Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 11406 besök totalt |
Porsche växellådor. (ge förslag)
Har tänkt köpa en växellåda och diff från en Porsche. Enda kraven är att det är från en av modellerna med transaxel och att diffen har diffbroms. Vill att lådan och diffen ska hålla för 600-700nm. Så vilka lådor finns det och vilka ska man satsa på? Skiljer det mellan olika årsmod, med mera? Va en kille som sa till mig att 928GTS låda va bra men han viste inte om den va diffbromsad. Jag har ingen koll alls på Porsche ( ![]() _________________ Emil Rehnfors |
||||
Som jag mins det från andra trådar så ska lådan hete G50.
Det står någonstans.........gör en sökning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Du får berätta betydligt mer om dina planer om vi ska kunna hjälpa dig.
Vilken sorts växellåda vill du ha? 928 har transaxel men kopplingen ligger vid motorn, 911:or har kopplingskåpa integrerad med lådan...så om du ska bulta ihop växellåda och motor så kan du inte använda 928 lådor. Ska den palla 700Nm så är det antagligen bäst med en 930 låda. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Är inte en G50 låda en låda för 911... dvs. inte en transakselbaserat sak?
och en 930 låda.. är den med transaksel då?? Jag vill tro att en 40% diffbromsat låda från 944 Turbo S handterar dom önskade Nm. En av killarna i PCN kör en 944 Turbo med 350HK+ på bakhjulen kör med denna lådan. Nm vet jag inte, men jag kan fråga. Hur många tusen mil den tål med denna belastning vet jag inte. /Örjan _________________ Orjan Sandland |
||||
Transaxel är oftast benämning på en växellåda som har inbyggd differential, och det har både 944, 924, 928 och 911 växellådor. Skillnaden är att 911 växellådor är gjorda för att bultas ihop direkt med motorn med koppling emellan och vattenpumpare (924,944, 928) har en kardanliknande sak som förbinder växellådans ingående axel med koppling, som sitter på motorn (1,5 meter från växellåda).
Därför är det svårt att veta exakt vilken växellåda som skulle passa honom om man inte vet hur resten av bilen ser ut. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det är nog lite begreppsförvirring det här, jag kan hålla med dig i din definition men samtigt så brukar man kalla "kardanaxeln" för transaxel i 9x4 mfl. Den är ju uppbyggd av ett rör med 3 lager och en axel i centrum och är stelt monterad mellan motor/koppling och växellåda. F ö så är flera av växellådorna i Porsches "motor fram och växellåda bak"-bilar (polulärt kallat transaxelporschar) mer eller mindre direkt hämtade från Audi, så det är fullt relevant att kolla på växelådor från Audi med mycket effekt. _________________ Pär Hylander |
||||
[quote="Pär Hylander"]
Audi byggde lådor åt Porsche för 9x4 bilar efter debaklet med G31 låda som satt i 924 Turbo men sådana hittar man inte på någon Audi. Finns helt enkelt inga Audilådor som sitter mellan bakhjulen och har inbyggd diff. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag har motorn fram och växellådan och diff bak.
Jag hade för mig att det va "kardanaxeln" som hette transaxel. Måste ha fattat fel... Så vilken låda tycker ni då man ska satsa på med motorn fram då? Ps. Jag sökte på lite olika innan jag postade den här tråden. Men jag visste inga betäckningar på Porsche lådor. Så jag hittade inget jag tyckte va bra. Frågar man inte så lär man sig inget ![]() _________________ Emil Rehnfors |
||||
[quote="beepbeep"]
Lådorna i 944 (alltså inte G31) som sitter mellan bakhjulen har väääldigt mycket gemensamt med lådan till Audi 100 som sitter mellan framhjulen. Jag tror att lådan i 968 har en hel del gemensamt med låda till Audi V8. Sen om dessa inte gick att få med diffbroms från Audi har jag ingen aning om. Lådan till 944 turbo S är antagligen en de mest momenttåliga som går att gå tag i ur den "serien", men 700 Nm vetetusan. Gissningsvis har många 944 turbo kanske 450 Nm eller så (350 Nm orginal). Edit Utväxling egentligen för långbent för banåka, typ 290 km/h @ 6500 rpm _________________ Pär Hylander |
||||
Växellådan till 928 väger ca. 70kg och är inte alltid diffbromsad
(undrar om inte GTSen hade någon slags elstyrd diff...). kardanröret väger 22kg Själva kardanaxelröret är 142cm långt Avståndet mellan kardanaxelrörets början till utgående axlars centrum på vxlådan är 192cm Man kan altså säga att växellådan är 192-142 = 50cm lång och nästan all längd (vikt) ligger framför bakaxeln i din applikation om du väljer någon av Porsches andra vxlådor så kommer vikten att ligga bakom bakaxeln... (men de väger och andra sidan inte 70kg skulle jag tro) |
||||
OK, om motor ska sitta fram och växellåda bak då kan du inte använda 911 växellådor så du får koncentrera dig på lådor som sitter i vattenkylda modeller (944, 968, 928).
Rent spontant så tycker man att 928 GTS och/eller 944 Turbo -lådor passa ändamålet bäst, men jag är inte haj på dessa modeller ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
||||
Till en Seven skulle en sånhär nog vara bättre:
![]() Samma koncept som 928-lådan (ettan mot dig, tvåan framåt osv...) Uppbyggd av delar från Porsches "915"-låda (som sitter i gamla 911or) Tåler en väldans massa vrid. Väger 45kg (om jag minns rätt) Synd att den inte går att växla...Samma synkringssystem som i gamla Alfor ![]() Sitter i Porsche 924 Turbo |
||||
Jag trodde 924 :an hade sprängkåpan kvar bak till ( som typ1 Vw låda) ?? eller har jag blandat ihop grejorna eller är sprängkåpan bort skruvad ? Men den ser ju i vilket fall som helst lätt ut ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Nej för 17...G31 (som den heter) är en skit till låda som många 924:a ägare byter ut mot senare Audilådor. Det är sant att den innehåller delar från 915 men det är inget att vara stolt över, snarare något att vara rädd för. 915 lådor använde Porsches gammaldags Synchromesh-system som är underlägsen nyare Borg-Warner syknsystemet so sitter i Audi-lådor. Dessa brukar alltid knarra på 1:an, går inte att växla snabbt och måste renoveras ofta. Då ska man tänka på att den innehåller 911-delar vilket betyder att renoveringsbitar inte går att hitta i Audisortimentet och är svindyra. Att den ska tåla mer vrid än motsvarande Audilåda är bara att glömma. Kanske runt 300-350Nm med lägre livslängd med större vriduttag. Ända som är bra med dom är att man kan handla dom billigt på skroten och norpa delar för att laga sin 915-låda med ![]() I övrigt så skulle jag hålla mig borta från G31. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Med tanke på det hiskliga vridet som skall hanteras: Kan inte transmissionen ifrån en Corvette C5 vara något? Den har ju transaxel av det stryktåligare slaget.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 11406 besök totalt |