Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Få loss avbruten medbringare?
2198 besök totalt
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Kämpat ett tag med att försöka få loss stumpen från den avbrutna medbringaren i M3:ans diff. Men tyvärr är brottytan precis nedför "lagerhållaren" och dessutom har brottets flänsar vikt ut sig på insidan av lagerhållaren.

Har testat att borra hål och sedan dra i en skruv och använda en draghammare, men det är inte tillräckligt. Det går tyvärr inte att få in något mellan för att försöka fila ner kanterna heller. Så tar tacksamt emot alla tips och trix på hur jag kan få loss den??



_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



att tömma diffen på dess innehåll och sas driva ut den från andra sidan är omöjligt?? eller knacka in i klumpen?
hur ser det ut sas från baksidan??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Du är tvungen att ta ur diffinsatsen och öppna på den för att komma åt att knacka ur stumpen ur drevet.

Har den gått av så långt in är det lika bra att öppna och rengöra då det annars kan komma metallflisor på lamellerna så dom skär.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Du är tvungen att ta ur diffinsatsen och öppna på den för att komma åt att knacka ur stumpen ur drevet.

Har den gått av så långt in är det lika bra att öppna och rengöra då det annars kan komma metallflisor på lamellerna så dom skär.


Tackar för svaret, även det jag fick av Peder på Mobimech som renoverat diffen för länge sedan . Bara hoppas att "fransarna" inte bråkar för mkt när man knackar ut den.

Lamelldiffad, men antar att det inte är några konstigheter att ta isär och montera ihop i omvänd ordning?

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Då är diffen isärplockad och lyckades nästan hålla ordning på alla delar . Bara de två små brickorna som sitter längst in som jag behöver luska ut vilken som ska vara längst in (eller överst enligt bilden) + åt vilket håll den räfflade sidan ska vara på brickan med läpp?

Vad tvättar man rent alla delar med? Är ju lameller som säkerligen inte trivs med alla sorters lösningsmedel?

Men stumpen kom ut helt utan dramatik och har nog en medbringare på gång, dock får jag väl inte en medbringare med remhjul på denna gång



_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Av ren nyfikenhet... vad hände när medbringaren bröts? Att inte drivaxeln eller knuten rasade...

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
hismajestics skrev:
Av ren nyfikenhet... vad hände när medbringaren bröts? Att inte drivaxeln eller knuten rasade...


Kom in lite för friskt in i genom chikanen på Mantorp så ena hjulparet t.o.m kom över på andra sidan curbsen och bilen "studsade" till i samband med det och med lite gaspådrag och hjulen studsar ner så gick den av. Ska väl också tilläggas att det är en långloppsbil så kan också vara en kombination med utmattning.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det sitter likadana direkt under locket så dom ska sitta som dom. Den kupade brickan ska vara mot huset med den upphöjda innersidan utåt mot huset. Brickan med öron ska ha den räfflade sidan mot diffdreven.

Jag använder bromsrengöring, verkar då inte påverka lamellerna.


Jag körde nog av 6-8 medbringare när jag åkte 188 diff. Dom gick av oftare än drivaxlarna gjorde.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Det sitter likadana direkt under locket så dom ska sitta som dom. Den kupade brickan ska vara mot huset med den upphöjda innersidan utåt mot huset. Brickan med öron ska ha den räfflade sidan mot diffdreven.

Jag använder bromsrengöring, verkar då inte påverka lamellerna.


Jag körde nog av 6-8 medbringare när jag åkte 188 diff. Dom gick av oftare än drivaxlarna gjorde.


Toppen, tackar!!

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Skruva banåkabil
Få loss avbruten medbringare?
2198 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande