| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
CSB som lastbärande del?
|
729 besök totalt |
|
CSB som lastbärande del?
Jag har eventuellt lite delar till en större (dvs F1/F5000/indycar) formelbil från tidigt 70-tal på ingång. Min tanke är att bygga en monster-trackdaybil. Monocoquen slutar som alla moderna bilar med ett bulkhead bakom föraren i vilket man bultar motorn för att sedan skruva fast transaxel & bakvagn i den. Jag är ute efter billig kraft & oväsen så jag har tänkt mig en raggaråtta typ F5000, så nu till frågan: Klarar en cheva smallblock att monteras på det viset? Det enda gjutjärnsblock jag har erfarenhet av i denna fråga är 1600 kentmotorn i gamla formel fordar. Det har gjorts försök att lasta dem på liknande sätt vilket inte fungerat. Det lilla jag hittat på nätet i frågan säger mig att F5000-bilarna hade utriggare bakåt på monocoquen fram till svepet mellan motor & låda & den allmänna uppfattningen att csb helst inte skall utgöra lastbärare. Någon som har erfarenhet & kan upplysa mig? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
|
Tror som du säger att förvisso är det en jäkla gjutjärnsklump men vetesjutton om den grejar lite hårdare körning sådär.
Dåligt med infästningspunkter i framkant i blocket. Jag har ju min csb upphängd med en plåt i framkant som använder hål till vattenpumpen+2st 3/8 hål längst ner i framkant block. Kan kanske funka om man skär ut en gördel som använder sumplanet med dess skruvar att fästa i och sedan förlänga ut till chassi fästen + ordinarie i framkant. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
![]() |
Skruva banåkabil
CSB som lastbärande del?
|
729 besök totalt |

