Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21103 totalt) |
Intressant film Mats
![]() Jag ska nog ta och göra lite mätningar vid vanlig fjädring upp/ner för att se om det påverkar läget på k-hämmaren. Karl: var gick staget sönder någonstans? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Uppe vid 90-gradaren vid skruvarna som fäster mot bilen. Kan mycket väl vara utmattning, för det var vid ca 25000 mil och med en del bana bakom sig. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
De senaste månaderna har varit intensiva men inte med bilmek, grymt mycket jobb ( wifinätverk är ytterst poppis just nu ) och lägenhetsrensning för min mor som har fått permanent uppehållstillstånd på demensboendet. 54 års samlande i en lägenhet röjdes på en månad, phu...
Några få stunder i garaget har resulterat i nyrenoverade bromsok fram, nya stålomspunna slangar runt om och PFC 08 belägg. Besiktning var bokad till den 3/4 men det datumet kändes totalt ouppnåeligt, genom ett smärre mirakel lyckade jag få fram den tid som behövdes för att sätta ihop alltsammans och få ner bilen på hjulen så att den skulle gå genom besiktningen. Gudarna var på min sida, inga anmärkningar trots en extremt noggrann besiktning: ![]() Nu har jag anmält mig till Knutstorp den 7/5, hoppas jag får plats ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Redan när jag köpte bilen hade den en olägenhet att ryka lite på höga varv, detta har inte självläkt..snarast blivit värre..
För 2 veckor sedan bad jag en kompis att köra efter och kolla hur mycket det rök och vilken färg det var, mycket och blått var svaret. Detta var den 21/4, första körningen med PCS på Knutstorp är den 7/5. Att åka dit och lägga dimridåer fanns inte på kartan, att inte åka dit var inte heller något alternativ. Motorn måste fixas! Beställde kolvringar, vevstakslager, packningssats och ventilstyrningar. Började riva på lördag 22/4: ![]() ![]() ![]() På måndagen fick toppen åka till EB motor i Borås för renovering. Det visade sig att styrningarna på avgassidan var helt slut, alla tätningar stenhårda och avgaskanalerna fulla med oljigt klet. ![]() ![]() ![]() ![]() Under tiden höll jag på med ett kolvringsbyte, blocket är av alusil och loppen visade inga tecken på slitage, inga vändkanter och inga repor, alltså bestämde jag mig för att bara byta kolvringar och när jag ändå var där och skruvade även vevstakslager. För att spara tid gjorde jag detta med motorn kvar i bilen. Påstår inte att detta är en motorrenovering, bara ett sätt att åtgärda de akuta bristerna. Ramlagren är sällan slitna på dessa motorerna trots höga miltal. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onsdag 3/5 fick jag tillbaka toppen, torsdag 4/5 kl 12:06 vred jag på startnyckeln. ![]() ![]() ![]() I morgon bär det av till Knutstorp! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Tackar ![]()
Tack, kommer du till Knutan i morgon? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Grymt jobbat. Mycket imponerad att du rodde iland det på så kort tid
![]() Själv fick jag ju bränsle läckage och missade merparten av Klassik körningen.....surt Men....min bil lagades senare på kvällen(På biltemas parkering), så jag fick iallafall kört hela R1 passet på Måndagen ![]() _________________ 1Peter Stangmo1 Porsche Boxster S Race -03 |
||||||
Re:
Hade till och med marginal så jag kunde spendera lördagen hos ena sonen och äta ute i det fina Göteborgsvädret. Vad var det som läckte? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Har hunnit med både Kinnekulle i regn och Anderstorp i sol med SVKG.
Bilen är så mycket bättre än vad jag är förare på alla plan, jag bromsar för tidigt, gasar för lite och är för feg i kurvorna. Det som behövs just nu är förarträning, bilen är göörbra! Liten filmsnutt från Anderstorp: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Nej! Det som behövs är fullbur och turbo ![]() ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Re:
Just långloppsbiten känns lite lockande ( mitt rationella jag skriker rakt ut: du har inte tid!!! ) så den iden ska vi vårda inför framtiden. Ditt garage kommer att bli väldigt ödsligt om det inte står någon tävlingsbil där.. Sedan visar du på en gammal sanning: "kör du som en kratta, montera hårdare bussningar/större bromsar/ bredare däck, osv". Visst behöver jag större bromsar? eller..? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Jaaaaaaaaaaaaaaa! Du behöver minst 997 GT3 bromsar. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Mantorp med PCS, antagligen den sista bankörningen för säsongen.
Klockan ringde 05:00, detta hörde säkert Malte också och vaknade med ett uppdämt gosebehov: ![]() Efter att ha serverat lite mat till honom kunde jag återgå till kaffekokandet: ![]() Och sedan skulle hästarna ha mat också... ![]() Vättern är riktigt vacker när ljuset kommer smygande. ![]() Jag var lite ringrostig första passet, det var några år sedan jag körde Mantorp senast men någonstans i ryggmärgen finns minnet, det behöver bara väckas först. Körde här första gången 1988 och det har genom åren blivit åtskilliga hundra varv när jag tävlade i Historic Racing. Andra och tredje passet gick bättre och bättre, flytet började komma tillbaka och även nyare Porschar har svårt att hänga med i de kurvigare partierna, rakan behöver vi inte nämna.... vill ha 200 hästar till.... ![]() Hade följe med Stig på vägen hem, vacker utsikt eller hur? ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Kom på att jag hade lite filmer från körningen på Knutstorp med SVKG i slutet på Maj. Stig ligger före och håller tempot uppe.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21103 totalt) |