Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hur mäta upp dB på rätt sätt på bilen? | 1 besök senaste veckan (2092 totalt) |
Har kommit över en riktigt bra dB mätare.
Tänkte testa att mäta upp bilen så den klara 95dB etc. Var och hur långt ifrån bilen ska man mäta?!.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
SBF har beskrivning av sin mätning för tävlingsförhållande. Men det är inte många banor som använder exakt den metoden för verksamheten.
10m vinkelrätt från körningen på 120cm höjd. Fullgasacceleration vid ca 120, fånga gärna fullgas till varvstopp med växling. Om du ligger under 90dB utan hinder så kan du nog klara 95 när det tillkommer räcken och andra mätmetoder. |
||
Typ tvärsvårt att hitta vettiga ställen med reflektioner att testa på. 5dB marginal är nog det man behöver för att "klara 95" på de flesta anläggningar. |
||
Jahaja misstänkte att det skulle vara krångligt
Men jag har för mig att jag sett nånstans. Att de stod x antal meter bakom bilen och bilen skulle vara typ på 4000rpm....kanske vara rally.. Är jag helt ute pch snurrar?! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
De få gånger jag var med och körde lite service på ett par rallyn så mättes dB ett par meter lite snett bakom bilen. Stämmer nog att de skulle varva ca 4000 rpm stillastående.
Mätplatsen var mitt på en stor asfaltsplan utanför bilprovningen i Jönköping med massor av rallybilar runt omkring som skulle besiktigas plus all annan trafik som passerade. Ganska svårt att få ett bra mätresultat där. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Får börna så att man får mer korrekta värden, dvs när motorn jobbar lite |
||
Allmänt banåkaforum Hur mäta upp dB på rätt sätt på bilen? | 1 besök senaste veckan (2092 totalt) |