Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya regler i F1 bekräftade.
1206 besök totalt
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Formel 1-seriens tekniska arbetsgrupp gjorde den 21/1 klart att man godkänner de regeländringar som nyligen lades fram av FIA inför årets mästerskap. Anti-spinn och automatiska växellådor förbjuds nu i samband med Storbritanniens GP den 20:e juli.

Mötet som leddes av FIA:s tekniskt ansvarige, Charlie Whiting, ledde till vissa ändringar av FIA-presidenten Max Mosleys krav i förra veckan. Man återupptog mötet mellan FIA och teamen under gårdagen efter det att några av stallcheferna backat i frågan om besluten.

Man kom emellertid överens efter en del mindre ändringar av den ursprungliga överenskommelsen. Det största problemet låg i det omedelbara förbudet mot anti-spinn, nu har stallen istället fem månader på sig att optimera sina system för de nya reglerna. Startsystemet försvinner också förutsatt att stallen återinför normala kopplingar som kan manövreras manuellt.

Telemetri och radiokontakt mellan bil och depå tillåts under årets säsong, radiokontakten blir dock tillgänglig för allmänheten via tv-sändningarna av loppen.

Vad gäller reservbilarna så har man bestämt att bilar som blivit skadade under träningar eller kval fortfarande kan bli ersatta. Använder man sig av en sådan måste man emellertid starta sist. Man får också använda reservbilen utifall att loppet blir rödflaggat under de två första varven.

Hämtat ur tidningen: F1 Racing.

Hmm, det kanske inte blir sååå jäkla svettigt huserat i regelboken i alla fall ??

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det där låter ju inte så illa, men när det muttras om enhetsvingar och dito bromsar så känner jag stark olust.
Renaults motorchef tyckte uppenbarligen inte om tankarna om att maskinerna ska hålla sex race från 2005 eller om det var 2006. "F1 ska inte vara Endurance-racing"

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Något måste göras. F1 har inte varit direkt spännande sista tiden, eller?

janne nagy

Jan Nagy
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Visst måste något göras, det här verkar ju vara ett steg i rätt riktning... men att sätta regler på hur länge motorerna ska hålla verkar ju ganska fånigt, varför hämma utvecklingen? Jag tycker det är intressant hur höga varvtal och effekter de kommer upp i, hade tagit bort lite av charmen om bilarna blev mer "lika" varandra. Ok det är väldigt synd att ferrari varit så dominanta, men jag tycker det är jävligt roligt att se när en mclaren som i övrigt kör så mycket snabbare än framförvarande arrowsbil inte kommer om på grund av att banan (vilken det nu var, har för mig det var monaco) är så kinkig att köra om på att det enda stället han verkligen har chans att komma om är rakan, men eftersom arrowsbilen var så mycket snabbare på rakan... Visst förra säsongen var riktigt trist, men man får njuta av fighterna längre ner i fältet. Att köra med samma vingar och bromsar tror jag inte är lösningen i alla fall.

Laholm
Här sen Nov 2002

Fyhr skrev:
ok det är väldigt synd att ferrari varit så dominanta.

Hade bara Williams skött sin del så hade det kanske sett annorlunda ut

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Att låta radiotrafiken mellan bil/förare-depå/team vara öppen för "allmänheten" är ju toppen. Får vi då kanske höra Schaan Tott beordra sina förare att släppa förbi bakomvarande teamkompis eller blir det till att lära sig Ferraris kodspråk?

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Fyhr skrev:
...men jag tycker det är jävligt roligt att se när en mclaren som i övrigt kör så mycket snabbare än framförvarande arrowsbil inte kommer om på grund av att banan (vilken det nu var, har för mig det var monaco) är så kinkig att köra om på att det enda stället han verkligen har chans att komma om är rakan, men eftersom arrowsbilen var så mycket snabbare på rakan...

Monaco var det... Det roligaste var ju funktionärerna som vinkade med blåflagg...
Snacka om noll-koll på reglerna (kan F1 vara så o-proffsigt?).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ni får gärna snacka F1 men jag tycker ämnet är lika kul som att se färg torka.

Jag håller på med bilköra för att det är kul o köra. Känna balansen i bilen. Och att försöka lära och förbättra min kapacitet på att hantera bilen på gränsen.

Tyvärr finns det baksidor. Det kostar kostar kostar. Logistik runtomkring med att fixa nya däck o sånt jämnt, allmän service ofta ofta och saker kan gå sönder... F1 står dessutom för politik, intriger och maktutövande i sina sämsta varianter. Nånstans i all den skiten så finns det iof några få otroligt häftiga bilar o några duktiga förare. Men de är lika avlägsna som månen, jag kan inte relatera till de bilarna öht... Och sportmannamässig kamp man mot man ser man ju jätteofta... ööhhh.

Det är kul att svänga! Resten är... eländet på vägen dit.

Sen förstår jag att man kan tycka det är kul att diskutera intrigerna och händelser i F1. Som vilken såpa som helst. Men jag ser inte att det har någonting med att det är kul o köra bil att göra. Däremot har det allt att göra med baksidorna av det.....

Hoppsan, vilken tirad det blev

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Magnus: En inte helt oförsumbar fördel med det du beskriver ovan är att det inte ens kostar en promille av vad det kostar för F1-teamen. Och dessutom så har vi roligt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag kan väl leka ett helt år med min M3'a för vad en enda hjulbult går loss på i F1?

NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag håller med dig Magnus till stor del men jag är ändå väldigt fascinerad av F1 för just den ruskigt extrema utvecklingen av bilarna som sker !! Man har väl ramlat i någon typ av moment 22 vad gällande jämnbördighet mellan teamen och likgiltighet i att titta på tävlingarna som inte erbjuder annat än att det alltid är den bästa bilen som vinner (vilket i det här fallet alltför oftast är som du beskriver "lika kul som att se färg torka") !?!

En sak är jag ivf. begeistrad av... Det är att köra Monaco GP, fr.f.a. nu med detta underbara GTR:mod som du/ni "lurat" på mig !!!
Man knuffas, studsar mellan bilarna, blir vansinnig på motkombatanterna men måste ändå försöka behålla det lilla lugn man har kvar för att inte självmant sätta bilen i närmsta räcke... Några marginaler är m.e.m. Obefintliga !!!

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

För mig har F1 väldigt mycket med min bilkörning att göra. Det sätter på något sätt gränsen för hur fort man kan köra med en bil på ställen där jag själv kan prova att köra. Det är därför jag reagerar så starkt mot att reglerna blir mer och mer begränsade. Rätt som det är så kan man åka snabbare med någon annan typ av bil och då är de ju inte värst längre.

1206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande