| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Alternativ placering av fuelcell?
|
2127 besök totalt |
|
Var på Motormässan i Malmö i fjol! Observerade där en Lambo med bränslecell på minst sagt ovanligt ställe. Funderar på en liknande lösning till min banbil. Detta främst för att få plats med ljuddämpare bak samt få lite bättre viktfördelning. Jag inbillar mig att tanken är mer skyddad inuti buren än längst bak. Den agerar dessutom som motvikt mot min egen vikt... till en viss del. Finns det nackdelar? Kan det vara ett hinder att tävla i någon serie?
_________________ Tim Anle |
||
|
Ptja.
Den får ju vara ordentligt avskärman från utrymmet i bilen så du inte förvandlas till en levande brandbomb. Om du ska ha tankrör så får ju även det vara inkapslat. |
||
|
Förutom brandrisken så kan väl en nackdel vara att du får en ej symetrisk förändring av vikten när bränslemängden minskar som påverkar cornerweight mer än om tanken sitter neutralt placerad i förhållande till bilens centrum (hö/vä). Hur stor effekt detta har beror ju på tankens storlek såklart.
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
|
säkraste platsen i bilen.
det är en bra placering och många bilar utomlands har placerat en fuelcell på denna plats vi har kört med det i vår Lotus och upplever inget problem med viktförändring och vi har då en tank som rymmer 90 liter. Nu gäller nya regler så vi måste använda en mindre tank och då blir det billigare att använda original lotus tank istället vilken sitter på tvärs bilen, vem vet nu kanske vi kan åka ännu snabbare! MVH Tommy, Wot Racing _________________ Tommy Karlsson |
||
|
Kebaben hade 100l tank där baksätet var.
I USA finns en Porsche 944'a med original tank + tank vid passagerarsätet. Den körs det både långlopp med och kortare (bara ena tanken inkopplad då). I båda fallen var/är de mer inkappslade i egen låda med separat avluftning, inte bara inställda som ovan. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
944:an som nämnts finns det projekttråd på rennlist, riktigt häftigt bygge https://rennlist.com/forums/944-turbo-and-turbo-s-forum/707855-tonyg-new-race-car-build-thread-6.html
Tyvärr går det som Ericl säger inte att bygga så i Sverige om man vill följa SBF:s regler. Se TR 5.14.4 (http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/rally/2018/publicerat/tr_tekniska_regler-2018.pdf). Personligen förstår jag inte riktigt logiken i regeln som mest verkar tänkt för sedaner och hur den är skriven, men det är ju iaf rätt tydligt vad som gäller... _________________ Niclas Eriksson |
||
|
Re:
För långloppsracing får dock tanken sättas "i" bilen, men bara där baksätet var.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Med brandvägg emellan tank och förarutrymme kan jag inte se nåt problem.
Det finns ju de som drar avgassystem på passagerarsidan, vilket borde bli ungefär samma (nä, avgaser brinner inte på samma sätt...). Allt är diskuterbart och dispenser delas ut i mängder (iaf flertal). |
||
|
Utan att veta något så bara spånar jag,
Man borde väll isåfall kunna använda mjuk kollapsbar typ ATL tank (blåsa). Som sitter i en aluminium"låda" med tex rollover, ventilation osv. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2127 besök totalt |