Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Banåka Fälgar 17eller18" M3 E36
2068 besök totalt
E36EE
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 79


Trådstartare
Banåka Fälgar 17eller18" M3 E36

Har hittat en uppsättning lätta banåka fälgar som skulle passa bolt on väldigt bra på bilen. Jag är dock osäker till att fälgarna är 18" och att det blir lite för stort.

Vad är mest optimalt för bana 17 eller 18" ? Bilen i fråga är en 3.0:a
Många kör 18" på 3.2:orna men inte på 3.0 ?

_________________
Eric Eriksson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955



Re: Banåka Fälgar 17eller18" M3 E36

E36EE skrev:
Har hittat en uppsättning lätta banåka fälgar som skulle passa bolt on väldigt bra på bilen. Jag är dock osäker till att fälgarna är 18" och att det blir lite för stort.

Vad är mest optimalt för bana 17 eller 18" ? Bilen i fråga är en 3.0:a
Många kör 18" på 3.2:orna men inte på 3.0 ?


Jag ser bara fördelar med 17" hjul.
Möjligen då att det negativa ska vara utbud på dimensioner men även om det är lite färre så finns det lösningar på det även i 17".

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



För orignaleffekt, 235/40 17 på 8/9" fälg är jäkligt bra.

Med mycket mos 265/30 18, kräver dock breddning.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955



Re:

erikjakan skrev:
För orignaleffekt, 235/40 17 på 8/9" fälg är jäkligt bra.

Med mycket mos 265/30 18, kräver dock breddning.


Kumho V70 245/40-17 på 9" fälg ser jag som idealet på E36.
Bästa R-däcket jag åkt på (i torrt) och då har jag provat en del.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
E36EE
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 79


Trådstartare
Har bestämt mig för 17". R-däck blir nu 235/40 toyo.... Eller... får man plats med kumho 245/40 med 2.8 camber bak, samt en relativt låg bil utan att valsa ?? Många pratar gott om kumho, och det hade varit kanon att få köra 245.

Sedan det här med fälgar .. vad är mest optimalt. Har precis satt på ett KW Clubsport chassi och behöver nu 15mm spacers fram för att det inte ska bli för tight mot fjäderbenet. Fälgarna har ET42 9".
Funderar på ATS DTC med 9" bredd och et35 för att slippa spacers fram, men får det plats innanför skärmarna bak ? Har även kollat på Apex arc8 9" ET30 och BBS rc 302 8.5" med et15. BBS fälgarna med et15 blir nog lite väl tighta bak och jag tror allra minst på dem. Jag kör OEM bromsar om det har någon betydelse.

Fälgar är en djungel för den okunnige thumbs down

_________________
Eric Eriksson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955



Re:

E36EE skrev:
Har bestämt mig för 17". R-däck blir nu 235/40 toyo.... Eller... får man plats med kumho 245/40 med 2.8 camber bak, samt en relativt låg bil utan att valsa ?? Många pratar gott om kumho, och det hade varit kanon att få köra 245.

Sedan det här med fälgar .. vad är mest optimalt. Har precis satt på ett KW Clubsport chassi och behöver nu 15mm spacers fram för att det inte ska bli för tight mot fjäderbenet. Fälgarna har ET42 9".
Funderar på ATS DTC med 9" bredd och et35 för att slippa spacers fram, men får det plats innanför skärmarna bak ? Har även kollat på Apex arc8 9" ET30 och BBS rc 302 8.5" med et15. BBS fälgarna med et15 blir nog lite väl tighta bak och jag tror allra minst på dem. Jag kör OEM bromsar om det har någon betydelse.

Fälgar är en djungel för den okunnige thumbs down


Jepp, 245 får plats runt om utan åtgärder så även 9" fälgar.
Tyvärr inte koll på idealiskt et men det har säkert någon annan

Edit: Kollade några bilder på mina hjul och jag har et 38 på 8,5" (BBS CH) fälgar.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Kumho är grymma, i torrt och varmt. Totalt livsfarliga när det lite kyligare eller blött.

MPSC 2 i 225/45 17 kostar 1500 st på dackonline och borde sitta som en smäck på 8.5/9"

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



Re:

E36EE skrev:
Har bestämt mig för 17". R-däck blir nu 235/40 toyo.... Eller... får man plats med kumho 245/40 med 2.8 camber bak, samt en relativt låg bil utan att valsa ?? Många pratar gott om kumho, och det hade varit kanon att få köra 245.

Sedan det här med fälgar .. vad är mest optimalt. Har precis satt på ett KW Clubsport chassi och behöver nu 15mm spacers fram för att det inte ska bli för tight mot fjäderbenet. Fälgarna har ET42 9".
Funderar på ATS DTC med 9" bredd och et35 för att slippa spacers fram, men får det plats innanför skärmarna bak ? Har även kollat på Apex arc8 9" ET30 och BBS rc 302 8.5" med et15. BBS fälgarna med et15 blir nog lite väl tighta bak och jag tror allra minst på dem. Jag kör OEM bromsar om det har någon betydelse.

Fälgar är en djungel för den okunnige thumbs down


Fälgar är egentligen inte så svårt, problemet är väl att vi här på rejsa ofta går utanför det "vanliga"...

Om du har 15 mm spacer för att få frigång mot fjäderbenet med 9,0x17" fälgar med ET42 betyder det att du måste ha fälgar med ET27 (42-15) eller lägre för at det ska gå fritt.

Problemet med eftermarknadschassin är att tillverkaren kan ha ändrat vinkeln mellan benet och spindeln för att ge bättre geometri (normalt mer negativ camber). Detta gör att fälgarna/hjulen hamnar närmare fjäderbenet och det behövs då fälgar som breddar mer utåt, lägre offset/ET, för att gå fritt.

Som du själv är inne på beror också frigången mot skärmkanter på hur mycket negativ camber du åker.

Ska du åka 9,0x17" fälgar runt om på din E36 och inte vill modifiera skärmkanterna bak är sannolikheten stor att du måste ha olika offset fram respektive bak. Alternativt åka med samma offset på fälgarna och använda spacers fram.

För att t.ex. få dit BBS RC 8,5x17" med ET15 bak lär det krävas rätt mycket bearbetning.

Eftersom jag via mitt företag har kontakt med ATS vet jag att den kombination på ATS DTC de normalt säljer till E36 & E46 är 7,5x17" ET30 och 9,0x17" ET40.
Vi har precis levererat ett set 9,0x17" ET35 fram och ET40 bak till en kunds E46, kräver dock lite spacer fram.
Tyvärr var dessa de sista två med ET35 som ATS hade i lager - nu har de bara 9,0x17" ET40 med BMW 5x120 bultdelning på hyllan.

Jag vet att det finns någon här inne med E36 som åkt 9,0x17" ET23 runt om. Detta bör funka riktigt bra fram, jag åker samma offset på min Z3 Coupé som ju har E36 framvagn, utan att gå mot fjäderben. Kräver dock en del negativ camber för att klara skärmkanter.
Bak är det dock tveksamt om man klarar sig utan att modifiera, skulle tro att det krävs lite valsning.

ATS DTC 9,0x17" går att få med ET25 - vill man absolut slippa spacers kan man alltså beställa dem med ET25 fram och ET40 bak. (Fast jag hade nog hellre valt ET40 runt om och använt 15 mm spacers fram om jag inte vill valsa bak för att kunna rotera hjulen, alternativt valt ET25 runt om och valsat lite...)

Mvh
Martin
Wheelbase KB

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Skruva banåkabil
Banåka Fälgar 17eller18" M3 E36
2068 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande