Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
915 besök totalt |
Efter vinterförvaring...byta olja etc.???
Jo, jag bytte olja/filter innan vinterförvaringen av min pärla och undrar nu (inte för att det brinner i knutarna med tanke på den rådande väderleken ![]() _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Re: Efter vinterförvaring...byta olja etc.???
Är det inte i dom där bilarna det går i 11 liter olja, eller något i den stilen? ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Hej Peeter!
Jo, mellan 10 och 13 liter...det var väl kanske lite därför jag ställde frågan - det kostar ju en slant att byta!!! Jag menar, jag har ju i princip inte kört något med bilen sedan oljan byttes. Händer det något med oljan under vintern? Känner mig mycket okunnig på detta område (har inte vinterförvarat någon bil tidigare!). _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Varför man byter olja på hösten innan man ställer av bilen är ju för att man inte ska ha förorenad olja med diverse saker i som bidrar till att motorn får frätskador och korrosionsskador på bl.a. lager.
![]() Vissa rester från förbränningen och bensin, vatten etc i oljan är inte så nyttiga om bilen står länge. Man bör även ha i lite olja i insuget strax innan man stänger av motorn (detta ska dock undvikas om man har en katalysatorbil). En skvätt k-sprit i tanken är bra det med. om man har en dieselbil bör man även se till att ha full tank när man ställer in bilen för vintern. (men hur många har diesel race bil? ![]() När du tar ut bilen på våren så har du ju nybytt olja så det är ju bara att köra som vanligt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
915 besök totalt |