Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40 >> 31 besök senaste veckan (329075 totalt) |
Ja men då ska jag prova toe ut! Låter ju precis som det "problemet" jag också upplever, greppet finns där men de känns inte som de Okej men då ska jag försöka ställa mig runt 3 grader Mina bärarmar pekar uppåt tyvärr, bilen rollar endel vid sväng men jag har räknat på de och ja borde inte tappa nå camber iaf, för det lilla jag tappar på infjädring kompenserar hjulupphängningen för med godo. |
||||||
Runt 60/40 kanske lite bättre |
||||||
Edit: medan jag pratade i telefon hade ni ju redan skrivit vad jag tänkte innan jag postade...
Mitt recept för att på en normal bil med standardbaserat MackPärsson-chassi få skapligt greppfram är. 1. Rimliga fjäderkonstanter för bana. 2. Rimlig returdämping för bana. 3. Ordna så att nedre bärarmen efter sänkning och vid krängning inte pekar uppåt-utåt i onödan genom att förlänga spindelbulten/sänka yttre ledpunkten . Följa efter med styrleden så att bumpsteer håller sig okej, eller åtminstone lika halvdåligt som på standardbilen. Höjningen av rollcentret / jackingeffekten kommer med hjälp av kraftprojektionen i sidled att optimera sidogreppet istället för att bilen "rutschar undan". 4. Statisk camber så att däcket mår bra. kanske 2-3° om det inte lutar för mycket i kurvorna. 5 En fnutt toe-out. 5.Caster brukar ju vara svårt att ändra - men så mycket det går brukar vara the way to go. 6 En fet krängare är ofta bra för att få bra instyrningsrespons. |
||||||
Du menar inte att Innerhjulet hade +0,6 grader och Ytterhjulet -0,7? Om inte blir de ju tvärtom mot vad man vill ha Antar att detta mättes utan krängning? Rent spontant känns det ju som att du ska få mer än dina 3 graders camber på ytterhjulet när du svänger om du har några grader caster, inte mindre! Hur mycket kränger bilen? Hur ser anti dive ut? Anti dive kan ju göra att ytterhjulet håller emot hårdare när de börjar kränga samtidigt som insidan blir mjukare = mindre roll = bättre hjulvinklar mot backen! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Tack för alla era bra svar!
Toe ut ska ja prova med först å se hur de blir Fetare justerbara krängare har jag så kan prova lite hårdare fram men finns de inte risk att bilen blir mer understyrd då med? Sen skulle de nog göra underverk att få upp roll center men de är ju lite mer jobb, ja har egendesignade bärarmar men kör med org spindelled så kanske skulle vara ett alternativ att bygga om dom med nån annan led som man kan flytta ner, är ju bara en 20mm rundstång som sitter i spindeln så kanske går att hitta nått kitt från nån annan bil? Eller svarva nått eget fast gäller väl att bygga i rätt stål som håller då? |
||||||
Jo ja kanske skrev lite galet, ja får 4,1grader camber på ytterhjulet och 2,8 på innerhjulet och de utan roll eller infjädring inräknat. Anti drive har jag dålig koll på men de lät intressant! Hur kollar man upp de? Bilen kränger inte så mkt nu, kanske nån cm infjädring max |
||||||
Nu har jag justerat framvagnen lite och varit ute och känt lite på inställningarna. Ja ställde 2,8grader camber och 2mm toe ut per sida på 18" fälg, lite mer krängningshämmare också och den kändes betydligt bättre fast inte så bra som ja vill, kanske ska prova ännu lite mer toe ut?
Däcktryck kanske kan justeras lite för bättre fäste? Nån som har nå tips ungefär var man borde ligga i varmtryck på toyo R888 För att få till framvagnen ordentligt så skulle jag nog behöva nya stötdämpare och bättre vinklar på bärarmarna men jag verkar ju vara på rätt väg iaf med era tips Ja funderar också på ifall ja skulle ställa lite mer camber bak för att få baken på bilen att rotera lite lättare? |
||||||
Jag har haft lite semester i södra Sverige nu och åkt på en sak jag fick i 30års present, en förarutbildning på mantorp i en formula Renault bil. Kändes kul men samtidigt väldigt nervöst innan för jag visste inte alls vad man skulle förvänta sig av dom bilarna. Men när jag väl hade kommit ner och fått köra några varv kändes det mkt bättre och riktigt häftigt! Var verkligen en upplevelse att få köra formelbil, sitta öppet riktigt nära backen och växla med sekventiell låda men acceleration och bromsar tror jag faktiskt är några snäpp vassare på min Saab
Men kul dag allt som allt mkt trevligt folk på plats också Lite bilder från dagen |
||||||
Då har det äntligen blivit lite bankörning igen med bilen för första gången på typ 2år
Jag kände mig sjukt ringrostig bakom ratten och tyckte inte alls att jag fick till körningen nå bra, spårval och bromspunkter satt inte alls men var ändå kul att få komma iväg och köra av sig lite och känna på materialet Så till bilen då, greppet är hur bra som helst i snabbare kurvor, 100km/h+ kändes som det gick att köra hur fort som helst då utan att de ens var tendens till att börja släppa. Undrar ifall det kan ha varit att den börjar ge lite downforce då som gör det? I riktigt långsamma hårnålar tyckte jag också att greppet var helt okej men i medelsnabba kurvor var bilen helt omöjlig, den bara understyrde och hasade hur man än gjorde. Kom på när ja hade kommit hem igen att ja borde ha testat att skruva på lite mer krängningshämmare bak men tror inte det var de stora problemet utan det borde nog vara mina bärarmsvinklar fram som fuckar upp roll center och gör den så understyrd tyvärr så får nog bli att försöka bygga bort det problemet i vinter och hoppas att greppet kommer då Men här kommer lite film från körningen Och en film från hjulhuset, kul att se hur allt jobbar när man kör banan Ja brände förresten ena frambromsen också, tror de var på grund av att bromskylningen måste ha krånglat lite till den skivan, slangen hade gått av så jag skarvade ihop den lite snabbt kvällen innan. tappade förresten också downpipen så måste hitta nå bättre sätt att fästa den på, kanske funkar bättre med kopparmuttrar än vanliga? |
||||||
Märkligt, Var det bara färgen som har bubblat eller har kolvpackningar pajat också? Ser att beläggen inte riktigt täcker hela skivytan, vilket är kanske orsaken till att det går så varmt (man vill värma upp så mycket av skivan som möjligt då den har kylflänsar och beläggen har inte det). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Jasså är det så? Då kanske ja får satsa på Saab original istället |
||||||
Bara färgen som bubblat, bromsarna funkar men vet inte hur dammtätningarna ser ut. Nä det här är nog inte helt optimal bromssetup men den har alltid funkat förut. Men banan var ovanligt hård mot bromsarna och sen fegbromsade jag lite vilket nog inte gjorde saken bättre, aja är väl bara att kolla över bromsarna lite i vinter |
||||||
Fuling ska vi räkna lite på Hz på bakvagnen?
Bärarmarna bak är 44,5cm mellan infästningarna och fjädern sitter 13cm från infästningen i bakaxeln. 250kg vikt per bakhjul. Nått mer du behöver veta? |
||||||
Gärna bild/bilder på bakvagnen
MR=(445-130)/445 ->MR=0,71 Jag gjorde en excel fil. (gör som jag så borde det funka) Ren text (funkar inte att kopiera ) fram bak sort info m 375 250 kg hörnvikt om 50 40 kg ofjädradvikt fm =b2-b3 =c2-c3 kg fjädradvikt MR 0,96 0,71 - Utväxling mellan fjäder och hjul k 100 149 N/mm fjäderkonstant k hjul =b6*b5^2 =c6*c5^2 N/mm fjäderkonstant som verkar på hjulet f =(b7*1000/b4)^0,5/2/PI() =(c7*1000/c4)^0,5/2/PI() Hz den fjädrade viktens egenfrekväns _________________ Johan Sjölinder |
||||||
såhär ser bakvagnen ut. Du vill inte ha avståndet från bärarmens infästning i bakaxeln till centrum hjul också?
Input datan du har satt verkar stämma ganska bra, ofjädrad vikt, och hörnvikt Så runt 150N/mm bak om ja vill ligga på samma Hz som fram? Då kommer ju nästa fråga, vilken Hz borde man satsa på att ha på hjulupphängningen? Kanske funkar ganska bra att ha runt 2,65Hz som nu? Eller gå på lite mjukare fjädrar runt om och ha hårdare krängningshämmare istället? |
||||||
Har du skapat en excel-fil och skrivit som jag gjort?
Med 100/149(150) fjäder så får jag 2,7/3Hz (fram/bak) 2,7/3 Bra start som jag ser det(min värld) (Tyngre ändan lägre avfjädrad) Om vi nu försöker koll krängrnas fjäderkontanter och MR. (bak och fram) MR bak i kräning är inte samma som i vertikalfjädring. MR=cc/tw*MR cc=avstånd mellan centrum fjädar sätt bakifrån. tw=spårvidd rc bak också=???? Mitt i panardstaget. Fram har vi rc redan. Vi kommer använda rc som genväg. Duger att se om man är i bollplanket typ. Hårdre/mjukare fjädar kontra krängre? Jag tycker vi först kollar var vi är nu. Åsikter? Bilder/skisser, bakvagen: Perfekt _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jo nu har jag gjort exelfilen, tack för den! 2,65Hz tog jag från Mcpherson exelarket. Enda skillnaden är väl vikten fram, du skrev 375kg men den ligger på 385kg. Kanske MR också, tror den sa 0,97 Jag är också inne på hårdare bak än fram men varför vill du ha lägre avfjädrat på tyngre ändan? cc=avstånd mellan centrum fjädar sätt bakifrån = 1110mm tw=spårvidd = 1555mm rc bak också= 220mm Panhardstag infästning i kaross 215mm Panhardstag infästning bakaxel 225mm längd panhardstag 860mm Men hur blir det egentligen med RC på stel bakaxel? Jag har läst på lite om det där förut och teorierna gick isär vars RC ligger. Vissa sa mitt i panhardsstaget medans andra sa att det var i infästningen i bakaxeln. Okej vi kollar först vars vi ligger nu, men jag har knivkrängare bak nu och funderar på att bygga det fram med så justera hårdheten på krängaren är enkelt i förhållande till allt annat. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40 >> 31 besök senaste veckan (329075 totalt) |