Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porsche växellådor. (ge förslag)
1, 2   >>
11406 besök totalt
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157


Trådstartare
Porsche växellådor. (ge förslag)

Har tänkt köpa en växellåda och diff från en Porsche.
Enda kraven är att det är från en av modellerna med transaxel och att diffen har diffbroms.
Vill att lådan och diffen ska hålla för 600-700nm.

Så vilka lådor finns det och vilka ska man satsa på?
Skiljer det mellan olika årsmod, med mera?

Va en kille som sa till mig att 928GTS låda va bra men han viste inte om den va diffbromsad.

Jag har ingen koll alls på Porsche ( ) så jag behöver hjälp.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Som jag mins det från andra trådar så ska lådan hete G50.

Det står någonstans.........gör en sökning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Skriv in G50 i "sök"....jag fick upp en hel seda gamla trådar..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Du får berätta betydligt mer om dina planer om vi ska kunna hjälpa dig.

Vilken sorts växellåda vill du ha? 928 har transaxel men kopplingen ligger vid motorn, 911:or har kopplingskåpa integrerad med lådan...så om du ska bulta ihop växellåda och motor så kan du inte använda 928 lådor.

Ska den palla 700Nm så är det antagligen bäst med en 930 låda.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6426

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Är inte en G50 låda en låda för 911... dvs. inte en transakselbaserat sak?
och en 930 låda.. är den med transaksel då??

Jag vill tro att en 40% diffbromsat låda från 944 Turbo S handterar dom önskade Nm. En av killarna i PCN kör en 944 Turbo med 350HK+ på bakhjulen kör med denna lådan. Nm vet jag inte, men jag kan fråga.
Hur många tusen mil den tål med denna belastning vet jag inte.

/Örjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Transaxel är oftast benämning på en växellåda som har inbyggd differential, och det har både 944, 924, 928 och 911 växellådor. Skillnaden är att 911 växellådor är gjorda för att bultas ihop direkt med motorn med koppling emellan och vattenpumpare (924,944, 928) har en kardanliknande sak som förbinder växellådans ingående axel med koppling, som sitter på motorn (1,5 meter från växellåda).

Därför är det svårt att veta exakt vilken växellåda som skulle passa honom om man inte vet hur resten av bilen ser ut.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
Transaxel är oftast benämning på en växellåda som har inbyggd differential, och det har både 944, 924, 928 och 911 växellådor.


Det är nog lite begreppsförvirring det här, jag kan hålla med dig i din definition men samtigt så brukar man kalla "kardanaxeln" för transaxel i 9x4 mfl. Den är ju uppbyggd av ett rör med 3 lager och en axel i centrum och är stelt monterad mellan motor/koppling och växellåda.

F ö så är flera av växellådorna i Porsches "motor fram och växellåda bak"-bilar (polulärt kallat transaxelporschar) mer eller mindre direkt hämtade från Audi, så det är fullt relevant att kolla på växelådor från Audi med mycket effekt.

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



[quote="Pär Hylander"]
beepbeep skrev:

F ö så är flera av växellådorna i Porsches "motor fram och växellåda bak"-bilar (polulärt kallat transaxelporschar) mer eller mindre direkt hämtade från Audi, så det är fullt relevant att kolla på växelådor från Audi med mycket effekt.


Audi byggde lådor åt Porsche för 9x4 bilar efter debaklet med G31 låda som satt i 924 Turbo men sådana hittar man inte på någon Audi. Finns helt enkelt inga Audilådor som sitter mellan bakhjulen och har inbyggd diff.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157


Trådstartare
Jag har motorn fram och växellådan och diff bak.

Jag hade för mig att det va "kardanaxeln" som hette transaxel. Måste ha fattat fel...

Så vilken låda tycker ni då man ska satsa på med motorn fram då?

Ps. Jag sökte på lite olika innan jag postade den här tråden. Men jag visste inga betäckningar på Porsche lådor. Så jag hittade inget jag tyckte va bra.
Frågar man inte så lär man sig inget Ds

_________________
Emil Rehnfors
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255



Audi 100/200 lådan har kraftutag på sidorna (transaxel typ) liknar (funktionsmässigt) porsches G50/52. Kan någon svara på vilka moment en Audi 100/200 låda klarar?? och också moment tålighet??
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255



"Kan någon svara på vilka moment en Audi 100/200 låda klarar?? och också moment tålighet??"

Vilken utväxling är den sista frågan och inget annat!??
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="beepbeep"]
Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:

F ö så är flera av växellådorna i Porsches "motor fram och växellåda bak"-bilar (polulärt kallat transaxelporschar) mer eller mindre direkt hämtade från Audi, så det är fullt relevant att kolla på växelådor från Audi med mycket effekt.


Audi byggde lådor åt Porsche för 9x4 bilar efter debaklet med G31 låda som satt i 924 Turbo men sådana hittar man inte på någon Audi. Finns helt enkelt inga Audilådor som sitter mellan bakhjulen och har inbyggd diff.


Lådorna i 944 (alltså inte G31) som sitter mellan bakhjulen har väääldigt mycket gemensamt med lådan till Audi 100 som sitter mellan framhjulen.

Jag tror att lådan i 968 har en hel del gemensamt med låda till Audi V8. Sen om dessa inte gick att få med diffbroms från Audi har jag ingen aning om.

Lådan till 944 turbo S är antagligen en de mest momenttåliga som går att gå tag i ur den "serien", men 700 Nm vetetusan. Gissningsvis har många 944 turbo kanske 450 Nm eller så (350 Nm orginal). Edit Utväxling egentligen för långbent för banåka, typ 290 km/h @ 6500 rpm

_________________
Pär Hylander
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Växellådan till 928 väger ca. 70kg och är inte alltid diffbromsad
(undrar om inte GTSen hade någon slags elstyrd diff...).

kardanröret väger 22kg

Själva kardanaxelröret är 142cm långt
Avståndet mellan kardanaxelrörets början till utgående axlars centrum på vxlådan är 192cm
Man kan altså säga att växellådan är 192-142 = 50cm lång och nästan all längd (vikt) ligger framför bakaxeln i din applikation

om du väljer någon av Porsches andra vxlådor så kommer vikten att ligga bakom bakaxeln...
(men de väger och andra sidan inte 70kg skulle jag tro)

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



OK, om motor ska sitta fram och växellåda bak då kan du inte använda 911 växellådor så du får koncentrera dig på lådor som sitter i vattenkylda modeller (944, 968, 928).

Rent spontant så tycker man att 928 GTS och/eller 944 Turbo -lådor passa ändamålet bäst, men jag är inte haj på dessa modeller

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Av ren nyfikenhet, ingen som har en bild på en 928 låda

( har gogglat en stund utan framgång på bilder)

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



supersonett skrev:
Av ren nyfikenhet, ingen som har en bild på en 928 låda

( har gogglat en stund utan framgång på bilder)



_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Hur bred kan lådan var över "kardan" utrymmet ??
Jag får ju direkt galna ideer på "nästa" seven bygge

( 70 kg är i och för sig lite thumbs down tungt)

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Till en Seven skulle en sånhär nog vara bättre:

Samma koncept som 928-lådan (ettan mot dig, tvåan framåt osv...)
Uppbyggd av delar från Porsches "915"-låda (som sitter i gamla 911or)
Tåler en väldans massa vrid.
Väger 45kg (om jag minns rätt)

Synd att den inte går att växla...Samma synkringssystem som i gamla Alfor

Sitter i Porsche 924 Turbo

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Utzon skrev:
Till en Seven skulle en sånhär nog vara bättre:

Samma koncept som 928-lådan (ettan mot dig, tvåan framåt osv...)
Uppbyggd av delar från Porsches "915"-låda (som sitter i gamla 911or)
Tåler en väldans massa vrid.
Väger 45kg (om jag minns rätt)

Synd att den inte går att växla...Samma synkringssystem som i gamla Alfor

Sitter i Porsche 924 Turbo


Jag trodde 924 :an hade sprängkåpan kvar bak till ( som typ1 Vw låda) ?? eller har jag blandat ihop grejorna eller är sprängkåpan bort skruvad ?


Men den ser ju i vilket fall som helst lätt ut och viktfördelning ihop med trq tube vore nog perfekt för det chassit

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Utzon skrev:
Till en Seven skulle en sånhär nog vara bättre:

Samma koncept som 928-lådan (ettan mot dig, tvåan framåt osv...)
Uppbyggd av delar från Porsches "915"-låda (som sitter i gamla 911or)
Tåler en väldans massa vrid.
Väger 45kg (om jag minns rätt)

Synd att den inte går att växla...Samma synkringssystem som i gamla Alfor

Sitter i Porsche 924 Turbo


Nej för 17...G31 (som den heter) är en skit till låda som många 924:a ägare byter ut mot senare Audilådor. Det är sant att den innehåller delar från 915 men det är inget att vara stolt över, snarare något att vara rädd för. 915 lådor använde Porsches gammaldags Synchromesh-system som är underlägsen nyare Borg-Warner syknsystemet so sitter i Audi-lådor.

Dessa brukar alltid knarra på 1:an, går inte att växla snabbt och måste renoveras ofta. Då ska man tänka på att den innehåller 911-delar vilket betyder att renoveringsbitar inte går att hitta i Audisortimentet och är svindyra. Att den ska tåla mer vrid än motsvarande Audilåda är bara att glömma. Kanske runt 300-350Nm med lägre livslängd med större vriduttag.

Ända som är bra med dom är att man kan handla dom billigt på skroten och norpa delar för att laga sin 915-låda med

I övrigt så skulle jag hålla mig borta från G31.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Med tanke på det hiskliga vridet som skall hanteras: Kan inte transmissionen ifrån en Corvette C5 vara något? Den har ju transaxel av det stryktåligare slaget.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Skruva banåkabil
Porsche växellådor. (ge förslag)
1, 2   >>
11406 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande