Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Krasch? Extrafarliga ställen!? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (20665 totalt) |
På de flesta trackdays så begänsar sig incidenter till att någon kör ut i en grusfålla eller ut på gräset och någon plastdetalj kanske går sönder. Det händer även ibland att folk kör in i räcken med ganska begränsade plåtskador som följd. Vid de här typerna av olyckor är personskadorna historiskt sett väldigt begränsade. Det är bra!
Men ibland, ganska sällan tack o lov, så blir det ordentliga smällar även på trackdays där föraren blir skadad eller med ordentlig tur klarar sig någorlunda hyffsat även om det kunde slutat betydligt värre med tanke på krockvåld osv. Alltså olyckor där det blir ambulansfärd för koll av föraren. Den här tråden startar jag för att försöka få in info av er alla för att se om någon speciell plats eller situation som upprepat har haft allvarligare krascher. Jag kommer just nu bara på en och den skriver jag om i nästa inlägg. Men som sagt, känner du till återkommande allvarligare krascher någonstans så dela med dig! _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vattenplaning in under bron på Kinnekulle (dvs rakt fram utan fartsänkning) är det ställe jag sett värst smällar. Helikopterlyft vid ett tillfälle efter baklänges smäll (hjälm slog i räcket) och framåtvolt vid ett annat (inte helikopter men ambulans därifrån).
Det stället på Kinnekulle är fel ställe att ha nån hastighet öht när det kommer mer vatten ovanifrån. Man vet inte hur mycket mer vatten det är nästa varv. När det slutat regna minskar pölarna så det blir mer förutsägbart, men det är fortfarande fel ställe att maxa vid minsta risk för planing. I torrt är väl samma ställe ett vanligt avkörningsställe med besök i räcket till vänster. Men då går det oftast inte så illa. |
||||||
EDIT: Niklas han emellan med sitt inlägg innan jag han posta denna min del två i ämnet
Ännu en gång har en bil på en trackday vattenplanat på Kinnekulle innan bron och åkt in i räcket till höger. Även denna gång med ganska ordentligt krockvåld. Jag känner till några stycken tillfällen där där exakt detta hänt. Det verkar som om att trots att förarna både vetat om problemet och att de tagit marginal för det i körningen att de ändå blivit överaskade av vattenplaningen, av typen "det var självklart halt varvet innan i regnet men inte så farligt men sen plötsligt varvet efter så bara..." När det är torrt här så brukar bilar åka av aningens senare, efter apex, dvs ut i gräset till höger i hög fart eller ut till vänster grusfålla/staket. Det är därför vanligt att det inte blir riktigt lika allvarliga krascher där när det är torrt även om det går fort. Allvarligt talat så har jag i mitt i-huvet-sparade-register över allvarligare incidenter INGET annat ställe som det hänt samma sak så många gånger. Men jag kan ha missat grejer så klart! Fyll på i tråden isf! Min tanke här och nu är att OM just Kullen i regn innan bron är extremt överrepresenterat med allvarligare krascher på trackdays så borde man kanske diskutera om man kan höja säkerheten på något sätt? Allt från att bygga om banan så det rinner av bättre, till dränering i själva banan (båda kanske fullständigt orealistiska) till... ja inte vet jag. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nämnda ställe på Kinnekulle
Falkenberg; hjul utanför banan (eller blött väglag) vid utgång på rakan brukar sluta med kast och muren i höjd med mållinjen |
||||||
Ok! Hur många gånger har det hänt säg de senaste fem åren på trackdays där det blivit ambulansfärd? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag läste isåfall inte frågan tillräckligt noga men isåfall nej, det är inte så vanligt förekommande överhuvudtaget med ambulansfärd från banan när det gäller någon form bilkörning på Falkenberg. Oftast stannar det med kontroll hos läkare på banan. MC är en annan femma.. För övrigt så har jag för mig att det samlas sådan statistik hos SBF när det gäller bilar (dvs från SBF försäkrade arrangemang) |
||||||
Som trackdayarrangör kan man ju alltid välja att sänka farten genom åtgärder, tex koner. Inte så populärt kanske i alla läger, men ansvarsfullt och uppenbarligen nödvändigt. |
||||||
Lite vatten/regn är ju inga problem, men när regnskuren öser på hinner man ofta inte agera (när situationen ändras dramatiskt på en halv minut, och sen vart det körbart fem minuter senare). Lite hann jag reagera, att gå ut ur kuren för att bevittna luftfärden, med "det är ungefär nu det brukar gå skogen". |
||||||
|
||||||
Tänkte närmast generellt, "alla erfarna" vet vad som kan hända i denna specifika svängen, torrt eller blött. Att reagera på en störtskur är svårt då den förste in i situationen också ofta är den som först blir drabbad. Jag skulle själv tycka det är tråkigt med extra begränsningar om jag kör en trackday men kurvan under bron på Kinnekulle är en särskilt utsatt kurva jämfört med de riskpartier som finns på andra banor, vilket kan kräva impopulära beslut i förhand när det är frågan om trackdaykörning på Kinnekulle. |
||||||
Hur gick det med föraren? |
||||||
Väldigt bra med tanke på att arm varit utanför kaross vid tillfälle under volt/rullning. |
||||||
Film ifrån bilen som åkte precis där innan olyckan, Timmy före, han hade 80km/h på GPSen och klarade räcket men inte hålla sig på banan, Timmy hade dock i sort sett noll mönster i sina r-däck.
|
||||||
Tänker jag fel, eller är det totalt dumt och idiotiskt att åka ut med i princip blankslitna r-däck när det regnar rejält? Förare bör väl ta en hel del eget ansvar för sina handlingar, och ibland tänka till en sekund? _________________ Roland Johansson |
||||||
Sen kan man diskutera när man ska avbryta sin körning, men det hinner regna mer än en minut per varv, och det gick ju bra förra varvet (och skurar behöver inte vara homogena på hela banan). Det är alltid lättare att vara förare i soffan. Men det är ingen annan än föraren som sköter ratt och pedaler, det stämmer. |
||||||
Som trackdayarrangör har man ett visst ansvar för sina deltagare, kanske inte alltid så populärt men så är det. Det handlar om säkerhet inte bara för den utsatta föraren utan även de runt omkring som kan drabbas.
Är det dåligt väder kollar man däck vid ankomst till banan. Regnar det kraftigt så är det följebil de första varven tills alla har fått känna på banan och regnet. Är det monsunregn flaggar jag in bilarna och har en grundlig diskussion med alla i gruppen. Förvånansvärt många som stannar kvar i depån och släpper på pressen att de måste köra under hårt regn. Bilarna med dåligt däckmönster släpps inte ut. Otroligt tråkigt med olyckor, speciellt de som man hade kunnat förhindra. Ruggig olycka på Kinnekulle, hoppas verkligen att inte ögat får bestående skador. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Självklart är det förarens ansvar. Och arrangörens. Och banägarens.
Problemet här är väl just överrumplingsproblematiken. Både för förarna och arrarangören. Som Niklas skriver, på 30 sekunder ändrar det sig från blött och halt men ok till inte körbart. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Allmänt banåkaforum Krasch? Extrafarliga ställen!? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (20665 totalt) |