Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6738 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?

Hej!

Behöver egentligen bara ett "bu eller bä":

Bu - Lämna iväg bromsskivan för nerslipning innan jag ger mig ut & kör med 924an igen

Bä - Nerslipningen kan bromsklossarna fixa, bara att slänga ihop och köra!

Bilden: http://www.shell.linux.se/magnusk/projekt/bilder_20040818_bromsrenover . . . .

Det är klart kännbara avlagringar (smälta rester av bromsbelägg?) på skivans yta. Gäller enbart utsidan av skivan där klossen totaldestruerades...

Är lite nervös över att "avlagringarna" kan totalsabba mina nyare belägg också...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Uj, köpa ny skiva kanske..? Jag är ju ingen expert men jag skulle nog inte montera nya dyra belägg på en skiva som fått så mycket stryk.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Re: Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?

Magnus Karlsson skrev:


Bu - Lämna iväg bromsskivan för nerslipning innan jag ger mig ut & kör med 924an igen



Definitivt Bu, om skivorna var fräscha innan. Om dom inte var det - köp nya...

_________________
--
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Med tanke på att skivorna gått mindre än 50 mil så är helt nya lite overkill!
Hade det varit en framhjulsdriven så finns det lite "bonnlösningar" som man kunnat tillämpa..
Men eftersom detta är en högprastandabil föreslår jag en svarvning.
(Kan ombesörja detta mot lite fikabröd...)

Har du fått renoveringssatsen till oken?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Bu.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
Som sagt ovan, skivorna har gått max 60 lugna mil på landsväg innan detta banåknings-orsakade haveri. Så det borde finnas en del att putsa av skivorna på...

Lutar tydligt åt "bu" alltså, som jag anade... Det är alltså inte skivans yta som är repad, utan beläggningarna har fastnat på utsidan. Stenhårda är de också, jag pillade lite i forskningssyfte utan att göra minsta repa i beläggningen...

Erik - Får väl skicka lite PM.

Tack för åsikterna! Uppskattat som vanligt!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



du ska få ett tipps som vi använder oss på banbilen..

blästra skivorna.

vi har haft problem med att beläggen inte räcker hela vägen, pressad budget gör det inte möjligt att köra med dyrare belägg. så det får bli orginalbelägg.

ett par 3ggr 'har det blivit stål mot stål, och blåanlöpta skivor som följd,
ofrivillig ekonomen som man är letar man efter den billigaste lösningen, det var att blästra.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
Hmm, låter som det kan vara svårt att då en blästring att vara jämn över slitytan?

Tror det löste sig här, jag lämnar in båda skivorna för en liten avputsning.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



nä för 17...det där är ingeting.

så såg mina skivor ut efter att ha överhettat Greenshit och smetat ut dom runt hela slitytan. Så länge dom inte har slagit sig så är det bara att montera nya (förhoppningsvis hårdare) belägg och köra. Det där kommer att slitas bort på nolltid.

Dags att skaffa kylscoop förresten?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
beepbeep skrev:
Dags att skaffa kylscoop förresten?

Tja... Men det är ju solida skivor på min 924a... Är det så bra att leda in kylluft till ex. navcentrumet då? Det jag gjort i nu-läget är att ta bort brsomsskölden på baksidan, kanske kan ge lite mer kylning?

En "Bä" från dig då? Hmm... Tja, jag fick ett OK erbjudande på en sväng i svarven så... Tack iaf!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



beepbeep skrev:
nä för 17...det där är ingeting.

så såg mina skivor ut efter att ha överhettat Greenshit och smetat ut dom runt hela slitytan. Så länge dom inte har slagit sig så är det bara att montera nya (förhoppningsvis hårdare) belägg och köra. Det där kommer att slitas bort på nolltid.

Dags att skaffa kylscoop förresten?



det tråkiga blir när man fått härdfläckar..

varför ska man inte blästra?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Dom som har försökt svarva ner en blåanlöpt skiva eller svänghjul vet vad jag pratar om. Det är stenhårt och man förbrukar en och annan svindyr CER-MET skär för att få bort den första härdade ytan. Hårdmetallskär är det bara att glömma.

När det gäller sådan här solid skiva så är är det antagligen inte ekonomisk förvarbart att hålla på svarva ner den. Jag tycker att han ska bara rubba upp ytan med lite grov sandpapper, renovera oken, smacka på nya belägg och köra. Sen får han kanske lösa kylningen och/eller införskaffa värre belägg för att förhindra att dom överhettas.

Det är uppenbart att han har överhettat denna belägg prg. a att ena sidan av glidande oket har fastnat så det är bara ena bellägget som fick göra hela jobbet, överhettades och smetades ut.

Billig bonnlösning vore en liten spolarvätskepump kopplad till stoppljus som sprutar vatten på både framskivor vid inbromsning. Det borde läsa överhettningsproblem vid slalom och dylikt. Pump från skroten, två backventiler och lite slang borde vara billigt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
beepbeep skrev:
Dom som har försökt svarva ner en blåanlöpt skiva eller svänghjul vet vad jag pratar om. Det är stenhårt och man förbrukar en och annan svindyr CER-MET skär för att få bort den första härdade ytan. Hårdmetallskär är det bara att glömma.

Hmm igen... Vill inte gärna utsätta kompisens tilltänkta svarv för det!

Får väl testa att slipa av det med sandpapper och se om det går att få ner beläggningarna först. Belägg typ standard (modell billigare) kan jag nog offra en omgång för att testa om beläggningen går bort...

Tack för utläggningen och varningen, Goran!
Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Hårda material=lägre skärhastighet i svarven...no problemas med lite tålamod.

Backar Erik ur så kan jag (försöka) svarva dom åt dej

Har ju dubbla uppsättningar framskivor till min som jag kört av i svarven några gånger*
efter bla. sviestadsbesök..rätt bra att alltid ha nysvarvade liggande om det blir akutbyte


*Inga geggiga skivor hitills efter att ha bytt till PFC dock...............och börjat bromsa bättre

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Anders Larsson skrev:
Hårda material=lägre skärhastighet i svarven...no problemas med lite tålamod.

Backar Erik ur så kan jag (försöka) svarva dom åt dej

Har ju dubbla uppsättningar framskivor till min som jag kört av i svarven några gånger*
efter bla. sviestadsbesök..rätt bra att alltid ha nysvarvade liggande om det blir akutbyte


*Inga geggiga skivor hitills efter att ha bytt till PFC dock...............och börjat bromsa bättre


Blåanlöpta ytan bildas ofta om till "martensit" (eller vad det nu heter) som är tråkigt hård och jobbig att svarva i. Mattias lyckades knappt svarva ner ett blåanlöpt svänghjul, det tog 3.5 timme även för dom hårdaste Sandvik CERMET skären. Och då snackar vi proffsutrustning.

Det finns några till som har haft dylika erfarenheter:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6268

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Ingenting är omöjligt...
Det omöjliga tar bara lite längre tid som det så vackert heter

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Det är ju mycket troligt att matrialet har
övergått till martensit, ur-kolat kan man väl säga.
Men jag misstänker att det bara är ytan,
så tar man det lugnt o går i genom den så skall det ordna sig.
Skall rådgöra med verkstans trollkarl...
Annars har nog Anders resurser...(STOR verkstad där han jobbar.. thumbs up )

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4280



Spirou944t skrev:
Annars har nog Anders resurser...(STOR verkstad där han jobbar.. thumbs up )


[OT]Men det brukar vara märkligt tyst när man går igenom den? [/OT]

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Backar Erik ur så kan jag (försöka) svarva dom åt dej

Nädå, Erik har inte backat ur! Det är bara jag som är lite fundersam, vill inte orsaka skador på Eriks svarv/trollkarl.

Erik << Du kan väl höra av dig om vad ni kommer fram till?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jag skulle inte sätta skivan i svarven om man inte har precis rätt grejer för att svarva skivor med. Det är lätt att det blir skevt av svarvningen (ja, jag har provat själv). En fräs är att föredra om man inte har precis rätt prylar till svarven.

Men... ditt Bu-alternativ var "slipa ner ytan" och den röstar jag fortfarande på. Som jag förstått det är skivan inte skev utan har bara en beläggning bestående av smält, dåligt bromsbelägg. Slipa eller blästra bort det innan du värmer några riktiga belägg mot ytan så kommer du inte ha några problem.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
okej, Jonas. Tack för förslagen, jag får testa lite så får vi se.

Det är beläggningarna som jag ser som problemet. Hade inga vibrationer eller annat som tydde på skeva bromsskivor när incidenten inträffade.

Mvh
Magnus K

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Skruva banåkabil
Behov av att slipa ner bromsskiva efter bromshaveri?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande