Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Laga lättmetallfälg med lödning?
2362 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Är det någon idé att reparera mindre skador på lättmetallfälgas medelst gassvets (ej Dillon, vanlig AGA) och lod? Dvs lödning.

Vilken sorts lod isåfall? Vilket flussmedel?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det pekar åt att zinklod ska fungera. Jag skulle dock inte laga nåt högt belastat med det även om man kan laga t ex motorfästen till mopeder.

Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Däckcentrum på Kryddstigen är duktiga på att svetsa aluminiumfälgar annars. Vettigt pris också! Rekommenderas.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Stopp och belägg nu. Varför i hela fridens namn skulle du välja att löda istället för att svetsa???

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Enzo Molinari skrev:
Däckcentrum på Kryddstigen är duktiga på att svetsa aluminiumfälgar annars. Vettigt pris också! Rekommenderas.
Bra att veta. thumbs up Det jag funderar på är småskador och om man klarar det själv utan TIG.

knotan skrev:
Stopp och belägg nu. Varför i hela fridens namn skulle du välja att löda istället för att svetsa???
Varför inte? Det är liksom lite därför jag ställer frågan.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Löder gör man väll främst för tätning av saker utan belastning. Och när det är olika material som ska ihop som inte är svetsbara.

Tex mässing mot stål eller koppar osv.

Nu efterfrågade du lagning av av fälgar. Dvs aluminium mot aluminium och dessutom med krafter inblandat, och då svetsar man.

Risken är att det sedan när ditt lod inte fungerar och man försöker svetsa att aluminiumet är än mer förorenat och det blir ännu svårare att göra då istället.

Nu är det inte säkert att heller svetsning håller i längden pga man sällan vet vilken legering . Men finns lite olika tråd att testa, sedan borde lödning vara sista nödlösning, så tänker jag

Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Istället för att start en ny tråd kan jag lika gärna fråga här. Har 2 st 20x10" BBS RSII fälgar där båda bakfälgarna har en hårfin spricka (håller fortfarande luft) på insidan på ca 2 cm, svågern skall TIG:a dessa åt mig men tänkte fråga om ni har något tips om vilken typ av pinne som skall användas? Fälgen är 2-delad så det som skall svetsas är inte gjutet. Sprickan kommer givetvis att borras i änden så det inte fortsätter spricka efter svetsningen.

Citera
Skruva banåkabil
2362 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande