| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hjälp att gå igenom vilka rdäck som är emärkta?
|
1 besök senaste veckan (6282 totalt) |
|
Martin, kan du lista alla du vet iaf? Vore kanon att få det komplett på rdäcksidan.... Jag såg i någon Yokohamalista att 032 fanns både med o utan e-märkning (det var vissa dimensioner som inte var det) OM jag nu fattade tabellerna o tyskan rätt
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re: Hjälp att gå igenom vilka rdäck som är emärkta?
Det är krångligare än så. Samma dimension kan ha DOT eller inte DOT beroende på gummiblandning. /been there, done that _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Lånar denna tråden lite.. hoppas det går bra.
Ska köra ett seriöst race (402 meter) snart.. Och dom kräver DOT märkta däck vid besiktningen. Pratar man med diverse gummigubbar som kränger däck så säger dom att det är E märkning som gäller.. inte DOT Kan nån kunnig person reda ut dessa tv saker DOT och E-märkt för mig? _________________ ///Uffe pettersson |
||||
|
Hej
DOT är amerikansk märkning, E-märkning europeisk. Idag finns det egentligen inga generella krav på att däck som används på väg i Sverige ska vara varken DOT eller E-märkta - dock undantag för helfordonsgodkända bilar. Dessa ska ha E-märkta däck. From 2005 börjar det gälla även bilar utan helfordonsgodkännande, men årsmodell 1980 och äldre är undantagna. Det som finns är krav på mönsterdjup och mönsterskurna däck (ska vara gjort enligt Vägverkets normer, som ingen verkar veta hur de ser ut). Att diverse arrangörer säger att däcken ska vara DOT eller E-märkta är ett enkelt sätt för dem att försöka låsa deltagare till "gatdäck" utan att arrangören behöver bedöma däcken. Detta trots att ett DOT-märkt däck inte alls behöver vara lagligt i Sverige. Till exempel finns det rätt gott om dragracingdäck som är DOT-märkta trots att de har väldigt lite mönster, och att det är tveksamt om de uppfyller kraven i VVFS (Slitbana på däck får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,6 mm i de mittersta 75 % av slitbanans bredd.) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Kan bara säga att vi på Blackrace har kravet på DOT märkta däck och minst 2mm mönster för att sålla bort riktiga släta slicks. Detta pga det är lättare för polisen att acceptera dels för att ibland så är det liet fuktigt på banan så är det inte så lyckat med slicks.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Dessutom heter de Proxes och inte Trampio (som jag tror de hette tidigare, innan de började e-märka dem?) Mina däck är ganska nya, kom till Sverige i Juni i år tror jag. _________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Magnus va du är lustig
.. välkommen att lina upp bredvid min sura 242 närsom
Gustav Uhlander: passa dig.. inte snacka om sånna saker
Jätte tack till killen som verkligen svarade på mitt inlägg och rätade ut mina frågetecken.
_________________ ///Uffe pettersson |
||||
Va härligt det är när det alltid finns undantag.
F.ö. är Toyo RA1 DOT märkta men inte E. Dvs jag får använda den på Blackrace tillställningar men inte på vägen (inte på min bil). Men detta står ju redan korrekt i Rdäcksdatabasen. |
||||
|
Re: Hjälp att gå igenom vilka rdäck som är emärkta?
Kumho Ecsta V70A är e-märkta. Dock heter dimentionen 275/40/17; Ecsta V700. (mycket förvirrande, eftersom det är samma stomme, gummibland och mönster som dem smalare dimentionerna) |
||||
en stilla undran lite OT ! hur kan Blackrace ha KRAV på DOT märkta däck när denna märkning inte e relevant inom Europa ? .. fattar såklar om just du inte kan svara på detta - men knepigt måste du hålla med om att det e va
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Håller med att det är lite konstigt. Alla tillställningar jag är på som har lite regler ang däck.. skriver alltid "endast DOT märka däck"... Varför skriver man inte E-märkta när vi ändå bor i Europa .. Om det nu är det som gäller.
_________________ ///Uffe pettersson |
||||
|
För att det är folk med jänkare som kör på jänkedäck som gärna "tänjer på gränserna" kanske? Hoosier och liknande kommer väl aldrig bil E-märkta misstänker jag.
Vad sägs om att återgå till ämnet?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (6282 totalt) |