Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Ser ut som att jag är med verkstad igen efter sommaren, bäst att visa livstecken.

Oljan ska upp i gröna pilen och övertrycksoljan ska ner i den blå.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Kommer ni ihåg scenen i Die Hard där de får upp kassavalvet?

Lite så var det... mina saknade täcklock!


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Det går dåligt detta, den förmodade verkstan ser inte ut att bli tillgänglig innan nyår. Försöka att köpa lämplig fastighet fyller mig bara med tvivel.

Under tiden är det roligaste jag kan hitta på att titta på när andra bygger bil. I del 4 respektive 7 grejar man med adapterplatta respektive förlängning av ingående växellådsaxel. Är det normalt tillvägagångssätt? Erfarenheter av lösningen?


https://www.youtube.com/playlist?list=PLABOv4TbQ1x3Nrx5QnM1jg5j2poZdT_ . . . .

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
"Plötsligt händer det!"

Hittade ett litet hus med stort garage i Boxholm. Jag vann budgivningen för någon månad sedan och hade tillträde nu i veckan, är litet i chock fortfarande. Nästan 60 kvadratmeter källargarage med 2,50 i takhöjd och carport utanför. Nu gäller snart inga ursäkter!


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Ser härligt ut det där garaget !

Grattis!

_________________
Calle Olsson
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Tack! Ja, det känns riktigt rätt så här långt.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



oj, 60m2... vad hade man inte gjort för så mycket plats! thumbs up

Sätt igång och bygg nu - det är snart 2019!
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Nice thumbs up

_________________
Pehr Norström
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Shiiit, vad tiden försvann när man blev husägare. Ser ut att bli till att justera trådtiteln... Ena sommarbilen är i alla fall rullandes, den har 3.0 motor istället för original 2.5 och annan utväxling för högre toppfart. Det stärker min uppfattning att jag vill ha en tätare eller kortare låda, den är helt enkelt inte lika rolig att köra som den som varvar ihjäl sig.

Jag har fått hem ett embryo till ramfixtur och senast förra veckan kändes det som att jag kanske skulle prata med en motorrenoverare.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



Jag tycker mig känna igen det här med att tiden rusar på snabbar än projektet

Men nu är du ju på gång!

En massa hejar rop från mig thumbs up

_________________
Anders Andersson
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Dags för det årliga livstecknet!



Vet inte om det här spåret är på allvar än men jag såg plötsligt spjällhus med spridare till nästan attraktiva priser.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



Du och jag har samma uppdateringsfrekvens/R

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Du må ha ett försprång nu men du får passa dig när jag går i pension!

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



patjo skrev:
Du må ha ett försprång nu men du får passa dig när jag går i pension!


Haha syns vid

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Hallå ja! Det vore väl synd om nån fick för sig att det här var nedlagt?

Efter mycket tänkande sent om nätterna har jag kommit fram till att insug, och därför även insprut, ska ersättas. Främsta orsak är att hela insuget för 12 år sedan var fullt med blästersand, och jag kommer inte åt att säkerställa att inget är kvar. Att jag kunde köra motorn i bänk utan att repa sönder den får tillskrivas ren tur.

Så,

Yamaha FJR 1300 har separata spjällhus i brygga om fyra, komplett med MAP-sensor och plenum för tomgångsreglering. Har man tur och får med en komplett kabelhärva kan det även ingå en pulsgivare. Spridarna är nån konstig sort, kortare än de Bosch jag är bekant med. Vad grejen till vänster på fuelrailen är behöver jag hjälp med. Jag hade gissat tryckregulator om den haft nån anslutning. Tryckutjämnare? Finns en sådan i originalsprutet men sitter då vid bränslepumpen.




Bryggorna behöver breddas för att passa mot motorn. Påverkar i första hand fuelrail och länkarna mellan spjällhusen. Alternativt ett mellanrör med olika c-c-c-c mått i var ände vilket jag inte vill.




Leker litet med geometrierna. Vinkeln ner i toppen är inte samma i Ferrarin. In är 44mm, ut är 36mm men arean blir lite större med urtaget för spridaren. Spjället är 42mm. Som jämförelse är original insugsdiameter mellan plenum och mellanrör 38mm.




Nåt åt det hållet. Jag är fortfarande road av att det är unik hålbild per cylinder.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Vad har du för cc på dem där spjällen orginal .

Jag har triumphspjäll å dem e 85 cc vilket gör att jag får bygga om lite . Så jade varit smitt å få tag på prisvärt som e smalare

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Kul att du håller på och uppdaterar 8.32! Grejen till vänster på fuelrailen bör vara tryckregulator eller en pulsdämpare.

Leta upp en Haynes pdf till FJR1300, bör framgå där.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Vad har du för cc på dem där spjällen orginal .

Jag har triumphspjäll å dem e 85 cc vilket gör att jag får bygga om lite . Så jade varit smitt å få tag på prisvärt som e smalare


En mycket snabb mätning ger 78-88-78. Själv behöver jag 94-94-94.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Kolja skrev:
Kul att du håller på och uppdaterar 8.32! Grejen till vänster på fuelrailen bör vara tryckregulator eller en pulsdämpare.

Leta upp en Haynes pdf till FJR1300, bör framgå där.


Hittade nån reservdelsmanual men grejen nämns inte, bara fuelrailen som helhet. Till originalsprutet är det en "Pressure Accumulator", tills vidare hävdar jag att detta också är en sån. Den ackumulatorn, eller pulsdämparen, har dock en retur ifall mebranet brister. Omtänksamt! thumbs up


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Jag har plockat isär ena bryggan i studiesyfte. Ett sommarbad i ultraljudstvätten gjorde susen men beläggningar på själva spjällvingarna verka svårlösta.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Händer ju ändå mer här än med en viss Camaro, trots allt.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande