Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Luftutsläpp mellan huv o vindruta aero fråga | 1, 2 >> 8564 besök totalt |
Hej hopp
Skulle det ge mig nått att hålborra plasten mellan huv o vindruta för att kunna evakuera varmluft? Eller blir det så högt tryck att det skulle gå åt andra hållet? Jag är inte så vass på sånt. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Här är en väldigt förenklad bild över låg och högtryckszoner på bilen, Om du ska evakuera varmluft är det lämpligast att kapa ur huven längre fram.
_________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||
Det är ändå frågan om det.
Luften som går in i grillen verkar överkomma trycket där vid rutan. Och på så vis släpps ju den varma motorrumsluften ut trots övertrycket. Exempel, en gammal ascona a jag hade, huvlåset var paj. Så då jag åkte så åkte huven upp ca 15cm i bakkant. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Gör en simpel vattenmanometer av en genomskinlig slang böjd till ett U, och häll i lite vatten - gärna med lite färg i så det såns bättre. Sätt ena slangänden inne i motorrumets bakände, och andra änden just bakom plasten du överväger att borra hål i. Sedan ger du dig ut på en provkörning, den sidan med högst tryck kommer tvinga vattnet i U:et mot sidan med lägre tryck. 10cm nivåskillnad betyder ca 1% av normalt atmosfärstryck.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
Ja
Det är väl ungefär vad jag kommit fram till. Har spånat på huvluftning men får inte till nått jag diggar. Huven är två delad (som ett skelett inuti). Det är väldigt liten vinkel mellan huv och vindruta. Min tanka var att öppningen skulle med vinddraget skulle bli som en jättestort luft utsläpp. Vinkeln mellan huv o vindruta är ju mycket större på typ bmw e30, ascona och andra äldre bilar där folk brukar höja huven. Huven lutar mycket frammåt då det är en kompakt små bil. En polo för dem som inte räknat ut det. Jag ska nog mäta lite o se. Vad är det för tryck skillnader man pratar om i kpa? Mvh Eric j _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
_________________ Patrick Wetterskog |
||
Här finns en bild som visar hur huvevakuering ser ut på min Abarth.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1394712#1394712 Finns även andra exempel i den tråden. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Är det ens motorrum innanför där? Säkert ett "fågelbad"/kallzon som är avskilt från motorrummen med en list.
Fundera på var kupén tar in friskluft och hur intresserad du är på att ersätta den med brandrök/eld... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Frågar du mig? Jaa allt är borta under. Kolla min byggtråd polo wrc så ser du. Det är lite moddat om man säger så _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Precis som Mats skriver man vill inte ha in ev rökutveckling från motorrummet in i kupé det kan bli riktigt otrevligt om det går fort, kupé rökfylls otrevligt fort & ögonen sprutar av tårar pga röken (har testat det inget kul tur att det bara gick i ca 30km/h). Som flera skrivit förut är det en högtryckszon vid foten av vindrutan det är därför man hittar majoritetan av alla bilars friskluftsintag till kupén just där. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Just i mitt bygge så finns inget friskluftintag där då min "vattendamm" är borttagen, så tog bort inloppet för att slippa rök osv.
Är det nån som vet vad man pratar om för tryckskillnader i kPa? Aja får ta en funderare, för kapar jag bort skelettet så får jag väl ingen styrsel alls i plåten. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Zonen mellan framhjul och framdörr är i regel en lågtryckzon. Om dina utsläpp i framskärmarna inte fyller någon uppgift idag så skulle det kunna vara en god idé att leda ut varmluft från motorutrymmet där. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||
VW Wrc har inga utsläpp där.
Så den har också Fake utsläpp. Men ja tanken har slagit mig. Dock hatar jag o greja med glasfiber. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Polo WRC har ju flera gälar i huven, ska du inte försöka bygga något sådant på din också?
Och hur ser framskärmarna ut inuti i bakkant? kanske räcker med att kapa hål och sätta galler? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har samma funderingar,får sjuk värmeutveckling mellan motor och torpedvägg,slog lite eld i bromsbänken :Dden som m3 e46 har.....är det luft in eller ut? hur som helst så är gallrena skitlätta att fälla in,dom har "snäppen" som klickar fast i hålet man sågar ut,sen kostar dom inte mer är ett par hundringar
annars har du cosworth's gälar eller GT500 ventilationen som inte heller kostar supermkt _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Detta är en mycket bra lösning där man får hjälp av lågtrycks området att suga ut varm luft. Dessutom så kommer man få luften som går genom kylaren att ta vägen genom huven istället för under bilen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Jag har kollat runt på en massa olika lösningar men inte fastnat för nått än. Vill gärna ha dem så långt bak som möjligt så jag även får ut värmen från avgas o grenrör.
Tråkigt nog har huven ett väldigt stort "skelett" under så blir inte lätt o sätta dit nått. Jag ska hålla ögonen öppna på vad som finns. Kanske ska köpa en ny huv o modda. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Racetech Luftutsläpp mellan huv o vindruta aero fråga | 1, 2 >> 8564 besök totalt |