Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 43 besök senaste veckan (85438 totalt) |
Efter att ha sålt min gula Bmwcup bil och fått plats över bredvid Porschen i garaget tänkte jag att det äntligen var dags för en gammal dröm.
I 20år har jag velat köpa en Datsun 240z Men inte känt att tiden var rätt då jag i min ungdom ville ha mycket trimmade motorer och snabba bilar och jag viste redan då att det var inte så jag ville ha just Datsunen därför lät jag bli att köpa nån då men nu kändes det äntligen dags. Så efter lite sökandes blev det tillslut ett snabbt beslut då en perfekt oslipad diamant dök upp på craigslist i Arizona. Jag kände direkt att det här kommer bli perfekt bil till mig. Ägaren till bilen var även han perfekt Vi gjorde upp att bilen fick stå kvar ett par veckor tills jag flög över och han skulle hämta mig på flygplatsen. Vi började dagen med att åka runt i Arizona och hälsa på hans vän med Datsun 240z verkstad. Sen hem till ägaren och där blev 240z möte med fler av hans vänner. Stroker 3.2L med efi Turbo LS motor Killen var toppen bjöd på lunch och middag och hade servat upp bilen och bytt alla vätskor då bilen stått länge. Samt gjort ett ny tillfällig registrerings skylt med försäkring åt mig. Efter det bar det av på en fantastisk roadtrip något jag också velat göra länge. De stora städer jag besökte var, Tucson, San Diego, Orange country, Los Angeles, Hollywood, Beverly Hills, Monterey, San Francisco, Malibu, Santa Monica. Körde 2500km och allt fungerade i stortsätt perfekt. Körde på helt fantastiska vägar bland annat dom långa rakorna genom Arizona öken, Highway 101 längs hela kaliforniska kusten. Otroliga vägar i bärgen ovanför Los Angeles och Malibu. Påvägen till San Francisco upptäckte jag att det blev väldigt kallt och mörkt. Termostaten måste fastnat öppen för motortempen sjönk och ingen värme alls i bilen, lysena på dessa bilar är som ett skämt helljuset är som parkerings ljus på en modern bil så äventyret blev snabbt mer av ett äventyr när jag fick klä på mig alla kläder jag hade och lindade in benen i badlakan och försökte se vägen helt ensam på dessa långa svarta vägar med två glödande helljus. Arizona Bärgen ovanför LA Hollywood Goldengate Laguna Seca Nu är bilen lämnad till SoCal som ska skicka hem den till mig i kontainer. Är fortfarande hel nöjd med bilen och vet nu att den kommer passa mig perfekt när jag är klar med dom modifieringar jag ska göra. Hellack stod såklart som en av grejerna på listan men jag blev lite såld på den härliga slitna silver färgen synd bara att första ägarens armbåge har skaft bort färgen på dörren ( ja storyn säger att så är fallet) får se om de kanske går att lacka dörren och lite mer men behålla patinan Är inte helt säker hur möjligheterna för racing i Sverige ser ut med denna vad tror ni? Vilka klasser passar den i? Den ska gå på r-däck och vara registrerad för gatan. Och vad får isf göras åt bilen? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det lät som en kul tripp och jag är lite avundsjuk på att du tog dig in på själva banan vid korkskruven. När jag var där 2015 (tror jag?) fick jag hålla mig på fel sida om staketet.
Snygga bilar som är riktigt kompakta, jag gillade Mikael Fredrikssons variant är jag gjorde SFRO-besiktningen på den för ett par år sedan. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Mickes ägs av en kompis till mig faktiskt. Riktigt snyggt bygge.
Så jäkla najs resa! Den blev jag avis på (och bilen också ). Kul med ett sånt projekt. När kommer bilen till Sverige? EDIT: BTW, du vet säkert det redan men 2021 blir bilen besiktningsbefriad. |
||||
Bygger du för grp4 så kan du även köra RoadsportA och Modsport2 utan att byta annat än däck. Men det kan vara lite knepigt att få svar på vilken spec som rhk går med på I grp4 (vilken insprutning går man med på, plenum eller itb?). |
||||
Jag är usel på de här med att hitta bland reglementet Min plan är köra 225/50/15 r däck Trimma motorn men fortfarande med trippel Webers och 2ventiler/cyl Byta till lite uniballs i hjulupphängningen Uppdatera fjädrar, stötdämpare och krängare Vad tror du om de Niklas är det saker jag får göra? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Grattis!
Lite avis på både bil och resa... även fast jag har en 240Z i garaget! Behöver du tips eller ev. delar så kontakta gärna mig. Har hållit på med Z-bilar sedan -93! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Ambition låter mest som Roadsport B. Exempel: 2400cc, 2ventil, 1spjäll/cyl fugg/insp, 6500rpm, 1065kg minvikt. Samma spec kan köra Modsport3 med nästan samma minvikt (lite lättare med fuggar och lite tyngre med insprutning, med då fria varvtal, iaf under 2018). Ny reglementesperiod för sportvagnsreglementena 2019-2021 så mindre justeringar kan ju komma. |
||||
Om vi drömmer oss bort lite 3000cc 2ventiler, 1spjäll/cyl förgasare, 8000rpm Får man köra så i nån klass? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
3liter är Klass gräns i historic GT grp4, så det är inte ens problem där.
RoadsportA 970kg Modsport2 816kg Men 225 tror jag blir lite smalt för 300+ kusar och 1000kg, men det är ju en bra början, det är ju mycket att komma överens med på en ny bilmodell. Bilmodell och motor passar nästan överallt |
||||
Aha så det betyder att det är inga problem att köra med en sån motor? Vart hittar jag reglemente för historic GT grp4? Vad har vi för bilar i den klassen i Sverige? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Det är mycket som ska vara rätt, men bilen får ju ett värde också. Bilar som kör grp4 är ju några bdg-escorter och jag tror Camargo och corvetten från "Lucky Eddie" också är grp4 MB 2.3-16 och andra lite senare bilar i heatet tror jag är nån annan undklass (grp5 och grpA). Men jag kan de historiska klasserna för dåligt. Ett historiskt korrekt bygge tar mycket tid av efterforskningar. Grunden är nästan alltid att det som är effektivt och roligt att modifiera är otillåtet. En depåkollega har ett 240Z-bygge på tillväxt, så lite detaljer har fastnat. |
||||
Supertrevlig bil du hittat! Gratulerar! Resan var där inget större fel på heller får jag säga! Lite småavis är jag även om det för mig var ganska skönt att hitta min 240z drygt en timme hemifrån Har själv gjort en del av de chassiuppgraderingar du nämner. Hade tänkt lägga upp en tråd om min bil med men har inte orkat än.
Välkommen i Datsunfamiljen! _________________ Emil Jönsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 43 besök senaste veckan (85438 totalt) |