Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Typ av kabel och kopplingsdon för ABS kabel
1 besök senaste veckan (737 totalt)
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012

Trådstartare

Jag verkar ha fått kabelbrott nånstans mellan ABS enheten fram och högra baksensorn.
Tänkte att det nog är enklast att bara dra en ny kabel istället för att försöka skala av hela kabelstammen som är typ omöjlig att komma åt och försöka hitta problemet.

Vilken typ av kabel är lämplig för ABS-giver signalen fram till styrenheten och har ni tips på typ av kopplingsdon att använda för att skarva in den nya kabeln mellan styrenheten och sensorn? Gärna lödfri då jag inte har el vid garageplatsen.

Bilen är en VX 220 Turbo (Speedster Turbo).

Tack!

Stockholm
Här sen Jul 2012

Trådstartare
De här har jag hört från olika håll ska vara väldigt bra:

https://www.posi-products.com/posiplug.html

Går det att få tag på i butik i Sverige någonstans?

Lindesberg
Här sen Feb 2011

Dom kopplingarna är inte vattentäta. Skaffa superseal el liknande. Det är inte så stor risk att du har kabelbrott i härvan om du inte haft möss i bilen. Oftast har kabeln ärgat av under bilen eller i kontakterna. Mät vilken ledare som är av. Eller så är det avbrott i kretskortet.

Stockholm
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Re:

Christer Johansson skrev:
Dom kopplingarna är inte vattentäta. Skaffa superseal el liknande. Det är inte så stor risk att du har kabelbrott i härvan om du inte haft möss i bilen. Oftast har kabeln ärgat av under bilen eller i kontakterna. Mät vilken ledare som är av. Eller så är det avbrott i kretskortet.

Kablarna ser OK ut i bägge kontakterna. Jag hade ju velat göra ett sånt där "summer test" av kablarna för att se om det är som du säger en av dem som är boven - men min multimeter kabel är ju inte tillräckligt lång för att jag ska kunna hålla en pinne i vardera ända av kabeln.

Hur gör man för att mäta kontinuitet i långa kablar? Jag antar att det finns nåt speciellt verktyg för detta?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Förläng ena kabeln till multimetern, ska du bara summra så är det inte så noga om det blir spänningsfall på några millivolt.

Köp ett par krokodilklämmor och tillverka egna mätkablar thumbs up https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/ma . . . . thumbs up

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande