Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Optimering av Miata i Roadsport (C)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11818 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Optimering av Miata i Roadsport (C)

Det jag egentligen undrar är om där inte är några motorer som är hyggligt mycket "drop-in" i en Miata av första generationen?

Eftersom roadportregelementet ser ut som det gör är det ju ofta attraktivt att köra med standardmotor, men som jag fattat det så saknar en std Miata av gen 1 lite pulver eller har svårbortbantat övervikt, vilket man nu önskar om man nu ska optimera alltså.

Tänker t.ex på samtida motorer från 626, bla 2.0i-16V var ju en rätt trevlig maskin, varvvillig och allmänt glad som vars karaktär jag tror hade passat i en lätt sportvagn, vill minnas att den hade 140 hk vilket kanske hade gjort en Miata väloptimerad i Roadsport C. Passar den hyggligt med tanke på motorfästen, växellåda, el etc? Eller blir den för stor och tung?

Vill minnas jag läst någnstans en turbomotor från 323 (rallybil) passar? Vilken effekt lämnar en sådan? Kanske lämpad för Roadsport B?

Har oxo hört att det fanns en kompressorförsedd Miatamodell på vissa marknader, som jag tror skulle lämna runt 160 hk. Fast med den effekten är nog inte Roadport aktuellt

Varför undrar jag allt detta, jag åker ju transaxelPorsche?

_________________
Pär Hylander
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



I England fanns det en specialversion med turbo som var till salu ett tag. Om jag minns rätt så såldes den som ett slags hyllning till Mazdas LeMans-vinnare 787B. Bilen gick att få med samma färgsättning som LeMans-vinnaren (det kanske t.o.m. var enda färgen som gick att få). Jag har för mig effekten låg runt 140 -150 hk i den.

I USA finns det några som stoppat i en motor från en samtida 626 coupé. Det är nog den 2-0 16V-motorn som du skriver om. Hur smidigt det var vet jag dock inte. Det finns dock att läsa om det i forumet på www.miata.net. Det finns en egen avdelning för motorkonverteringar där.
Det finns ju kit för Fords 5.0 V8 att köpa också om man är lagd åt det hållet

Vad det gäller motorn i Miatan så är Miatans motor i grunden samma som satt i 323 Turbo (tror jag den hette) fast utan överladdning och med höjd kompression. Men det är också något annat som skiljer som gör att det inte bara är att stoppa ner en sån motor utan att man får bygga om en del i motorrummet. Tyvärr minns jag inte vad.

Fast vad man än gör så blir det nog svårt att få den godkänd i Sverige såvida man inte försöker få det reggat som ombyggt fordon.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Jag hittade lite info om 626-motorn här http://members.aol.com/solomiata/FE3.html.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



De har hållit på att diskutera detta lite på miataklubbens forum... ...har dock inte läst så noga, jag har ju ingen Miata heller.
Rimligen borde ju det allra enklaste vara att montera den 1.8 motor som fanns i Miatorna från 94 (eller var det 92 ?). Den passar ju rakt i och är på 130 hk. Att få ner bilen till den racevikten är faktiskt möjligt. Besiktning är rimligen inget problem som ombyggt fordon eller om man t o m kan få intyg från importören.
Problemet med att stoppa i turbomotorn är tydligen att insugen inte får plats. Givetvis kan man göra ett nytt grenrör men då är ju inte motorn standard och då kvalar man inte in i Roadsport längre... Dessutom lär inte bilprovningen godkänna den som ombyggt fordon då den inte klarar avgascertifieringen med utbytt insug.
Det lär även ha funnits Miator med V6 motorn från MX-3/MX-6/626 V6. Volymen är antingen 1.8 (MX-3) eller 2.5 (MX-6 och 626). Om detta var standardmotorer eller om de är modifierade vet jag inte. 2,5 litersmotorn skulle vara grymt fin, väldigt gott bottendrag och den är även väldigt varvillig (jag har en 626 V6 så jag vet).

Undrar om det skulle gå att få plats med en 13B turbo från en RX-7:a.... Finns med antingen 182, 200 eller 240 hk på pappret.....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Re: optimering av Miata i Roadsport (C)

Pär Hylander skrev:
Varför undrar jag allt detta, jag åker ju transaxelPorsche?


På grund av en mattsvart bil med citrongul hard-top?

Mvh,
P-o

Minnesberg nästa!

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Re: optimering av Miata i Roadsport (C)

Pär Hylander skrev:
Det jag egentligen undrar är om där inte är några motorer som är hyggligt mycket "drop-in" i en Miata av första generationen?

Eftersom roadportregelementet ser ut som det gör är det ju ofta attraktivt att köra med standardmotor, men som jag fattat det så saknar en std Miata av gen 1 lite pulver eller har svårbortbantat övervikt, vilket man nu önskar om man nu ska optimera alltså.

Tänker t.ex på samtida motorer från 626, bla 2.0i-16V var ju en rätt trevlig maskin, varvvillig och allmänt glad som vars karaktär jag tror hade passat i en lätt sportvagn, vill minnas att den hade 140 hk vilket kanske hade gjort en Miata väloptimerad i Roadsport C. Passar den hyggligt med tanke på motorfästen, växellåda, el etc? Eller blir den för stor och tung?

Vill minnas jag läst någnstans en turbomotor från 323 (rallybil) passar? Vilken effekt lämnar en sådan? Kanske lämpad för Roadsport B?

Har oxo hört att det fanns en kompressorförsedd Miatamodell på vissa marknader, som jag tror skulle lämna runt 160 hk. Fast med den effekten är nog inte Roadport aktuellt

Varför undrar jag allt detta, jag åker ju transaxelPorsche?



Du vill ha bort dem från Roadsport C.
Smart.

Vi ses i Minnesbergsbacken.
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Jag är mer inne på att lätta bilen än att byta motor..

Borde väl vara bättre rent prestandamässigt?

Ev så kanske en lätt trimning av orginalmotorn vara intressant men den tidigare nämnda mattsvarta Miatan klarade ju sig bra och den motorn skulle ju vara orginal

Funderar på att leta lite efter en lätt frontsmälld miata i Tyskland som kan få sig lite nya delar i lättare material.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Men den mattsvarta med gult tak är väl en generation 2. Ni menar den med danska nummerplåtar antar jag, eller....?

Vill man protestera bort en bil ur roadsport så kan man väl börja med enkla saker som att kolla om han har passagerarstol (måste enligt reglementet) eller om han har bytt bromsar till något som en är orginal eller står i pappren. Är motorn bytt så måste det också stå i regbeviset annars är bilen också regelvidrig. Däck som ej har rätt märkning är ju också en basic grej att kolla!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Wankelsport skrev:
Men den mattsvarta med gult tak är väl en generation 2. Ni menar den med danska nummerplåtar antar jag, eller....?

Vill man protestera bort en bil ur roadsport så kan man väl börja med enkla saker som att kolla om han har passagerarstol (måste enligt reglementet) eller om han har bytt bromsar till något som en är orginal eller står i pappren. Är motorn bytt så måste det också stå i regbeviset annars är bilen också regelvidrig. Däck som ej har rätt märkning är ju också en basic grej att kolla!


Visst är det en NB men ändå, den är ju tyngre orginal och 140hk är ju inte så extremt.
Borde gå att få en NA lättare än den.

Tycker inte att det är lönt att protestera bort en bil för att de har tex andra bromsar eller inte förarstol iaf inte i MGCC:s klubbmästerskap, det gör ju så lite på prestandan ändå. I Roadsportserien hade det kanske kännts värre.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



Det har dryftats en del på miata.net vilka modeller som är bästa att utgå från för olika ändamål. För konslalom ska tydligen en tidig NA (1.6, 116hk) passa bäst (i reglementet) eftersom det går att få lättast. På bana ska tydligen en -99 (1.8 140hk) passa bäst eftersom NB har bättre chassiegeometri och årsmodell -99 är tom lättare än -97 (sista NA).

Hur många fler 'belgiska' miator kan Martin F kan få tag på:
http://www.miata.se/forum/viewtopic.php?t=1261

Själv kör jag en klump från -03 som idag vägde 1,22 ton med halv tank, lite last och mig i. Det ger under 1,10 ton som torrvikt (bensin, last och migsjälv gissar jag låg på 150kg).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Re: optimering av Miata i Roadsport (C)

Plus2 skrev:
Pär Hylander skrev:
Varför undrar jag allt detta, jag åker ju transaxelPorsche?


På grund av en mattsvart bil med citrongul hard-top?

Mvh,
P-o

Minnesberg nästa!


Nä, jag tänkte ju på gen 1!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Re: optimering av Miata i Roadsport (C)

goc931 skrev:


Varför undrar jag allt detta, jag åker ju transaxelPorsche?



Du vill ha bort dem från Roadsport C.
Smart.

Vi ses i Minnesbergsbacken.
Goran[/quote]
[/quote]

Nä, det var inte så jag menade!

Tyvärr inte, det krockar med PCS banmöte på Anderstorp som Lisbeth vill köra.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Vad väger en gen 1 resp 2 i tjänstevikt?

Hur mkt är enkelt att lätta (+bur/båge)? Hur mkt går att lätta?

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



Gen 2 (dvs -99 som är lättast) ska inte vara några problem att pilla ner till 980kg (140 standardhästar) men en Gen1 1.6 blir lite problematisk att få ner till 812 kg (116 standardhästar).
Gen 1 1.8 kan lättas till 917 kg och det kanske är en medelväg (lite billigare i inköp).

Här är Jonas bilder på den -99 som var till salu. Kan ge lite uppslag:
http://jc.olix.se (bilder, race miata)

Vi man bulta i en 4punktsbåge så görs det på en 'kväll' men kontakta din besiktningsman först angående dimensioner mm (lite varierande bud tydligen).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Generation 1 med 1.6-litersmotorn har en tjänstevikt på 1080 kg enligt papperna har jag för mig.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Joakim Winkler skrev:
Generation 1 med 1.6-litersmotorn har en tjänstevikt på 1080 kg enligt papperna har jag för mig.


Fick skattelappen nyss; "skattevikt" är 1070 kg.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bilarna i "Mazda MX-5 Trophy" i Belgien hade 160 HK på 950 kg.
Jag blev inte riktigt klok på om Stefan's miata är en av dem; om så är fallet ska han köra i Roadsport B - inte i C...

Den blå miatan som jag provade på Knutan var en "Mazda MX-5 Trophy"-bil; med den kom jag upp i 185 km/h på rakan mot ca 150 km/h med min

Precis som Patrik vill jag inte ha någon annan motor, utan hoppas fortfarande på att lättning och konventionell (lätt) trimning ska funka.

http://www.easy.be/auto/mazda/techniek.htm

Lengte: 3.975 mm
Breedte: 1.680 mm
Wielbasis: 2.265 mm
Wielen: Speedline, 6,5x15
Banden: Yokohama
Gewicht: +/- 950 kg
Rolkooi: op maat, staal 15 CDV6
Motor: 4 cilinders in lijn, elektronische inspuiting
Cilinderinhoud: 1839cc
Distributie: DOHC, 4 kleppen per cilinder
Vermogen: 160 PK DIN
Uitlaat: Specifiek circuit
Versnellingsbak: 5 gangen, specifieke koppeling
Aandrijving: Achterwielen
Remmen: geventileerde schijven V, schijven A, ABS uitschakelbaar
Aeroquip. Circuits
Differentieel: Sper met limited slip
ophanging: Specifiek Cup met regelbare bodemspeling en specifieke veren
Stoel: kuiptype + veiligheidsriem
Stuurwiel: Specifiek, drie spaken
Interieur: deurpanelen, tunnel, plaats passagier, bergvakje, afdekking airbag, specifieke kapruimte in koolstofvezel, versnellingspook in aluminium

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Besiktning är rimligen inget problem som ombyggt fordon eller om man t o m kan få intyg från importören.


Det är 99% kört att lagligt byta till 1.8 motorn, jag har försökt de flesta vägar. thumbs down

Det man kan göra lagligt är att typa om den, men bara att göra ett avgastest går på 15-20 lakan, jag har kollat med dem som kan göra sånt. Det går men kostar mer än det smakar.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Kristoffer R skrev:
Citat:
Besiktning är rimligen inget problem som ombyggt fordon eller om man t o m kan få intyg från importören.


Det är 99% kört att lagligt byta till 1.8 motorn, jag har försökt de flesta vägar. thumbs down

Det man kan göra lagligt är att typa om den, men bara att göra ett avgastest går på 15-20 lakan, jag har kollat med dem som kan göra sånt. Det går men kostar mer än det smakar.


Men SFRo ombyggt fordon borde funka??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



FSN skrev:
Men SFRo ombyggt fordon borde funka??
Lämpligtvis med samtidigt byte av bromsar och diff. Bara motorn har jag för mig räcker inte som ombyggnad, "byte av drivlina" eller nåt. Sen är det ju det där med effekt/vridökningar och intyg. Nu kanske MAzda Sverige blir bättre med det än olle ollson var. Men vem vet vem som ska intyga om nåt som importerades under -90 talet, den som skötte det då eller den som sköter motsvarande verksamhet nu?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



NiklasFalk skrev:
FSN skrev:
Men SFRo ombyggt fordon borde funka??
Lämpligtvis med samtidigt byte av bromsar och diff. Bara motorn har jag för mig räcker inte som ombyggnad, "byte av drivlina" eller nåt. Sen är det ju det där med effekt/vridökningar och intyg. Nu kanske MAzda Sverige blir bättre med det än olle ollson var. Men vem vet vem som ska intyga om nåt som importerades under -90 talet, den som skötte det då eller den som sköter motsvarande verksamhet nu?


Min Porsche är ombyggt fordon, tyckte att det var väldigt smidigt men det räcker nog inte med ett motorbyte.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Allmänt banåkaforum
Optimering av Miata i Roadsport (C)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11818 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande