4cm in.. (där bottnar fjädringen..) Onödigt mycket bump fortfarande för att lämna när man ändå försöker reda ut det.. Vad göra?? Som jag tänker det så kan man någorlunda enkelt göra något av dessa..

-Skaffa längre tapp. Det skulle medföra ännu större brytning vilket kanske inte är önskvärt om chassiet börjar fungera och farten öka.. Riktiga R-däck och styvare fjädring kanske kommer någon gång..

-Korta ner tappen på bärarms yttre kulleden. D.v.s. minska på RC-korrektion kittets funktion vilket skulle sätta bärarmarna i en aning sämre vinkel men minska på belastningen. (dom snabba killarna kör ju snabbt även utan RC-korrektion..)

-Svetsa igen hålen i framvagnen och borra nya en bit längre upp. Detta skulle ge bättre vinkel på bärarmen och korrigera förhållandet bärarm/styrstag. Bärarmens bakre fäste skulle ju lämna som det är så det påverkar ju vinkeln på bärarmen från sidan sett om det har någon större betydelse?? Detta är förstås det största och mest arbetskrävande varianten i.o.m. att framvagnen är aluminium och jag inte själv har möjlighet att svetsa den..

-Eller någon kombination av de ovanstående..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8269

Hjälpmoderator

Vad är det för fel på denna lösing i prinsip?
Jag hadde vänt på skruven iof

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332


Trådstartare
Tja, funkar ju säkert men jag antog helt kallt att på en sådan vital plats så skulle det vara greijer med lite mer precision.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Halt på skitig bana med gamla däck..
47909 besök totalt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >