| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Flerfärgad 928
|
1360 besök totalt |
|
Flerfärgad 928
satt och letade lite bilder i SLC Arkivet och fick en lite nostalgisk släng som jag bara måste visa vidare.... Min gamla favvo-bil..... Dvs den enda riktigt gjorda Porschen... 928S
Lackade om den gjorde jag... eller rättare sagt en duktig lackare fick fria händer med enda förbehållet att skulle få med rött och svart på originalguldfärgen.... eftersom någon färgblind begagnad-bilhandlare hade specialbeställt den med Guldlack och 2färgad helläderinredning i rött och svart jaja, hursomhelst den skönaste bil att åka med som jag haft är det iaf.... Hade man inte en massa småterrorister så vore en 928GT given
|
||||
|
|
||||
|
En själdfrände!
Jag åkte omkring i min 928S, året om, i 7 års tid och med ett ständigt leende på läpparna. Visst var den lite tung och visst drog den ofantligt med soppa - men vilken bil! 928:or är Porsches mest underskattade modell!
Rent finansiellt så är dom rullande katastrofer (i vart fall de tidigare modellerna) om man räknar in allt (jag hade klippkort på NIBo ) men man blir ALLTID glad när man sitter bakom ratten i en 928! Idag har det även börjat dyka upp lite balla "uppgrades" men framför allt trim till dom.
En GTS från 93 - 95 skulle sitta fint!
_________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Precis Bästa vinterbil jag haft...... sjysta michelin lågprofil däck 245 breda och man kunde åka precis hur som helst....... Själv skulle jag säga att 928 är Porsches enda modell som man VERKLIGEN vill ha och åka i.....
Fast min vart inte så himla dyr ändå.... hade den i 6 år... köpte den för 100 och sålde för 60.... så det är väl helt ok..... Och kanske totalt sett 50 i rep och service... Och självklart endast trafikförsäkring...... så jag har nog förlorat mer totalt på 3 år i värdeminskning enbart på min nuvarande suv
|
||||
Fullt så rättrogen är inte jag! Jag t.o.m. sålde min för att köpa en 964T / 993... Att jag nu istället åker omkring i en DKW S3:a vet jag knappt själv hur det gick till.
Njaao... Kompisen har sin brutala 928 kvar och han funderade faktiskt, under en kort och tillfällig sinnesförvirring , på att göra just detta. Bl.a. studerades denna variant: http://renegadehybrids.com/main.htm
Förnuftet segrade dock. (Hans ungar, då var dom 10 resp 12 år, tyckte att bilen skulle förlora sin själ och istället bli en "Porsche 928 Kitcar" - Smarta ungar!
Nu hittade han istället en lågmilad GTS-maskin från en 93:a och som nu sitter i. Original så är dessa maskiner på 5,4 liter och har 350 kusar och 510Nm. Han har dock redan maserat den med 30 kanske 40 kusar till men nu letas det efter en skruv. En lysholmare var länge på tapeten men nu lutar det lite åt en "centrifugalare" från Vortech istället (han vill absolut inte göra åverkan på kaross / huv och det finns bara ett litet utrymme mellan maskin och kylare att användas). Jag gissar att det är hit han vill komma...
636.37 Nm kommer han säkert ha nytta av.... _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
|
Fredrik - Jag hoppas och tror att du förlåter mig för att jag smetar ner din tråd med detta Holländska bygge!? Inlägget klarar i alla fall topic'en: "Flerfärgad 928"
"This is my very fast and successul "baby". build up in 1999 by FIA/GT-rules. Basing on a 1993 GTS. It has a 993GT2 undercarriage , titan wheel rims and GT2 three component special version of magnesium BBS wheels with central nut. The engine is tuned up to about 450 hp placed more in the back of the frame so there's enough place for the especial modified cooling-system. Weight 1080 kg! Furthermore there are: Special cage, special powersteering (Renault Twingo-less weight!), accusump-system, stack electronic, special built wheel suspension, 6 shift gearbox from 968 RSR-Cup with straight cut teeth and differential locking, ABS5-raceversion, 120 Ltr. FT3 tank, hydraulic-lifting-system, Macrolan sreens all-over. and, and, and ..."
_________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Säger bara
|
||||
![]() |
Bilder o videos
Flerfärgad 928
|
1360 besök totalt |