Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Brutal 356:a
2 besök senaste veckan (8541 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag vet att det inte är rätt forum för dragracebilder, men Jonas Uhlands Porsche 356 är väl värd att studera tycker jag. Den ser bara så underbart "rätt" ut i mina ögon. Lite oortodoxt är det kanske att ha VW-maskin i en Porsche, men den går rätt bra. höga tolvor på 402 meter, om nån förstår vad det innebär... Tydligen missade jag att plåta den bakifrån.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Riktigt ball thumbs up
Slängde ett par uppskattande ögon på den på Bugrun.

Vällingby
Här sen Jun 2004

Killen som har bilen heter Jonas Uhland och är en guru inom bagge-kretsar. Det är bara kolla på bilderna, han har fått till ett helt underbart stuk. Porschen är en 54:a och det stämmer att han kör med VW-motor (du får ur mer pulver ur en VW-motor än en gammal Porsche 356-motor).

Det är bara att falla ned på knä och

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Shit vilken cool bil. Verkligen helrätt! thumbs up

Förmodar att "STUKA" är hämtat från Ju-87?

Lennart: Det är väl tämligen oortodoxt att köra dragracing med en 356:a oavsett vad som sitter under huven.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Gillar den skarpt, stod också med haklappen på brevid bilen på Mantorp... Många fesliga detaljer på den.

Den var väl med i nån av alla de där tidningarna jag köper, kan ha varit nåt Wheels reportage.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Förmodar att "STUKA" är hämtat från Ju-87?

Lennart: Det är väl tämligen oortodoxt att köra dragracing med en 356:a oavsett vad som sitter under huven.
Man kan skymta korset på taket på en av bilderna.
Han har plågats av problem med kopplingen, men nu efter byte till bättre prylar lyckades han få upp framhjulen i luften på ettan och tvåan.
Tyvärr innebar det att avgassystemet naggade asfalten i kanten.

Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004

Re: Brutal 356:a

Lennart Mäkinen skrev:
höga tolvor på 402 meter, om nån förstår vad det innebär...

Stefan Sager
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Niklas Larsson skrev:
Killen som har bilen heter Jonas Uhland och är en guru inom bagge-kretsar. Det är bara kolla på bilderna, han har fått till ett helt underbart stuk. Porschen är en 54:a och det stämmer att han kör med VW-motor (du får ur mer pulver ur en VW-motor än en gammal Porsche 356-motor).

Beror detta på att VW-trimning är mer utbrett än Porschedito och att det därmed finns mer trimgrejer och att man vet vad som behöver göras?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004

Nisse Classon skrev:
Niklas Larsson skrev:

Beror detta på att VW-trimning är mer utbrett än Porschedito och att det därmed finns mer trimgrejer och att man vet vad som behöver göras?

Japp, det stämmer. Det kan i princip bygga en VW-motor utan att använda dig av några orginalgrejer. På Porsche 356 fronten har det av förklarliga skäl inte tagits fram några trim-grejer sedan 60-talet eftersom det kom diverse Porsche-modeller som började på 9-någonting. Porsche-grejer kostar dessutom massor med penningar, även om VW-prylarna förvisso inte är gratis så är de i alla fall billigare och de nytillverkade VW-prylarna klarar mer effekt än de gamla 356-prylarna.

Jag såg i mitt tidigare inlägg att jag nämnde killens namn, vilket Lennart Mäkinen redan hade nämnt. Jag får väl skylla på en dyselexiattack när jag läste Lennarts inlägg.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas,
om du bor i Vällingby och håller på med VW så känner du väl killen med ryggen mot kameran på mittenbilden? Han sålde VW-prylar 15 meter från mitt garage i Grimsta för 8 år sen eller nåt.

Sundsvall
Här sen Aug 2004

Barbapappa skrev:
Gillar den skarpt, stod också med haklappen på brevid bilen på Mantorp... Många fesliga detaljer på den.

Den var väl med i nån av alla de där tidningarna jag köper, kan ha varit nåt Wheels reportage.

Någon som vet mer exakt vilken tidning/vilket nummer det var som den var med i?

Vällingby
Här sen Jun 2004

Lennart Mäkinen skrev:
Niklas,
om du bor i Vällingby och håller på med VW så känner du väl killen med ryggen mot kameran på mittenbilden? Han sålde VW-prylar 15 meter från mitt garage i Grimsta för 8 år sen eller nåt.

Jag känner faktiskt inte till killen, men dels så flyttade till Vällingby för bara 2 år sedan och dels har jag ett smått förvirrat och spretigt bilintresse. Folkor är jättetrevliga och skitkul att köra, men egentligen brinner jag för VW-baserade hemmabyggen från 60-talet. Jag har själv en gammal kitcar (även om uttrycket inte var uppfunnet då bilen byggdes) av modellen RPB GT. För den som vill bekanta sig mer med RPB, kolla vidare på denna länk http://users.burtrask.com/rpb/index.htm . Min bil finns under "register", "GT" och heter CFT 395. Bilen är i miserabelt skick, men har i sin ungdom gått på Nürnburgring.

Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vet inte hur många gånger jag var framme och studerade detaljerna på den bilen, allt är så klockrent och ballt Bara o buga
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Brutal 356:a

Lennart Mäkinen skrev:
Tydligen missade jag att plåta den bakifrån.

Kanske det, men det gjorde inte Jani.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004

s-o skrev:
Barbapappa skrev:

Wheels nr 11 2003

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Niklas Larsson skrev:
s-o skrev:
Barbapappa skrev:

Wheels nr 11 2003

Puh, då slapp jag gå in och leta i gömmorna

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag fick för mig att han hade en annan ljuddämpare på nu, men jag kan förstås minnas fel.

Sundsvall
Här sen Aug 2004

Niklas Larsson skrev:

Wheels nr 11 2003

Mången tack!

2 besök senaste veckan (8541 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande