Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skramlande Pagid
1499 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Skramlande Pagid

Har kört ett tag med gula Pagidbelägg runt om. Tyvärr skramlar det en rackarns massa från de bakre beläggen då Pagid (till skillnad från BMW) ej förser de inre beläggen med clips för att fästa dem i kolven. Lite snålt för ett belägg som kostar 2395/par...
Nu tänkte jag att jag skulle ta loss clipsen från originalbelägget och låta någon svetsa fast dem på Pagiderna. -Är det "fel" tänkt? -->
-Kan punktsvetsningen (koncentrerad värme) göra att belägget släpper från metallplattan?
-Finns det någon finess (som inte jag förstått ) med att belägget ligger "löst" i oket (typ att det skulle bli mera kylning om inte det inre belägget är fasthäktat med ett clips i kolven?? -Knappast troligt )
Någon med erfarenhet?!

BMW M3 E92 -10
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lim har vi paratat om i andra trådar här. Tyvärr vet jag inte om jag sett ngt som klarar de temperaturer man har i bromsarna.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Kanske inte helt relevant i denna tråd, men Ferodo DS3000 är bra racingbelägg som också har clips.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Racingbelägg är konstruerade för högsta prestanda och är sällan utrustade med 'komfortdetaljer' då ingen bryr sig om detta på banan/i skogen. Jag tror inte att en svetsloppa skulle skada belägget (behövs ju ingen omfattande svetsning).

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Folk brukar vända sig om inne i stan och undra om min bil är trasig som det skramlar om den...

Skåne
Här sen Okt 2003

hade samma "problem" med PF 97:orna, men BMW som monterade beläggen berättade också om dessa clips som saknades. Men det är ett oehört bett. Det största problemet jag hade med dessa belägg var att fälgarna var omöjliga att få helt rena. Då menar jag helt omöjligt, lämnade tom in bilen vid ett par tillfällen till experter för att få fälgarna rena. Inte ens de klarade av att få bort riktigt allt. Helt otroligt!
Men vid bankörning är beläggen grymt bra.

Philip Lundh
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Folk brukar vända sig om inne i stan och undra om min bil är trasig som det skramlar om den...

Samma här, sedan ser bilen ut att vara trasig också, så det blir inga förvånade blickar iaf

Mina PFC90 belägg dammar juh inte lite de heller, jag har helt enkelt vant mig vid att framfälgarna är svarta
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det finns röd silicon.........som vi använt för att täta mellan topp och grenrör. Det måste klara bromsvärmen.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag köpte för länge sen, CRC vibra stop.. är just ett rött silikon.

kostade 40kr nån ting för en tub, och är tänkt för att användas till just bromsbelägg.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Re: Skramlande Pagid

Nicke_1 skrev:
Har kört ett tag med gula Pagidbelägg runt om. Tyvärr skramlar det en rackarns massa från de bakre beläggen då Pagid (till skillnad från BMW) ej förser de inre beläggen med clips för att fästa dem i kolven. Lite snålt för ett belägg som kostar 2395/par...
Nu tänkte jag att jag skulle ta loss clipsen från originalbelägget och låta någon svetsa fast dem på Pagiderna. -Är det "fel" tänkt? -->
-Kan punktsvetsningen (koncentrerad värme) göra att belägget släpper från metallplattan?
-Finns det någon finess (som inte jag förstått ) med att belägget ligger "löst" i oket (typ att det skulle bli mera kylning om inte det inre belägget är fasthäktat med ett clips i kolven?? -Knappast troligt )
Någon med erfarenhet?!

My short experience of Yellow Pagid is that the terrible noise stops gets less pronouced after a few track days, but at the beginning it's just terrible.
Tell us if you find a solution.

Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re: Skramlande Pagid

VincentM skrev:

My short experience of Yellow Pagid is that the terrible noise stops gets less pronouced after a few track days, but at the beginning it's just terrible.
Tell us if you find a solution.

Nja, att det skriker vid vardagstrafik är jag helt OK med, det är ju inte där beläggen hör hemma. Det är just skramlet som jag vill få bort!

Stacke skrev:
Racingbelägg är konstruerade för högsta prestanda och är sällan utrustade med 'komfortdetaljer' då ingen bryr sig om detta på banan/i skogen. Jag tror inte att en svetsloppa skulle skada belägget (behövs ju ingen omfattande svetsning).

Jo lite komfort (!) är det ju att bli av med skramlet! Dock, trist om skramlet skulle dränka andra ljud som man kanske "borde" höra, tex skorrande från diffen etc.

BMW M3 E92 -10
Citera
Allmänt banåkaforum
Skramlande Pagid
1499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande