Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 36, 37, 38 >> 37 besök senaste veckan (219119 totalt) |
AAAHH Har problem med att elisen understyr kanske måste bli mer new school istf old school ( Old school= brake, off brake stabilize turn in. accelarate as early as poosible..) New school turn in under brake carry speed accelarate out? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
Något om att säsongen (KM I alla fall) är slut, besiktningsperiod går ut, med tanke på de ändrade besiktningsperiod-reglerna tänkte jag fixa det på våren. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Ändrade regler? Det har jag missat... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||
Det var visst inte förrän 20e maj, drygt som fan: https://transportstyrelsen.se/sv/vag _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Fegis brukar besiktiga i December _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
Jag är avundsjuk på Simons nya fina ratt:
Så det kanske är läge att köpa en ny till Lotusen och samtidigt passa på att flytta den ytterligare någon hårsmån närmre, då den tidigare flytten korrelerade bra med lägre varvtider är det väl läge att se om någon mättnadsgräns finns eller inte. Har ni något tips på rattar som passar bra i Eliser? Kanske lite djupare än Simons, clean design likt ovan premieras. Eller kanske en full retro trä moto-lita? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Jag sneglar lite på denna: http://www.speeding.nu/p/interior/ra Ser schysst ut och bra pris också. 300mm känns lagom iallafall i min s2a Vill du ha en orginalare (s2ans) så kan jag sälja min, den är i nyskick _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||||||
Verkligen kul utveckling . Skönt att jag inte ska köra C och det påminner mig att det snart är dags igen . Har herrn några andra roliga planer för att bli snabbare ?
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Bra tips, verkligen reko pris! Jag behöver göra en mockup, original ska vara 320 med lite centrumoffset, det känns rätt lagom för mig tror jag. Vill inte tappa någon "input hastighet"
Come play with us, forever and ever and ever! Inga direkta planer, lite mer camber bak, vända bakdäcken. Får se om jag hinner bygga (eller köpa?) lite reglementesenlig splitter och dylikt. På längre sikt har jag har köpt mig en extra baklucka med för eventuellt ving-montage, som kunde vara ett kul experiment i Roadsport B / nån TA klass eller så. Byta stol och montera in A-frame istf harness bar med, any day now.... Annars mest sugen på att göra klart min accelerometer/gyro/gps logger för bättre analyser av vad man bör och inte bör göra. Ta lite mer hjälp av Oskar och Alex i kurvorna efter idioten, kanske upp och köra andra banor...? Knutstorp är dock en favorit, under 1.10 nästa år! Varv 3 i racet var på gång att bli riktigt bra, men lite väl mycket speed in över bäcken på lite kalla däck som resulterade i ett litet litet kast (här: https://www.youtube.com/watch?v=IKa3 Vmin i t1 är 79, det går nog ta sig upp över 80 vilket borde göra en del, bäcken är rätt bra med 82.5. Men utgång idioten och frammåt är nog där de dramatiska förbättringarna finns. Jag kommer behöva växla till 3an någonstans och jag vet inte riktigt var. Full fart i garaget enl. bloggen (eddievarvstopp.tk)! Du får rådfråga Victor (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110460) om stripedesign! Det kan vara dags för en garageträff i Flädietraken snart? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Loggning is da shit Med sub 1:10 i sikte så ska du klart köra C, det blir nog inte roligare än så .
För egen del så är det som jag sagt tidigare, 10 år i C får räcka och nu lockar slicks . Men 2018 skall jag vara med på startplattan i KM . Får nog ta och uppdatera lite här också nu när du påminner och helt klart får vi träffas _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Snap off med extra rattar is da shit Har en retro stål mountney läderatt m tillhörande växelspaksknopp för gata, räserratt och knopp för bana. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
Det är mörkt i garaget och händer inget.
Inte för det behövs, i pollen för ett par veckor sedan valde jag "Justera däcktrycket och köra", hur sant det blir får vi se. Men tillbaks till ett kärt gammalt ämne, jag behöver fälgar. De lånade jag kör på nu finns att köpa på Eliseparts för 700£, väl fungerande men tråkigt. Jag överväger om det går att beställa något från Force Racing (http://www.force-racing.co.uk/wheels/force-racing-16-wheels/product/16-three-piece-modular-wheels/), ni som har kört på liknande på sjuor eller miator eller annat, hur är er upplevelse? Styva nog? Håller för bankörning? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Hjulen du har är ju egentligen både billiga och bra, men förstår hur du tänker. Compomotive MO ser helfett ut på Elisen. Finns i bra bredder och ET. Men de är aningens tunga, enligt vad jag hört. Köpa lösa fälgbanor och vattenskära, fräsa, svarva fram egna centrum vore fränast. Men mycket jobb och definitivt inte billigare än en färdig lösning. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||
Det är en väldigt, låt oss säga speciell bil gällande fälgar. Compomotive finns knappt på begmarknaden i "rätt" delning, klart delnings-ändrar-spacer går an. Här är en bild med lite mått fram: Bak ställer tydligen toe-link förstärkningen till det mer än jag hade väntat mig. Finns det någon resurs med ritningar på split-banors innermått? Edit: för att förtydliga problemet bak är här en bild på den lite klantigt konstruerade toe-linken, den sticker ut ~183 mm från centrum, vilket skulle kunna minskas till kanske 175 mm med modesta ingrepp. Detta var ett problem för force-racings fälgbanor. Kanske Image Wheels har något, typ sånna här: http://www.imagewheels.co.uk/l5-allo _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Vad har du mellan 84 och 164 i bilden? Bromsok?
Du måste heller inte åka 15/16" i fortsättningen. Både Exige S1 och Elise S2 hade 16/17", och det funkade alldeles utmärkt. En S2:a åkte roadsport för några år sen med helfeta 17/18" hjul, och svängde fint den med. Kan vara lättare att få plats med stag och annat då. Compomotive finns nya med rätt PCD, begagnat är det nog svårt. Men beroende på hur centrum ser ut på fälgen kan det gå att borra 4 hål till med rätt PCD. Delnings-ändrar-spacer känns "sådär" på en banåkabil. Nog bättre att borra om fälgarna, alternativt byta till S2 nav med 4x100. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||
Ja det är bromsoket, som även sticker "utåt" 49 mm från navet. Lite hastigt gjord "ritning". S2 nav är inte så rättframt då lagret är annorlunda och således kräver byte av uprights och drivaxlar. 16-17 eller 17-18, klart man kan köra det, men förutom att det ser lite dumt ut i mina ögon, kostar däcken bra mycket mer. 15" däcken särskilt är väldigt billiga, hade det gått på hade jag övervägt 15" runt om. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Absolut, tyvärr är det halvdyrt och väldigt tungt, eller svindyrt. Med reservation för ett år gamla siffror
Dessa ligger närmst hjärtat just nu, om det går att lösa offsets. I rätt bredder borde det bli 11000 totalt. Vikten är oviss. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 36, 37, 38 >> 37 besök senaste veckan (219119 totalt) |