Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera oljetempgivare.
1 besök senaste veckan (1613 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Montera oljetempgivare.

Nå'n som har praktisk erfarenhet av hur monteringen av en oljetempgivare påverkar funktionen.?
Jag har lite svårt att få till det så att givarkroppen sticker in i oljan så långt som jag helst skulle vilja.
Tempgivaren sticker in lite och kommer i kontakt med oljeflödet men man skulle ju vilja ha mer av givaren i längre in i kanalen.
Kommer ett för litet instick att påverka hur snabbt instrumentet reagerar (transienter) kommer det att visa för låg temp (blockets temp i stället för oljans?) eller spelar det ingen praktisk roll så länge lite av oljeflödet kommer i kontakt med änden (och lite till) av givaren.? Givaren är ju oavsett ihopskruvad (termisk ihopkopplat) med motorn i gängan, typ. Och själva NTC-elementet sitter väl längst ut i spetsen på den tunna mässingshylsan.
(Det är inte riktigt så illa som på mina fina förenklade principskisser på lunchservetten, det ser inte riktigt ut så - lite av toppen sticker in i kanalen även i det sämre fallet.)

Som jag skulle vilja ha det:


Ungefär som det ser ut:

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Oljekanalen är väl helt fylld med olja när motorn är igång
av oljetrycket, så det borde inte vara några bekymmer thumbs up

Lösningen jag gjorde var att ersätta oljepluggen med en
temp givare i stället.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



Re:

super7 skrev:

Lösningen jag gjorde var att ersätta oljepluggen med en
temp givare i stället.
//Nisse


Oljeplugg mätning har jag dålig erfarenhet utav, den visade låg och bra temp hela tiden och körde man fort på motorväg så sjönk tempen? visade sig att fartvinden kylde oljetråget och givaren så den visade fel..

Satte en givare istället vid oljefiltret i flödet och då visade den mycket högre temp och sjönk inte vid hög motorvägs fart och den låga bra tempen jag trodde jag hade vid bankörning var egentligen mycket högre..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re:

RallyQuattro skrev:
super7 skrev:

Lösningen jag gjorde var att ersätta oljepluggen med en
temp givare i stället.
//Nisse


Oljeplugg mätning har jag dålig erfarenhet utav, den visade låg och bra temp hela tiden och körde man fort på motorväg så sjönk tempen? visade sig att fartvinden kylde oljetråget och givaren så den visade fel..

Satte en givare istället vid oljefiltret i flödet och då visade den mycket högre temp och sjönk inte vid hög motorvägs fart och den låga bra tempen jag trodde jag hade vid bankörning var egentligen mycket högre..


Tråg utformning samt materialet har en hel inverkan även vars på
tråget oljepluggen sitter.

I mitt fall så är tjockleken på tråget där tempgivaren nästan 1 cm
och det är i bakkant på motorn.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Jag tror du kommer se en väldigt liten skillnad på de olika monteringssätten, du har ju knappast ett laminärt flöde i kanalen och det kommer vispa runt alla olja ordentligt där.

Kör på.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Passar på att hijacka tråden lite...

Oljan är som varmast inuti motorn, eller precis när den kommit utanför motorn?
Jag har tryckgivare, tempgivare samt en varningslampa (vid extra lågt tryck) att placera och det är lite ont om hål i blocket. Hålet i blocket är i kanalen till lyftarna.
Har ett hål i blocket, ett på oljefiltret och sen får jag ta upp ett tredje.

Tänkte först sätta tryckswitchen i blocket, tryckgivaren på utkanalen från oljefiltret och tempen på slangen efter torrsumpssmörningen med motiveringen att tempen måste ju vara som högst precis när oljan kommer ut från motorn?
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



Jag skulle dock vilja veta vilken temp det är på oljan in i motorn för att veta om den är för hög = behövs bättre oljekylare, eller om den är för låg = oljetermostat kass.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Oljetempen in är det man brukar mäta, eller det är det jag sett alla OEMer mäta i alla fall.
Mäta ut är väl kanske intressant om du vill se om oljan kommer dö i förtid men hur långa oljebyten kommer du egentligen att ha?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag har monterat en oljetempgivare inti tråget, tömde original nivågivare på innehåll och gängade i tempgivaren istället.
Det funkar utmärkt, fick dessutom en tätad tvåpolig Boschkontakt på utsidan av tråget istället för en skruttig oisolerad kabelsko.

Verkstadshandboken till min motor anger att man kan mäta oljetempen genom röret för oljestickan, men då måste man såklart ha en original GM-oljetempmätare från tidigt 1990-tal...
Enligt boken ska oljan vara 85-90 grader varm vid varmkörd motor, maxtempen var nog 140 grader har jag för mig.
Jag har noterat ca 90 grader på min mätare vid landsvägskörning och uppåt 130 grader efter ett hårt banpass så jag litar nog på min givarplacering och VDO-mätare.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Jag kan tycka att mäta på utloppet kan avslöja en hel del. När den passerat en oljekylare som kanske är överdimensionerad har man ju ingen aning om hur själva motorn mår, bara att man har ett väldigt bra kylsystem till oljan?
Vid för hög temp tappar väl oljan sin egenskap i form av bärfilm i motorn och då måste väl det mest intressanta vara att se hur den är på väg ut ur motorn?
Men man kanske inte kan använda den som indikator på motorstatus? Jag chansar mest på det resonemanget...
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

And ersJepp sson skrev:
Jag kan tycka att mäta på utloppet kan avslöja en hel del. När den passerat en oljekylare som kanske är överdimensionerad har man ju ingen aning om hur själva motorn mår, bara att man har ett väldigt bra kylsystem till oljan?
Vid för hög temp tappar väl oljan sin egenskap i form av bärfilm i motorn och då måste väl det mest intressanta vara att se hur den är på väg ut ur motorn?
Men man kanske inte kan använda den som indikator på motorstatus? Jag chansar mest på det resonemanget...


Har du vettig temp på oljan in i motorn och inget motorfel så är oljan inte för varm 'i' motorn heller.

Det är ju när oljan in i motorn börjar bli för varm kylningen inte fungerar korrekt och då kommer oljan bli varmare och varmare tills ras...

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Montera oljetempgivare.
1 besök senaste veckan (1613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande