Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11818 totalt) |
Optimering av Miata i Roadsport (C)
Det jag egentligen undrar är om där inte är några motorer som är hyggligt mycket "drop-in" i en Miata av första generationen? Eftersom roadportregelementet ser ut som det gör är det ju ofta attraktivt att köra med standardmotor, men som jag fattat det så saknar en std Miata av gen 1 lite pulver eller har svårbortbantat övervikt, vilket man nu önskar om man nu ska optimera alltså. Tänker t.ex på samtida motorer från 626, bla 2.0i-16V var ju en rätt trevlig maskin, varvvillig och allmänt glad som vars karaktär jag tror hade passat i en lätt sportvagn, vill minnas att den hade 140 hk vilket kanske hade gjort en Miata väloptimerad i Roadsport C. Passar den hyggligt med tanke på motorfästen, växellåda, el etc? Eller blir den för stor och tung? Vill minnas jag läst någnstans en turbomotor från 323 (rallybil) passar? Vilken effekt lämnar en sådan? Kanske lämpad för Roadsport B? Har oxo hört att det fanns en kompressorförsedd Miatamodell på vissa marknader, som jag tror skulle lämna runt 160 hk. Fast med den effekten är nog inte Roadport aktuellt Varför undrar jag allt detta, jag åker ju transaxelPorsche? _________________ Pär Hylander |
||||
I England fanns det en specialversion med turbo som var till salu ett tag. Om jag minns rätt så såldes den som ett slags hyllning till Mazdas LeMans-vinnare 787B. Bilen gick att få med samma färgsättning som LeMans-vinnaren (det kanske t.o.m. var enda färgen som gick att få). Jag har för mig effekten låg runt 140 -150 hk i den.
I USA finns det några som stoppat i en motor från en samtida 626 coupé. Det är nog den 2-0 16V-motorn som du skriver om. Hur smidigt det var vet jag dock inte. Det finns dock att läsa om det i forumet på www.miata.net. Det finns en egen avdelning för motorkonverteringar där. Det finns ju kit för Fords 5.0 V8 att köpa också om man är lagd åt det hållet ![]() Vad det gäller motorn i Miatan så är Miatans motor i grunden samma som satt i 323 Turbo (tror jag den hette) fast utan överladdning och med höjd kompression. Men det är också något annat som skiljer som gör att det inte bara är att stoppa ner en sån motor utan att man får bygga om en del i motorrummet. Tyvärr minns jag inte vad. Fast vad man än gör så blir det nog svårt att få den godkänd i Sverige såvida man inte försöker få det reggat som ombyggt fordon. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Jag hittade lite info om 626-motorn här http://members.aol.com/solomiata/FE3.html.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
De har hållit på att diskutera detta lite på miataklubbens forum... ...har dock inte läst så noga, jag har ju ingen Miata heller.
Rimligen borde ju det allra enklaste vara att montera den 1.8 motor som fanns i Miatorna från 94 (eller var det 92 ?). Den passar ju rakt i och är på 130 hk. Att få ner bilen till den racevikten är faktiskt möjligt. Besiktning är rimligen inget problem som ombyggt fordon eller om man t o m kan få intyg från importören. Problemet med att stoppa i turbomotorn är tydligen att insugen inte får plats. Givetvis kan man göra ett nytt grenrör men då är ju inte motorn standard och då kvalar man inte in i Roadsport längre... Dessutom lär inte bilprovningen godkänna den som ombyggt fordon då den inte klarar avgascertifieringen med utbytt insug. Det lär även ha funnits Miator med V6 motorn från MX-3/MX-6/626 V6. Volymen är antingen 1.8 (MX-3) eller 2.5 (MX-6 och 626). Om detta var standardmotorer eller om de är modifierade vet jag inte. 2,5 litersmotorn skulle vara grymt fin, väldigt gott bottendrag och den är även väldigt varvillig (jag har en 626 V6 så jag vet). Undrar om det skulle gå att få plats med en 13B turbo från en RX-7:a.... Finns med antingen 182, 200 eller 240 hk på pappret..... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Re: optimering av Miata i Roadsport (C)
På grund av en mattsvart bil med citrongul hard-top? ![]() Mvh, P-o Minnesberg nästa! _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
Du vill ha bort dem från Roadsport C. ![]() Smart. ![]() Vi ses i Minnesbergsbacken. Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Jag är mer inne på att lätta bilen än att byta motor..
Borde väl vara bättre rent prestandamässigt? ![]() Ev så kanske en lätt trimning av orginalmotorn vara intressant men den tidigare nämnda mattsvarta Miatan klarade ju sig bra och den motorn skulle ju vara orginal ![]() Funderar på att leta lite efter en lätt frontsmälld miata i Tyskland som kan få sig lite nya delar i lättare material. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Men den mattsvarta med gult tak är väl en generation 2. Ni menar den med danska nummerplåtar antar jag, eller....?
Vill man protestera bort en bil ur roadsport så kan man väl börja med enkla saker som att kolla om han har passagerarstol (måste enligt reglementet) eller om han har bytt bromsar till något som en är orginal eller står i pappren. Är motorn bytt så måste det också stå i regbeviset annars är bilen också regelvidrig. Däck som ej har rätt märkning är ju också en basic grej att kolla! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Visst är det en NB men ändå, den är ju tyngre orginal och 140hk är ju inte så extremt. Borde gå att få en NA lättare än den. Tycker inte att det är lönt att protestera bort en bil för att de har tex andra bromsar eller inte förarstol iaf inte i MGCC:s klubbmästerskap, det gör ju så lite på prestandan ändå. I Roadsportserien hade det kanske kännts värre. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Det har dryftats en del på miata.net vilka modeller som är bästa att utgå från för olika ändamål. För konslalom ska tydligen en tidig NA (1.6, 116hk) passa bäst (i reglementet) eftersom det går att få lättast. På bana ska tydligen en -99 (1.8 140hk) passa bäst eftersom NB har bättre chassiegeometri och årsmodell -99 är tom lättare än -97 (sista NA).
Hur många fler 'belgiska' miator kan Martin F kan få tag på: http://www.miata.se/forum/viewtopic.php?t=1261 Själv kör jag en klump från -03 som idag vägde 1,22 ton med halv tank, lite last och mig i. Det ger under 1,10 ton som torrvikt (bensin, last och migsjälv gissar jag låg på 150kg). |
||||
Nä, jag tänkte ju på gen 1! _________________ Pär Hylander |
||||
Du vill ha bort dem från Roadsport C. ![]() Smart. ![]() Vi ses i Minnesbergsbacken. Goran[/quote] [/quote] Nä, det var inte så jag menade! Tyvärr inte, det krockar med PCS banmöte på Anderstorp som Lisbeth vill köra. _________________ Pär Hylander |
||||
Gen 2 (dvs -99 som är lättast) ska inte vara några problem att pilla ner till 980kg (140 standardhästar) men en Gen1 1.6 blir lite problematisk att få ner till 812 kg (116 standardhästar).
Gen 1 1.8 kan lättas till 917 kg och det kanske är en medelväg (lite billigare i inköp). Här är Jonas bilder på den -99 som var till salu. Kan ge lite uppslag: http://jc.olix.se (bilder, race miata) Vi man bulta i en 4punktsbåge så görs det på en 'kväll' men kontakta din besiktningsman först angående dimensioner mm (lite varierande bud tydligen). |
||||
Fick skattelappen nyss; "skattevikt" är 1070 kg. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Bilarna i "Mazda MX-5 Trophy" i Belgien hade 160 HK på 950 kg.
Jag blev inte riktigt klok på om Stefan's miata är en av dem; om så är fallet ska han köra i Roadsport B - inte i C... Den blå miatan som jag provade på Knutan var en "Mazda MX-5 Trophy"-bil; med den kom jag upp i 185 km/h på rakan mot ca 150 km/h med min ![]() Precis som Patrik vill jag inte ha någon annan motor, utan hoppas fortfarande på att lättning och konventionell (lätt) trimning ska funka. http://www.easy.be/auto/mazda/techni Lengte: 3.975 mm Breedte: 1.680 mm Wielbasis: 2.265 mm Wielen: Speedline, 6,5x15 Banden: Yokohama Gewicht: +/- 950 kg Rolkooi: op maat, staal 15 CDV6 Motor: 4 cilinders in lijn, elektronische inspuiting Cilinderinhoud: 1839cc Distributie: DOHC, 4 kleppen per cilinder Vermogen: 160 PK DIN Uitlaat: Specifiek circuit Versnellingsbak: 5 gangen, specifieke koppeling Aandrijving: Achterwielen Remmen: geventileerde schijven V, schijven A, ABS uitschakelbaar Aeroquip. Circuits Differentieel: Sper met limited slip ophanging: Specifiek Cup met regelbare bodemspeling en specifieke veren Stoel: kuiptype + veiligheidsriem Stuurwiel: Specifiek, drie spaken Interieur: deurpanelen, tunnel, plaats passagier, bergvakje, afdekking airbag, specifieke kapruimte in koolstofvezel, versnellingspook in aluminium _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Det är 99% kört att lagligt byta till 1.8 motorn, jag har försökt de flesta vägar. ![]() Det man kan göra lagligt är att typa om den, men bara att göra ett avgastest går på 15-20 lakan, jag har kollat med dem som kan göra sånt. Det går men kostar mer än det smakar. ![]() |
||||
Men SFRo ombyggt fordon borde funka?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
|
||||
Min Porsche är ombyggt fordon, tyckte att det var väldigt smidigt men det räcker nog inte med ett motorbyte. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11818 totalt) |