| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera oljetempgivare.
|
1 besök senaste veckan (1613 totalt) |
|
Montera oljetempgivare.
Nå'n som har praktisk erfarenhet av hur monteringen av en oljetempgivare påverkar funktionen.? Jag har lite svårt att få till det så att givarkroppen sticker in i oljan så långt som jag helst skulle vilja. Tempgivaren sticker in lite och kommer i kontakt med oljeflödet men man skulle ju vilja ha mer av givaren i längre in i kanalen. Kommer ett för litet instick att påverka hur snabbt instrumentet reagerar (transienter) kommer det att visa för låg temp (blockets temp i stället för oljans?) eller spelar det ingen praktisk roll så länge lite av oljeflödet kommer i kontakt med änden (och lite till) av givaren.? Givaren är ju oavsett ihopskruvad (termisk ihopkopplat) med motorn i gängan, typ. Och själva NTC-elementet sitter väl längst ut i spetsen på den tunna mässingshylsan. (Det är inte riktigt så illa som på mina fina förenklade principskisser på lunchservetten, det ser inte riktigt ut så - lite av toppen sticker in i kanalen även i det sämre fallet.) Som jag skulle vilja ha det:
Ungefär som det ser ut:
|
||||
|
Re:
Oljeplugg mätning har jag dålig erfarenhet utav, den visade låg och bra temp hela tiden och körde man fort på motorväg så sjönk tempen? visade sig att fartvinden kylde oljetråget och givaren så den visade fel.. Satte en givare istället vid oljefiltret i flödet och då visade den mycket högre temp och sjönk inte vid hög motorvägs fart och den låga bra tempen jag trodde jag hade vid bankörning var egentligen mycket högre.. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Tråg utformning samt materialet har en hel inverkan även vars på tråget oljepluggen sitter. I mitt fall så är tjockleken på tråget där tempgivaren nästan 1 cm och det är i bakkant på motorn. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Jag tror du kommer se en väldigt liten skillnad på de olika monteringssätten, du har ju knappast ett laminärt flöde i kanalen och det kommer vispa runt alla olja ordentligt där.
Kör på. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Passar på att hijacka tråden lite...
Oljan är som varmast inuti motorn, eller precis när den kommit utanför motorn? Jag har tryckgivare, tempgivare samt en varningslampa (vid extra lågt tryck) att placera och det är lite ont om hål i blocket. Hålet i blocket är i kanalen till lyftarna. Har ett hål i blocket, ett på oljefiltret och sen får jag ta upp ett tredje. Tänkte först sätta tryckswitchen i blocket, tryckgivaren på utkanalen från oljefiltret och tempen på slangen efter torrsumpssmörningen med motiveringen att tempen måste ju vara som högst precis när oljan kommer ut från motorn? |
||||
|
Jag skulle dock vilja veta vilken temp det är på oljan in i motorn för att veta om den är för hög = behövs bättre oljekylare, eller om den är för låg = oljetermostat kass.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Oljetempen in är det man brukar mäta, eller det är det jag sett alla OEMer mäta i alla fall.
Mäta ut är väl kanske intressant om du vill se om oljan kommer dö i förtid men hur långa oljebyten kommer du egentligen att ha?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Jag har monterat en oljetempgivare inti tråget, tömde original nivågivare på innehåll och gängade i tempgivaren istället.
Det funkar utmärkt, fick dessutom en tätad tvåpolig Boschkontakt på utsidan av tråget istället för en skruttig oisolerad kabelsko. Verkstadshandboken till min motor anger att man kan mäta oljetempen genom röret för oljestickan, men då måste man såklart ha en original GM-oljetempmätare från tidigt 1990-tal... Enligt boken ska oljan vara 85-90 grader varm vid varmkörd motor, maxtempen var nog 140 grader har jag för mig. Jag har noterat ca 90 grader på min mätare vid landsvägskörning och uppåt 130 grader efter ett hårt banpass så jag litar nog på min givarplacering och VDO-mätare. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Jag kan tycka att mäta på utloppet kan avslöja en hel del. När den passerat en oljekylare som kanske är överdimensionerad har man ju ingen aning om hur själva motorn mår, bara att man har ett väldigt bra kylsystem till oljan?
Vid för hög temp tappar väl oljan sin egenskap i form av bärfilm i motorn och då måste väl det mest intressanta vara att se hur den är på väg ut ur motorn? Men man kanske inte kan använda den som indikator på motorstatus? Jag chansar mest på det resonemanget... |
||||
|
Re:
Har du vettig temp på oljan in i motorn och inget motorfel så är oljan inte för varm 'i' motorn heller. Det är ju när oljan in i motorn börjar bli för varm kylningen inte fungerar korrekt och då kommer oljan bli varmare och varmare tills ras... _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Montera oljetempgivare.
|
1 besök senaste veckan (1613 totalt) |