Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Svetsa rostfritt eller alu med mig/mag? | 6 besök senaste veckan (3250 totalt) |
Farsan har en rätt schysst kempomat som fått svetsa mycke vanlig plåt/stål genom åren. Den står idag med någon form av Mison gas och vanlig tråd.
Av vad jag förstått ska man vid svetsning av rostfritt ha Argongas och rostfri tråd. Vid svetsning av alu ska man ha alutråd, och jag gissar argongas även där? Sen antar jag att argongasen fungerar fint även för svartstål? Tuben är nästan tom idag, så tanken var att när den väl tar slut så byter jag till en med argon istället och skaffar hem rätt trådar för det som ska svetsas. Har jag tolkat allt rätt då? Behöver svetsen ställas om något för svetsning av de olika materialen? Spontant känns det som att alu kräver lite mindre strömstyrka i förhållande till godstjocklek? Behöver jag justera trådmatningen något? Just alu är bara smådetaljer som ska svetsas, men rostfritt är 2 kompletta grenrör + 2st dubbla avgassystem så där blir de lite mer körning. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Du kan inte svetsa aluminium med den om den inte har ett AC-läge. Ytan på alu har ett oxidskikt som måste brytas innan man kan svetsa och det görs med växelströmsfunktionen. Dessutom så kräver aluminium mer ström än motsvarande tjocklek av kolstål.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Du blandar ihop mig och tig. Mig ALU behöver bara Argon eller Argon/Helium. |
||
Finns att köpa sk spoolgun från kina
det är ett handtag med en liten matarmotor och en liten rulle tråd.. Dom lär fungera hyfsat.. Det är svårt att mata alutråd genom ett slangpaket det är en anledning varför alu mig svetsar är dyra.. Med spoolgun behöver tråden bara matas någon dm.. Och man behöcer inte försöka tvinga den genom ett av stålparticklar kontaminerat slangpaket. Argon gas behövs... A är dyrare än sk blandgas... På jobbet knasar vår dyra frontsius alumig ofta pga att slangpaketet är i en liten böj och man får ett nystan vid matar rullarna.. Tänker mig att handla en spoolgun vad det lider, kolla på youtube... _________________ Michael Thulesius |
||
Jag kör på ren Argon för både rostfritt och aluminium med Tig.
Hos AGA är ren Argon billigare än deras MisonArgon mix, men mixen ska vara mer hälsosam osv. så jobbar man med att svetsa hela dagarna så bör man välja Argon mix. http://www.aga.se/sv/products_ren/cu _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag gjorde ett försök att svetsa aluminium med min mig/mag innan jag köpte min TIG. Tråden är ju så mjuk att friktionen i trådledaren kan få tråden att trassla sig. Minsta lilla som man går emot utan att få smälta emot trasslade det sig.
Jag säger inte att du inte ska testa, utan bara informerar vad mina försök resulterade i. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Får kolla upp de där med spoolgun hör jag Det är väldigt få saker jag behöver svetsa i alu, jag hade lika gärna kunnat lämna bort det. Problemet är bara att hitta nån med kort varsel som kan göra det snabbt ute i obygden Hade vart så fruktansvärt mycke smidigare om de gick lösa själv lite snabbt
Summasumarum var jag rätt ute, men bör hålla koll på matningen med alutråd, helst använda en spoolgun istället _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
I en Mag/Mig byter man trådledaren till en gjord av teflon, och så bör man ha så grov tråd som möjligt. Och helst vattenkylt slangpaket. Körde möe i grova strängsprutade profiler och även gjutgods på ett tidigare jobb med en Esab 400 Amps maskin. Funkade fint _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Jag har kört med spoolgun från Kina. Fick köpa två för att kunna sätta ihop en som fungerar (kvalité är botten). Aluspolen man köper på t.ex. Biltema är för stor så jag fick linda på den på lilla spolen som passade på Kinesen. Tippen är usel och icke-standard så jag fick borra & gänga om tippen för att kunna montera in en vanlig mig/mag trådmatare. Nu funkar den som den ska men det är inget precisionsverktyg utan snarare något för grovsmide. Första 1-2 cm blir ofta dåliga om man inte förvärmer godset innan svetsning.
Min åsikt: - Spoolgun funkar för typ Busterbåtar och bränsletankar. Men inget man lagar sprickor med... - Köp inte från Kina. Köp en Miller eller dylikt och bespara dig frustrationen att försöka få igång den. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Idag vill man inte handla från Kina. Blir ju automatiskt 150kr dyrare än vad det ser ut som numer (120kr hanteringsavgift + moms på det)
Hittade denna i polen som verkade rätt okej: https://www.ebay.co.uk/itm/Sherman-M Rätt anslutningar mot svetsen direkt också, många av kines modellerna verkar vara utan kontakt mot svetsen. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Ärligt talat, lägg ner är enklare att bara lägga pengarna direkt på en AC tigsvets från Tyskland.
Det går att svetsa alu "skapligt" med automaten. Men då använder man för ändamålet avsedd svets med rätt inställningar och rätt grejjor med rätt kvalitet. Då blir det "rätt ok" men då är det tjockare saker man svetsar där krav på finish osv är ganska låga och tempot är viktigare. Rostfritt däremot är i princip som vanligt svart. Det går utmärkt att svetsa rostfri tråd med samma gas som du använder till svart. Använder man ren argon ska det bli bättre men ställer högre krav på grejorna med inställning å strömmen då det blir att man svetsar ganska mycket "kallare" Är det grejjor till bilen tex avgasystem Eller några fästen eller någon typ tank /låda. Då går det bra och enligt mig enklare och smidigare med vanliga Mixgasen. Det som händer är att det går lite varmare smälter in bättre och flyter ut bättre men blir sotig yta och kan skvätta lite, men borsta av med bortse eller lamell skiva eller ståltrissa efter och kanske tvätta av med lite 556 eller liknande så rostar det inte nämnvärt i sammhanget (inget man gör som rör eller tanksvetsare professionellt, då använder man tig såklart) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kan tillägga att jag har svetsat rostfritt tank med 100% röntgen under flera år. Och det är vanligen väldigt lite tid man sparar att köra även tjockt rostfritt med mig jämnfört med tig.(halvmanuellt såklart)
Den tiden man sparar på att svetsa snabbare förlorar man istället på att man måste lägga massor mer tid på att mellanslipa och loppa av och lägga massor energi på att undvika bindfel med mig. Som med tig knappt är ett problem. Är det däremot grejjor till bilen eller annat "smide" utan krav så fungerar det att bara svetsa på som vanligt med rostfri tråd. Och sen borsta av efteråt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En tig enbart för att svetsa igen ett hål för vevhus vent under insuget på audi 8an och svetsa fast en fläns på ett insugsrör i alu till RS4 motorn kändes överdrivet för tillfället... I framtiden absolut, men helst till mitt egna garage i så fall
Men de ska alltså fungera lika bra med mix gasen för RF med RF tråd? Grenrören kommer jag köra 1.5mm godstjocklek, medan resterande blir i 1.2mm. Och Argonen kyler alltså mer än mix'en, vilket då ger att man får vrida på lite mer kräm ifall man kör argon? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Enklare att låta någon annan svetsa isåfall.
Ja som jag sa, det är inte "rätt" om det ska göras enligt konstens alla regler, men det fungerar. Mig inert gas =tränger undan syre och kyler smältan Mag aktiv gas=tränger undan syre och hettar upp smältbadet. Det går åt en hel del justering innan det fungerar med argon. Och lite klenare svets fixar det inte alltid alls. Men ja, mer ström i princip, vilket ibland ställer till andra bekymmer med hobbysvetsar. Testa med den gas du redan har först, det kommer fungera bra _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Skruva banåkabil Svetsa rostfritt eller alu med mig/mag? | 6 besök senaste veckan (3250 totalt) |