| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
frågor om uniballs och draghållfasthet...
|
2944 besök totalt |
|
Som bekant så ska vi göra egen uniball-upphängning på folkan. Det handlar om vanliga trailing-arms där torsionstavar försvinner och ersätts av uniballs och vanliga coilovers. Gamla "svärdet" som sitter fast i torsionsstaven är högst upp, och ska ersättas av nya utskurna i mitten: (klickbar bild) Men sen är det där med hur man ska skruva fast uniballen i chassiet. Som ni ser så har vi hemmasnickrade plattor (plåtbitar med fyra hål) som har samma bultmönster som tidigare. Tyvärr har dessa plattor några nackdelar: - Dom har flera hål borrade i mitten, vilket sänker hållfastheten för hålet man skruvar uniballen i. - Dom hålls fast av inget annat än fyra bultar. Orginalsvärdet satt fast runt torsionstaven och hade en bussning som åkte hälften in i torsionstuben och hälften ut i plattan. Här ser ni bulthålen som plattan ska skruvas fast vid samt ingångshålen för s.k. "torsionstuben" som hade torsionsstavar i sig: Jag har räknat lite på krafter som denna uniball kommer att utsättas för och kommit fram till ungefär 8.7kN vid fullgas på ettan (under förutsättning att däck inte släpper) samt 12kN under max bromsprov på SBP's bromsrullar (det blir betydligt större belastning på dom då dom bara testar ett axel per gång och viktförskjutning uteblir). Så vi har alltså en uniball som ska skruvas fast med M16 8.8 bult på en liten platta som i sin tur hålls fast av fyra bultar. Denna kommer att belastas med 12kN och ska gärna hålla för det dubbla. Uniballen i sig pallar 48kN så den är det inget problem med den. Frågan gäller däremot: hur ska man fästa uniballen på ett tillförlitligt sätt och kommer fästplattan att hålla? Vi har fått tips att man ska avlasta plattan genom att ha en bit som sticker in i torsionstuben så att bultarna avlastas lite (dom har en tendens att gå av vilket ni kanske ser på bilden ovan). Detta kan lösas genom att vi svetsar en bit av rör på baksidan av plattan. Personligen är jag lite skeptisk mot att montera uniballen med bara en fästplata och skulle hellre vilja se två plattor på varsin sida av uniballen som skruvas ihop. Så har ser dessa plattor ut i lyxversion:
Notera att dom är gjorda i två delar och har en liten rund utstickande del som åker in i tuben. Här är bilden på svärdet med uniballen iskruvad: Så, vad tycker ni? Är det värt att hålla på med enkla plattor, ska man skära ut dubbla plattor i stålplåt och köra från båda sidor, ska man försöka tillverka billetplattor som på bild eller ska man helt enkelt slanta upp och köpa dom färdiga (dom är svindyra)?? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Hej
Generellt sett anser ju vi på SFRo att man alltid ska försöka montera leder i "double shear", dvs i mellan två plåtar så att man inte får ett böjande moment i bulten. Mitt råd är att avlasta plattan med rör in i tuben, och att ni kopierar den "dyra" lösningen så att ni får double shear. Om inte annat så genom att bulta en till likadan platta utanpå med distanser emellan, så att det blir en "sandwich". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Båda sidor, alla gånger. Positionen för yttre lagringen är rätt känslig på Porsche-bakvagnen, så ju styvare infästning du kan göra desto mer konsekvent kommer bilen uppträda. Du kommer hamna rätt långt från hållf-gränsen eftersom du får styvhetsdimensionera biten. De blå ser ut att vara i paritet med infästningarna vad gäller styvhet.
/ Jonas Jarlmark |
||||
|
Jag skulle svarva en klump, som man slår in i hålet, där gamla fjädern satt. Och svetsa fast den.
Borra och gänga klumpen i centrum, med M16. Sedan sätta en plåtkonsoll som skruvas i karrosen....på utsidan av uni ballen....och dra en 12.8 bult igenom. Klumpen i fjäderhålet kanske kan göras så lång ....att man kan kapa upp röret en bil in....och även svetsa där..?? och plåtkonsollen kanske kan göras större.....och få några extra fästpunkter..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
"Fjäderhålet" är ett långt kraftigt rör som går tvärt över bilen och mynnar på andra sidan, så det blir svårt att svetsa på insidan för då måste turben kapas. Vi vill ogärna kapa tuben då den sägs ge styvhet åt karossen.
Men visst skulle man kunna svarva en stång som åker in i hålet och hålls fast av en platta utifrån. Uniballen belastas mest i körriktningen, dvs. normalt från rörets mynning så man kan kanske klara sig utan att svetsa fast den? Jag är väldigt tacksam för alla åsikter. I vilket fall som helst så faller idéen med enkel platta bort, inte minst för att SFRo inte tycker om det. Det är trotts allt dom som ska besiktiga kärran som "ombyggt fordon". _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Ja....röret ska absolut vara kvar........men går det inte att komma åt det.....så ni kan borra några hål och pluggsvetsa....eller dra en bult, eller två, på tvären......som håller klumpen ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är iofs. möjligt. Röret är som sagt i ett stycke och löper tvärs över karossen. Men vad jag har fattat så räcker det att infästning till uniballen hakar fast i röret då det inte förekommer krafter som skulle "rycka ur den" ur röret. Så här ser det ut när man tittar in i röret: _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det jag försöker komma åt...är att klumpen inte får röra sig, radiellt, för då kommer kraften att överföras till bultarna som håller plåtkomsollen. Men om du kan få till en tillräcklig passning mellan rör och klump......så bör det bli bra. (Finns det inte Molly-skruv på bygghandeln som är M16)...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Låter som en bra idé Håkan har, jag skulle försöka svetsa i rörets ytterfläns om det går att göra en lösning där den går att komma åt. Ju styvare du kan fästa allt till bilens rör desto bättre. Gjorde själv en plåthistora för ett par år sedan som bara satt bultad i bulthålen. Den gick på båda sidorna om uniballen, men den flexade för mycket så jag har kastat dem (på någon hylla i garaget). Kommer göra något i linje med Håkans förslag under vintern.
/ Jonas Jarlmark |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Antar att det är bussningen till inre bärarmsfästet som pilen pekar på??
Ser inte ut att vara en urethanbussning är det ett sfäriskt lager i den eller hur ser det ut? Jag antar att den måste klara lite "snevridning" pga toejustering.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
|
Vill bara tacka alla för all input. Det blev rätt bra (om än lite dyrt) till slut.
12.9 bultar, "double-shear" på infästningen, en stor bussning som M16 bulten sitter, spärrmutter till uniball-stången samt guldanodisering på hela anordningen:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2944 besök totalt |