Nybörjarsvängåkaforum
Mäta däcktemp!, kan man köra med en enkel infraröd temp?!
4 besök senaste veckan (9075 totalt)
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 520


Trådstartare
Tänkte även mäta bromsvärmen, för att se om extra bromskylning fungerar.

Kan en sån här enkel fungera?, den går lite för låg för bromsarna kan jag tänka. Men tänkte att man kan ju vänta och se efter en stund och jämföra höger/vänster för se skillnaden.
Ska testa extra bromskylning på en sida först på bilen och se om det blir någon skillnad..


http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termomete . . . .


Är jag helt ute och cyklar?!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
GluffiS
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 446



Jag tycker det borde fungera. Folk brukar ha IR tempmätare på bandagar när jag åkt hoj iaf.

Antar du mest är ute efter skillnader och inte exakta temperaturer så då duger den nog. Borde skilja mer än felmarginalen om bromskylningen funkar tycker jag.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati 749, Desert Sled, P1800, Lancer Evo 8, Trampcyckel, Swift Sport -18
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 520


Trådstartare
GluffiS skrev:
Jag tycker det borde fungera. Folk brukar ha IR tempmätare på bandagar när jag åkt hoj iaf.

Antar du mest är ute efter skillnader och inte exakta temperaturer så då duger den nog. Borde skilja mer än felmarginalen om bromskylningen funkar tycker jag.


Ok, men egentligen vill ja så noggrannt det går så jag kan mäta R-däcken så de blir rätt varma. Men där är det inte så höga temperaturer så då kanske det jag länkade till fungerar bra?

Fler åsikter!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16098



Ju fladdrigare mätmetod, desto viktigare att göra exakt likadant varje gång för att kunna jämföra.

Prob som mäter nån mm ner ger jämnare värde och det kallnar inte lika fort.

Men om det inte är absolutvärden du söker utan tex fördelning inner-mitt-ytter så funkar IR helt ok.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 520


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ju fladdrigare mätmetod, desto viktigare att göra exakt likadant varje gång för att kunna jämföra.

Prob som mäter nån mm ner ger jämnare värde och det kallnar inte lika fort.

Men om det inte är absolutvärden du söker utan tex fördelning inner-mitt-ytter så funkar IR helt ok.


Nej precis jag vill inte nörda hur dyrt som helst . Så då duger nog en IR till däcken..

Men är mest fundersam hur jag ska kunna mäta bromstemperaturen för att kunna jämnföra.. Kan 300gr räcka om man mäter på Oken?!..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 520


Trådstartare
Intressant! , men Fluke har lite för dyra grejer

http://www.fluke.com/fluke/uses/comunidad/fluke-news-plus/articlecateg . . . .

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



Min Clas Ohlsson multimeter har tempprob för att mäta med. Osäker på om den funkar till däck, men det kan vara värt att kolla upp
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 135



Jag har Biltemas multimeter http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-DMM-1000-P-2000024201/

Och till den, Denna proben https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/pyrometers-temperature-indicators/anton-tyre-temperature-probe

Funkar fint, Det enda är väl att multimetern är lite långsam att reagera.

_________________
Jesper Olofsson
Mazda Rx7 FC T2

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 520


Trådstartare
Tänkte slå till på denna!, tror ni det duger och kan fungera?!..

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matinst . . . .

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

TexasRx7 skrev:
Jag har Biltemas multimeter http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-DMM-1000-P-2000024201/

Och till den, Denna proben https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/pyrometers-temperature-indicators/anton-tyre-temperature-probe

Funkar fint, Det enda är väl att multimetern är lite långsam att reagera.


Den där kombon blev jag lite sugen på! Dags att uppdatera multimetern jag har ändå liksom.

Hur långsamt är långsamt?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332



Det är knappast mätaren som begränsar hur snabbt det reagerar utan proben, så vilken mätare som helst fungerar säkert bara den tar k-type givare.

T.ex. en sådan funkar utmärkt och man behöver inte vara spec. rädd om den heller!

https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=HYELEC+MS6501+Wireless+K+Type+D . . . .

Här samma probe som linkats till tidigare men med ställbar spets.

https://www.ebay.com/itm/Fast-response-adjustable-racing-tyre-temperat . . . .

(ovansående kombo skaffade jag i somras och det fungerar utmärkt den gången jag han och prova på banan..)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 520


Trådstartare
mr.b skrev:
Det är knappast mätaren som begränsar hur snabbt det reagerar utan proben, så vilken mätare som helst fungerar säkert bara den tar k-type givare.

T.ex. en sådan funkar utmärkt och man behöver inte vara spec. rädd om den heller!

https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=HYELEC+MS6501+Wireless+K+Type+D . . . .

Här samma probe som linkats till tidigare men med ställbar spets.

https://www.ebay.com/itm/Fast-response-adjustable-racing-tyre-temperat . . . .

(ovansående kombo skaffade jag i somras och det fungerar utmärkt den gången jag han och prova på banan..)


Jahaja det där såg ju smidigt ut?1

Så ni sågar min IR temperatur mätare?!. Tänkte denna lösning kan man väll inte mäta bromstempen?. Den går ju inte upp så högt i temp..

Men är den bästa för att mäta däck förstår jag. Men tänk va smidigt om en IR termometer skulle fungera?!..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332



Problemet med ir är ju att däcksytan kyls så snabbt att man inte hinner mäta de värden som är i däcket när man kör med dem. T.o.m med probe så borde man mäta direkt efter ett atack varv utan avkylningsvarv för stommen hinner svalna så mycket då redan.

För Bromsarna och andra släta ytor så skulle ju en sådan fungera. Det blev ju ett matchande sätt då med!!

https://www.ebay.com/itm/K-type-surface-temperature-probe-sensor-sprin . . . .

(Ed. här finns mycket till vettiga priser som säkert fungerar för hobby och lite där utöver!)
https://www.ebay.com/sch/tempsensor2014/m.html?_nkw=&_armrs=1& . . . .

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2822



mr.b skrev:
Det är knappast mätaren som begränsar hur snabbt det reagerar utan proben, så vilken mätare som helst fungerar säkert bara den tar k-type givare.

.......

Här samma probe som linkats till tidigare men med ställbar spets.

https://www.ebay.com/itm/Fast-response-adjustable-racing-tyre-temperat . . . .

(ovansående kombo skaffade jag i somras och det fungerar utmärkt den gången jag han och prova på banan..)


Asså dum fråga men hur tusan mäter ni? Har en förvirrande lik prob som i länken och tycker den den är "långsam". Har bestämt att jag tar värdet efter 10 sekunder men det tar en del tid mer innan man har en stabill värde. Är det rimligt att det tar mer än 10 sekunder per mätpunkt för avläsning? Eller skall man fuska och förvärma proben så man snabbare får stabilt värde?

Mätteknik kan man ju laborera beroende på vad man är ute efter. Dock vill jag gärna veta absolut temperatur så noggrant jag kan.

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332



Kolla inte decimalerna. In med proben i 4-5sek, flytta till nästa mätpunkt o.s.v. Är det innom några grader så är vinklarna /trycket ganska nära. Det är inte exakt vetenskap utan mera riktgivande för att se om det är någolunda på rätt bollplan. Så har jag förstått det men jag är nybörjare på det här jag med!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2822



mr.b skrev:
Kolla inte decimalerna. In med proben i 4-5sek, flytta till nästa mätpunkt o.s.v. Är det innom några grader så är vinklarna /trycket ganska nära. Det är inte exakt vetenskap utan mera riktgivande för att se om det är någolunda på rätt bollplan. Så har jag förstått det men jag är nybörjare på det här jag med!


Jo, du har en poäng där. Har värdet stabiliserats på första heltalet är det tillräckligt noggrant för att avgöra om man nått arbetstemp eller inte thumbs up , jag förstår att det har intervall på tiotalet grader åtminstone.

Spännande ämne detta

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332



Som jag tolkar det så är tempmätning det enklaste sättet att få reda på hur t.ex. cambern skall vara eller om däcktrycket är någolunda ok. Åtminstone bättre än att bara köra med vinklar och tryck som någon annan kör med. .. behöver ju inte vara närapå samma chassiesetup eller körstil eller ens likadan bil tydligen så kopieras vinklar oc tryck hit o dit! Och jämfört med att kolla hur däcken nöts så är ju proben+en mätare en billig investering som snabbt skvalrar om det är åt skogen. thumbs up

(+att det ser proffsigt ut i depon att mäta och bokföra!! )

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 520


Trådstartare
Måste bara säga att det funkade fint att mäta värmen i bromsskivorna med en IR termometer!!, jäkla smidigt..



_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Mäta däcktemp!, kan man köra med en enkel infraröd temp?!
4 besök senaste veckan (9075 totalt)


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >