Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
STCC video???
<<   1, 2
2311 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Tobias Lindell skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Näe, när protesttiden har gått ut så är det definitivt..... Och just när det då gäller en fakta-domares beslut så finns det ingen protest-tid och därför är det definitivt direkt.

Som lekman framstår ett sådant system som helt horribelt. Vad ligger bakom framtagandet av sådana regler? En stor entusiasm för att försvara sig i diverse journalistmedier?

PS: Antagligen är det väl för att få mer spännande race där publiken vet hur det gick när de går hem, men usch vilket bakslag för regelförfattarna när ett team kan skylla på domarna om/när de förlorar mästerskapet.

Såg du fotbollen där Zlatan gav en holländare en onödig eftersläng med armbågen i ansiktet när domaren inte såg nåt och han därför undgick straff. Är ett sånt system också horribelt?

Jag har lite svårt att förstå det här med absolut rättvisa i idrott där domare gör bedömningar. Byt ut domarna om de gör för mycket fel, men felaktiga domslut kommer alltid att finnas så vad är det att vara upprörd över?

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Tobias Lindell skrev:
Enligt vissa källor saknades det kamera i Göranssons bil (den enda i startfältet), och kameran bakom startsträckan sände tydligen inte. Plus att live-sändningarna gick ner precis innan startögonblicket (misstänkt virusattack).

om sådana här saker kommer ske fler gånger i Stcc skall jag nog sluta titta, jag får liksom nog av konstiga saker inom Formel1.

Det är iaf så att domaren dömde tjyvstart, och det har inte kunnat bevisats att det var en tjyvstart (och inte heller att det inte var en tjyvstart). Därav filmförfrågan.

Var har du hört/läst att Göransson var den ende i startfältet som saknade kamera i bilen?

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tobias Lindell skrev:
Hur går det förresten till vid bedömningen av tjuvstarter vid t.ex. STCC, är det en domare som skall hålla koll på alla bilar i realtid? Eller är det flera domare med ett (mindre) antal bilar att hålla koll på?

Vet faktiskt inte hur STCC gör , men vi i SLC när vi har stående start (JSM Volvo S40 Challenge) så har vi en person till varje startruta som först hjälper föraren stanna på exakt rätt ställe och sen håller koll på just den föraren så han inte gör en tjuvstart. Så en person per förare har vi iaf.

Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Fredrik, för att återknyta lite till vad du skrivit på Svart Masken så kan jag väl säga att det inte är så att jag kräver att alla racingserier i hela Sverige skall införa kameror och liknande dyr utrustning för att kontrollera domslut. Men det är ju lite fånigt att inte använda sig av all möjlig och tillgänglig information innan man tar ett beslut, för att få en så jämn och rättvis bedömning det bara går. STCC med sitt samarbete med medierna borde ju om någon kunna erbjuda ett betydligt bättre underlag för domslut än de visat sig kapabla till i just detta fall.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

AndersY skrev:
Tobias Lindell skrev:
Enligt vissa källor saknades det kamera i Göranssons bil (den enda i startfältet), och kameran bakom startsträckan sände tydligen inte. Plus att live-sändningarna gick ner precis innan startögonblicket (misstänkt virusattack).

om sådana här saker kommer ske fler gånger i Stcc skall jag nog sluta titta, jag får liksom nog av konstiga saker inom Formel1.

Det är iaf så att domaren dömde tjyvstart, och det har inte kunnat bevisats att det var en tjyvstart (och inte heller att det inte var en tjyvstart). Därav filmförfrågan.

Var har du hört/läst att Göransson var den ende i startfältet som saknade kamera i bilen?

Det var Göransson som sade att det var första gången på hela säsongen som han inte hade en kamera i bilen (och det stod på Zatzy ). Men det är väl iofs möjligt att det var fler STCC-bilar som saknade kamera.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

AndersY skrev:
Såg du fotbollen där Zlatan gav en holländare en onödig eftersläng med armbågen i ansiktet när domaren inte såg nåt och han därför undgick straff. Är ett sånt system också horribelt?

Jag har lite svårt att förstå det här med absolut rättvisa i idrott där domare gör bedömningar. Byt ut domarna om de gör för mycket fel, men felaktiga domslut kommer alltid att finnas så vad är det att vara upprörd över?

Fotbollen är ju ett bra exempel på att de kan ändra bedömningar i efterhand, iom Tottis avstängning i 2 (eller något sånt) matcher för att han spottade på en dansk. Zlatans armbåge var nog knappast matchavgörande, särskilt inte på ett längre perspektiv (iom att Sverige åkte ut tidigt).
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tobias Lindell skrev:
Fredrik, för att återknyta lite till vad du skrivit på Svart Masken så kan jag väl säga att det inte är så att jag kräver att alla racingserier i hela Sverige skall införa kameror och liknande dyr utrustning för att kontrollera domslut. Men det är ju lite fånigt att inte använda sig av all möjlig och tillgänglig information innan man tar ett beslut, för att få en så jämn och rättvis bedömning det bara går. STCC med sitt samarbete med medierna borde ju om någon kunna erbjuda ett betydligt bättre underlag för domslut än de visat sig kapabla till i just detta fall.

Rent tekniskt är det inte speciellt svårt att fixa något automatiskt system..... men som alla sådana system så kräver det att någon tar hand om dom och framförallt sköter om det så att det FUNKAR..... Och så är dom inte gratis. men kamerabilder är inte alltid lätta att tyda rätt, eftersom en kamera visar sanningen från bara det hållet.... (vilket ju alla vet som har tittat på F1 på TVn, från en vinkel kan det se ut som förare X gör jättetavlan och från en annan kameravinkel är det förare Y som är jätteskyldig.... (oftast en Ferrari i verkligheten typ i Monaco's tunnel ))

Sen har det väl inte varit något stort bekymmer innan den här händelsen, så att vara efterklok är väl alltid lättast

Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Fredrik - SLC skrev:

Sen har det väl inte varit något stort bekymmer innan den här händelsen, så att vara efterklok är väl alltid lättast

Jag tror att jag hoppas på en förbättring av regelverket till nästa år, för sådana här diskussioner är ju egentligen ganska löjliga.. > Fast antagligen händer ingenting, och i så fall är min fromma förhoppning att detta är en engångshändelse (så att inte fler mästerskap hamnar i blåsväder pga korkade domslut).

Nåväl, nu har jag väl i stort sagt det jag ville ha sagt (det känns alltid bättre efter att ha skrivit av sig lite), hoppas ni har överseende med en del raljerande.
Citera
Allmänt banåkaforum
STCC video???
<<   1, 2
2311 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande