Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fiat 126 - lätt och bakhjulsdriven :-)
<<   1, 2, 3
13658 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Här kommer bilder på min gamla 126:a, inte så rejsig men ändå en riktigt kul liten bil.

Den renoverades under 10månader för att köra min lillasyster på studenten i

Såldes senare för en spottstyver

Notera klädseln med en massa nallebjörnar.

På skylten (i bakrutan) som låg i bilen då den köptes står det "finns även i hel låda till bättre pris"

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

poh99 skrev:

Men, nuförtiden importeras det ju Citroen 2CV (vicken banbil asså ) från Danmark

De körs ju i en egen racingklass, åtminstone i England: www.2cvracing.co.uk
De har visst uppemot 30 startande och 10 deltävlingar, så det är en ganska stor serie.

Edit:
Man kan visst köpa in sig på en styrning i deras 24h-race på Snetterton för mellan £600 och £900. Det var 32 startande sist.
Så har man 10 tusenlappar liggande och drömmer om att köra en 24h-race med en Citroen 2CV så är det ju ett bra alternativ.

#24, #64, #88
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Pär Hansson skrev:
Nu måste jag ju bara passa på att låtsas vara påläst när jag för en gångs skull har torrt om fötterna.

Nej, det var Fiat 124 som var förlagan till Vaz, den ser nästan exakt likadan ut som 125 men i ca 90% skala. Men mkt av mekaniken passar nog emellan modellerna, det är ivf samma grundmotor i 124 Sport Coupé och 125. Jag hittar bara bilder på 124 SC och inga på sedanen vid en snabb sökning.

Lite offtopic men jag måste bara bekräfta det du säger med ett par bilder
Fiat 124

Jag vill minnas att det fanns en Vaz Lada som såg ut precis som 124:an med enkla runda lysen fram, men jag vet inte vad den hade för nummer. Detta är iaf en 2105. Kanske det bara skiljer på årsmodellerna.

Göteborg
Här sen Jul 2003

poh99 skrev:
Jo, det kan nog bli en lustiger dans att få en sådan igenom besiktningen om dom börjar bråka om avgasreglerna. Fast t o m 1988 års modell borde det ju finnas en hygglig chans iallafall.

Men, nuförtiden importeras det ju Citroen 2CV (vicken banbil asså ) från Danmark, då de fanns att köpa betyligt längre i Danmark än i Sverige, pga lägre krocksäkerhetkrav i Danmark än i Sverige, om jag inte är felinformerad.

Så det går kanske att hänvisa till detta även för Polski Fiat 126.

Som sagt dom sista årsmodellerna hade både insprutning och lambda.

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

NiklasFalk skrev:

Men då blir det ju nåt sånthär (den klassiska malec.wmv).

Den filmen är sååå Cooool . Måste bara tillägga att den är inspelad i mina gammla hemtrakter

--VVTS--
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Maciek Matwiejczuk skrev:
Som sagt dom sista årsmodellerna hade både insprutning och lambda.

Trevligt.
Då bör det inte helt omöjligt. Största problemet blir nog att hitta ett sjysst exemplar.
Fast helst vill man ju ha en gamling t o m 1975 så man kan labba motor och ha sig utan problem.
Citera
wankelmats
Stockholm
Här sen Aug 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

För ett par år sedan fanns det ca 600 stycken 126:or i bilregistret, så det låter onödigt att importera en.
Dessutom finns det 5 stycken registrerade utan angiven motoreffekt, vore perfekta att sätta in en större motor än orginalets 17 kW.
(Den som varit reggad med 71 kW har tyvärr skrotats, FOX352.)

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Välkommen wankelmats! Så du vidgar dina vyer?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

wankelmats skrev:
För ett par år sedan fanns det ca 600 stycken 126:or i bilregistret, så det låter onödigt att importera en.
Dessutom finns det 5 stycken registrerade utan angiven motoreffekt, vore perfekta att sätta in en större motor än orginalets 17 kW.
Sitter du med tillgång till registret?
Vad skulle det kosta att få en sökning+export gjord? (ca 2200 poster).
VV är lite dyra tycker jag eftersom jag inte är intresserad av personuppgifterna, bara fordonsdata.
MAZDA med NA eller NB i chassinummret är det det gäller.

wankelmats
Stockholm
Här sen Aug 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

combat skrev:
Välkommen wankelmats! Så du vidgar dina vyer?

Har varit här på forumet och läst många gånger, men inte tyckt att det funnits något att bidraga med tidigare...
Men på grund av att Fiat köpte NSUs biltillverkning 1928, så sorterade vi ut alla tysktillverkade fiat (dvs Fiat/NSU eller Fiat Neckar) ur bilregisterutdraget från december 1997 för inbjudan till NSU-träffen i Arvika 27-28 augusti, och då tog det bara några sekunder att kolla antalet 126:or också.

Stockholm
Här sen Aug 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

NiklasFalk skrev:
wankelmats skrev:
Sitter du med tillgång till registret?
Vad skulle det kosta att få en sökning+export gjord? (ca 2200 poster).
VV är lite dyra tycker jag eftersom jag inte är intresserad av personuppgifterna, bara fordonsdata.
MAZDA med NA eller NB i chassinummret är det det gäller.

Jag har inte den typen av tillgång till bilregistret, men däremot ett utdrag från december 1997, resterande uppgifter kan man sedan hämta via hemsidan:
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp.

NA är tydligen MX-5, förmodligen är NB senare versioner av densamma ?

Beroende på vad du ska ha uppgifterna till borde det nog gå att hjälpa dig med en del av dem, men egentligen kanske ämnet hör hemma på Miata-klubbens hemsida ?
Själv är jag mest aktiv på Svenska Wankelregistrets forum:
http://phobos.sytes.net/swr/default.asp

Fixhult
Här sen Apr 2004

oki Mats,

Jag tog bara en rövare efterom VV vill ha 1250:- plus moms för utdrag av denna typ (dvs inga persondata).

Widar
Borås
Här sen Maj 2003

Underbar tråd om underbara bilar! thumbs up
Rallybilderna är guld!

Hade vart riktigt roligt att ha en gammal 126'a som vinterbil!

mvh

Huddinge
Här sen Nov 2002

Widar skrev:

mvh

Eller inte? dom har ett värmesystem liknande det som sitter på gamla folkvagnar, dvs obefintligt

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003

Wärhner skrev:
Widar skrev:

mvh

Eller inte? dom har ett värmesystem liknande det som sitter på gamla folkvagnar, dvs obefintligt
Äh, det löser man lätt med ett par kupéfläktar, en Canada Goos-jacka, dubbla underställ, hjälm och balaklava!

Söderhamn
Här sen Dec 2003

Widar skrev:
Wärhner skrev:
Widar skrev:

mvh

Äh, det löser man lätt med ett par kupéfläktar, en Canada Goos-jacka, dubbla underställ, hjälm och balaklava!

Haha, jag sålde min 126:a för bara ett par veckor sedan, och just den beskrivningen du nämner åkte man i förra vintern.: :P

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Widar skrev:
Wärhner skrev:
Widar skrev:

mvh

Hoprep i dörren funkar också ganska bra
Citera
Allmänt banåkaforum
Fiat 126 - lätt och bakhjulsdriven :-)
<<   1, 2, 3
13658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande