| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvåg
|
598 besök totalt |
|
Bromsvåg
Hej gott folk! Jag håller på och helrenoverar en gammal Formel Vee. Jag har några frågor ni kanske kan hjälpa mig att besvara. I bilen satt en mycket rudimentär hemmasnickrad bromsvåg som aldrig fungerat som den ska och jag kommer därför att montera en fungerande bromsvåg. Nu till frågan: ska jag använda samma storlek på bromscylindrarna i fram och bakkrets? Jag vet inte mycket om VWs trumbromsar mer än att cylindrarna är olika fram och bak, jag vet inte om de har samma utväxling eller om det är olika? Mvh Jens _________________ Jens Jeppsson |
|
Det finns ju sätt att räkna på saken men i en Formel Vee som rimligen har rätt jämn bromskraftfördelning skulle jag börja med lika cylindrar fram och bak. Men köp 3 st direkt, så kan du enkelt testa vad som funkar bäst.
Cylindrarna är relativt billiga så oftast är det faktiskt enklast att prova. Det är min erfarenhet. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Re:
Tack för hjälpen, testar först med samma storlek på huvudcylindrarna. Mvh Jens Blev lite ställd av hur forumet är uppbyggt rent funktionsmässigt, satt och letade efter en "svara" knapp utan någon större framgång
_________________ Jens Jeppsson |
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvåg
|
598 besök totalt |