Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Efter vinterförvaring...byta olja etc.???
915 besök totalt
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Jo, jag bytte olja/filter innan vinterförvaringen av min pärla och undrar nu (inte för att det brinner i knutarna med tanke på den rådande väderleken ) om det rekommenderas att byta olja igen då man skall ta fram kärran ur vinterförvaringen? Eller är det onödigt? Hur brukar ni göra?

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Re: Efter vinterförvaring...byta olja etc.???

Morty skrev:
Jo, jag bytte olja/filter innan vinterförvaringen av min pärla och undrar nu (inte för att det brinner i knutarna med tanke på den rådande väderleken ) om det rekommenderas att byta olja igen då man skall ta fram kärran ur vinterförvaringen? Eller är det onödigt? Hur brukar ni göra?

Är det inte i dom där bilarna det går i 11 liter olja, eller något i den stilen?

Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Hej Peeter!

Jo, mellan 10 och 13 liter...det var väl kanske lite därför jag ställde frågan - det kostar ju en slant att byta!!! Jag menar, jag har ju i princip inte kört något med bilen sedan oljan byttes. Händer det något med oljan under vintern? Känner mig mycket okunnig på detta område (har inte vinterförvarat någon bil tidigare!).

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Varför man byter olja på hösten innan man ställer av bilen är ju för att man inte ska ha förorenad olja med diverse saker i som bidrar till att motorn får frätskador och korrosionsskador på bl.a. lager.

Vissa rester från förbränningen och bensin, vatten etc i oljan är inte så nyttiga om bilen står länge. Man bör även ha i lite olja i insuget strax innan man stänger av motorn (detta ska dock undvikas om man har en katalysatorbil). En skvätt k-sprit i tanken är bra det med.
om man har en dieselbil bör man även se till att ha full tank när man ställer in bilen för vintern. (men hur många har diesel race
bil? )

När du tar ut bilen på våren så har du ju nybytt olja så det är ju bara att köra som vanligt.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Nä... det tror jag inte ska behövas. Oljan borde inte tagit mer stryk i motorn än i en flaska.

MVh
Fredde

NS BTG: 9.10.21

Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tack för svar! Då lägger jag pengarna i sparbössan till nya r-däck istället!

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Låter som en gooood idè!

NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
915 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande