Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6738 totalt) |
Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?
Hej! Behöver egentligen bara ett "bu eller bä": Bu - Lämna iväg bromsskivan för nerslipning innan jag ger mig ut & kör med 924an igen Bä - Nerslipningen kan bromsklossarna fixa, bara att slänga ihop och köra! Bilden: http://www.shell.linux.se/magnusk/pr Det är klart kännbara avlagringar (smälta rester av bromsbelägg?) på skivans yta. Gäller enbart utsidan av skivan där klossen totaldestruerades... Är lite nervös över att "avlagringarna" kan totalsabba mina nyare belägg också... ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Re: Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?
Definitivt Bu, om skivorna var fräscha innan. Om dom inte var det - köp nya... _________________ -- |
||
Med tanke på att skivorna gått mindre än 50 mil så är helt nya lite overkill!
Hade det varit en framhjulsdriven så finns det lite "bonnlösningar" som man kunnat tillämpa.. Men eftersom detta är en högprastandabil föreslår jag en svarvning. (Kan ombesörja detta mot lite fikabröd...) ![]() Har du fått renoveringssatsen till oken? _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Som sagt ovan, skivorna har gått max 60 lugna mil på landsväg innan detta banåknings-orsakade haveri.
![]() Lutar tydligt åt "bu" alltså, som jag anade... ![]() ![]() Erik - Får väl skicka lite PM. ![]() Tack för åsikterna! Uppskattat som vanligt! ![]() Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
du ska få ett tipps som vi använder oss på banbilen..
blästra skivorna. vi har haft problem med att beläggen inte räcker hela vägen, pressad budget gör det inte möjligt att köra med dyrare belägg. så det får bli orginalbelägg. ett par 3ggr 'har det blivit stål mot stål, och blåanlöpta skivor som följd, ofrivillig ekonomen som man är letar man efter den billigaste lösningen, det var att blästra. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Hmm, låter som det kan vara svårt att då en blästring att vara jämn över slitytan?
Tror det löste sig här, jag lämnar in båda skivorna för en liten avputsning. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
nä för 17...det där är ingeting.
så såg mina skivor ut efter att ha överhettat Greenshit och smetat ut dom runt hela slitytan. Så länge dom inte har slagit sig så är det bara att montera nya (förhoppningsvis hårdare) belägg och köra. Det där kommer att slitas bort på nolltid. Dags att skaffa kylscoop förresten? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Tja... Men det är ju solida skivor på min 924a... Är det så bra att leda in kylluft till ex. navcentrumet då? Det jag gjort i nu-läget är att ta bort brsomsskölden på baksidan, kanske kan ge lite mer kylning? En "Bä" från dig då? Hmm... Tja, jag fick ett OK erbjudande på en sväng i svarven så... Tack iaf! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
det tråkiga blir när man fått härdfläckar.. varför ska man inte blästra? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Dom som har försökt svarva ner en blåanlöpt skiva eller svänghjul vet vad jag pratar om. Det är stenhårt och man förbrukar en och annan svindyr CER-MET skär för att få bort den första härdade ytan. Hårdmetallskär är det bara att glömma.
När det gäller sådan här solid skiva så är är det antagligen inte ekonomisk förvarbart att hålla på svarva ner den. Jag tycker att han ska bara rubba upp ytan med lite grov sandpapper, renovera oken, smacka på nya belägg och köra. Sen får han kanske lösa kylningen och/eller införskaffa värre belägg för att förhindra att dom överhettas. Det är uppenbart att han har överhettat denna belägg prg. a att ena sidan av glidande oket har fastnat så det är bara ena bellägget som fick göra hela jobbet, överhettades och smetades ut. Billig bonnlösning vore en liten spolarvätskepump kopplad till stoppljus som sprutar vatten på både framskivor vid inbromsning. Det borde läsa överhettningsproblem vid slalom och dylikt. Pump från skroten, två backventiler och lite slang borde vara billigt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Hmm igen... Vill inte gärna utsätta kompisens tilltänkta svarv för det! ![]() Får väl testa att slipa av det med sandpapper och se om det går att få ner beläggningarna först. Belägg typ standard (modell billigare) kan jag nog offra en omgång för att testa om beläggningen går bort... Tack för utläggningen och varningen, Goran! Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Hårda material=lägre skärhastighet i svarven...no problemas med lite tålamod.
Backar Erik ur så kan jag (försöka) svarva dom åt dej ![]() Har ju dubbla uppsättningar framskivor till min som jag kört av i svarven några gånger* efter bla. sviestadsbesök..rätt bra att alltid ha nysvarvade liggande om det blir akutbyte ![]() *Inga geggiga skivor hitills efter att ha bytt till PFC dock...............och börjat bromsa bättre ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Blåanlöpta ytan bildas ofta om till "martensit" (eller vad det nu heter) som är tråkigt hård och jobbig att svarva i. Mattias lyckades knappt svarva ner ett blåanlöpt svänghjul, det tog 3.5 timme även för dom hårdaste Sandvik CERMET skären. Och då snackar vi proffsutrustning. Det finns några till som har haft dylika erfarenheter: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Det är ju mycket troligt att matrialet har
övergått till martensit, ur-kolat kan man väl säga. Men jag misstänker att det bara är ytan, så tar man det lugnt o går i genom den så skall det ordna sig. Skall rådgöra med verkstans trollkarl... Annars har nog Anders resurser...(STOR verkstad där han jobbar.. ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Nädå, Erik har inte backat ur! Det är bara jag som är lite fundersam, vill inte orsaka skador på Eriks svarv/trollkarl. ![]() Erik << Du kan väl höra av dig om vad ni kommer fram till? ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Jag skulle inte sätta skivan i svarven om man inte har precis rätt grejer för att svarva skivor med. Det är lätt att det blir skevt av svarvningen (ja, jag har provat själv). En fräs är att föredra om man inte har precis rätt prylar till svarven.
Men... ditt Bu-alternativ var "slipa ner ytan" och den röstar jag fortfarande på. Som jag förstått det är skivan inte skev utan har bara en beläggning bestående av smält, dåligt bromsbelägg. Slipa eller blästra bort det innan du värmer några riktiga belägg mot ytan så kommer du inte ha några problem. / Jonas Jarlmark |
||
okej, Jonas. Tack för förslagen, jag får testa lite så får vi se.
Det är beläggningarna som jag ser som problemet. Hade inga vibrationer eller annat som tydde på skeva bromsskivor när incidenten inträffade. Mvh Magnus K _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6738 totalt) |