Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (171113: Norge-artikel)
tråden läst  
128308 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
 
   
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28903
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 15:47     Citera

bromskylningen thumbs up Med täcklock o allt thumbs up Tjusigt!


Jag tog en betydligt simplare väg, ger garanterat inte samma kyleffekt


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daugaard
Stockholm/Skarpnäck





Här sedan: 30 Sep 2008
Inlägg: 151
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 17:05     Citera

Ser grymt ut!
Vad får du för tider på Kullen?


_________________
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande i Hondaklubben* 070-53 41 431
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 19:36     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
bromskylningen thumbs up Med täcklock o allt thumbs up Tjusigt!...

Daugaard skrev:
Ser grymt ut! ...


Tackar!


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 19:49     Citera

Hiphip hurra!

För 10 år sedan köpte jag 99:an. Jag letade upp platsen jag fotograferade bilen på strax efter köpet och tog några nya foton för att fira.



Vid köpet överst.










Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/160-10-arsjubileum


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 17:29     Citera

Under semestern blev det två bankörningar; Mittsverigebanan och Helsinge motorstadion.

Mittsverigebanan 26/7:
Bromskylning blev precis klar dagen innan. Körde första passet med täckluckorna på plats, och andra passet utan täckluckorna. Mätte temperaturen på bromsskivorna med en IR-termometer efter passen. Resultat? Mycket osäkert... Körde med mindre attack det första passet, kanske därför jag mätte upp lägre temp utan bromskylning (med täckluckor)?

Det var MYCKET folk på plats, antagligen för att det var permiär på BUS1 (efterträdare till insomnade Onsdagsbus) och ett uppdämt behov av att köra bana och gnissla däck. Trots kort startsträcka för den "nya" organisationen var det välarrangerat.

Film:
https://vimeo.com/229050753


Protokollet


Däcksslitage


Vissa gillar när det ryker mycket om däcken...


I E4-kurvan, eller strax innan start och mål?


---


Helsinge motorstadion 29/7:
Några dagar senare begav jag mig söderut till Flygstaden i Söderhamn där Helsinge motorstadion finns. Det är en konbana i ena änden på före detta F15. Trevlig bana, kanske med undantag för slalombiten på baksidan. Jag är inte så förtjust i slalomkörning med 99:an... Trevlig arrangemang och ganska få bilar, jämfört med STCS:s övriga bankörningar.

Jag hade samma tillvägagångssätt får utvärdering av bromskylning som på Mittsverigebanan, med undantaget att jag var noggrannare med att hålla IR-termometern så när bromsskiva som det gick (stödd mot fälgen) och att jag mätt på tre ställen på bromsskivan. Resultatet var lika osäkert, ungefär samma medeltemperatur med som utan täckluckor...

Film:
https://vimeo.com/230066628



_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 17:31     Citera

Det skulle ju inte bli mer bankörning denna säsong...

När jag såg att det skulle bli säsongsavslutning på Linköping motorstadion kunde jag dock inte låta bli. Det var trots allt två månader sedan senaste bandagen.

Vädret var osäkert, men första passet var torrt och jag körd ca 4 sek snabbare än tidigare i våras med Saab Turbo Club. Visserligen hade vi då en chikan på bakrakan, men den var inte hela orsaken till att det gick snabbare denna gång. Lite annan stötdämparinställning fram, bromskylning, framvagnsinställning och mer slitna däck är skillnaderna på bilen. Ändå tror jag mer på att det satt innanför hjälmen.

Sedan var det blött, blött, blötare och blötast. Mycket svårt att hitta spår där det inte understyrde in i och spann ut ur kurvorna. Vid minsta lilla rattutslag och lite gas samtidigt spann det, så det var helt raka hjul som gällde innan gaspådrag. Ändå hur kul som helst.

Till slut blev det "lite för kul" och jag snurrade av vid infarten till rondellen. Jag fick rensa en del sand ur hjulen innan jag kunde åka hem.

Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.










_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
super7
Umeå





Här sedan: 26 Nov 2002
Inlägg: 3260
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 19:37     Re: Citera

rallyelwood skrev:
Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.

Hur går du till väga när du provar olika inställningar?
Jätte stora steg åt gången eller små ändringar.

//Nisse


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Okt 2017 00:23     Re: Citera

super7 skrev:
rallyelwood skrev:
Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.

Hur går du till väga när du provar olika inställningar?
Jätte stora steg åt gången eller små ändringar.

//Nisse


Inte allt för små steg. Mina framdämpare har 24 lägen och denna gång provade jag läge 1, 6, 12 och 18, i följd. Tidigare har jag gjort lite mindre steg, typ 1, 4, 8 och 12. Sedan försöker jag utvärdera på hur bilen känns och varvtider.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2017 14:54     Citera

För drygt två år sedan var jag på semesterresa i Norge med 99:a. Min reseskildring publicerades i Saabklubbens medlemstidning Bakrutan i början av 2016. Nu finns den att läsa på min hemida:

Med racebilen till Norge




_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (171113: Norge-artikel)
tråden läst  
128308 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 13, 14, 15

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.319 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec