| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken olja i 6-vxl BMW låda?
|
5 besök senaste veckan (5928 totalt) |
|
Hej! Undrar om någon kan tipsa om en bra olja att ha i min 6-vxl ZF BMW låda från en E87 2005? Bilen är en ren racebil och ska endast användas på bana. mvh//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
|
Har väl inte så våldsamt mycket att tillföra - men är intresserad av ämnet (då jag antagligen ska växla över till liknande lådor).
Är det en GS6-37DZ eller GS6-37BZ låda? BMW förespråkar ju BMW MTF-LT-2 oljor i dessa, men det säger ju inte så mycket... (I min E87 -06 sitter det dock en Getrag GS6-17BG, och där förespråkas BMW MTF-LT-03 då de bytte specifikation i den här vevan). Jag kommer troligtvis att använda ZF-lådor där det förespråkas BMW MTF-LT-02, så därav min nyfikenhet. Vad jag kunnat hitta från ZF så när det gäller deras S6-37 produkter så om det förespråkas MTF-LT-2 så är Castrol Syntrans B 75W en godkänd olja. Men detta är ju oljor för daily drivers, så är också nyfiken om det finns andra bra oljor som kanske är mer inriktade mot racing (där man kanske inte tar så mycket hänsyn till "lifetime" eller "köldegenskaper"). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
|
Det borde vara kategori 11 som gäller https://aftermarket.zf.com/go/en/aft
/ P _________________ /Pär Nyman |
|
Lådan är en GS6-37DZ.
Har läst runt lite och hittat att många kör på Castrol Transmax Z i dessa lådor med gott resultat. mvh _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
|
I de äldre manuella lådorna (som tex jag kör med nu) som exempelvis Getrag 260/5 och Getrag 260/6 så är det normalt sett ATF Dexron III motsvarighet i dessa.
Men Castrol Transmax Z var även populärt att använda istället för ATF Dexron III i dessa lådor - en fördel är ju att Castrol Transmax Z är syntetisk olja medans en ATF Dexron III nästan uteslutande är mineralbaserad (men det har nog mest genomslag när det gäller långa bytesintervaller och kallegenskaper). Castrol Transmax Z är ju i första hand en automatväxellådsolja, men enligt data så kan den användas där API GL-3 eller API GL-4 krävs samt att dess viskositet är ungefär som Castrol Syntrans B 75W. Castrol Syntrans B 75W är såklart också syntetisk. Om jag får gissa så skulle jag tro att Castrol Transmax Z skulle fungera lika bra som Castrol Syntrans B 75W i dessa lådor. Men exakt vilka fördelar Transmax Z skulle ha över Syntrans B 75W låter jag vara osagt. Om jag inte ser några större fördelar kommer jag nog ändåså safe'a och köra på Syntrans B 75W... Redline MTL nämns också då och då som ett alternativ, vilket är rimligt då den är för API GL-4 och dess viskosotet ligger iallafall i samma SAE klass. Castrol Syntrans B 75W och Castrol Transmax Z ligger i den absoluta undre delen av SAE Grade 80-klassen medans Redline MTL ligger i den absoluta övre delen av SAE Grade 80-klassen (så den är lite tjockare vid 100 grader C). Men hade varit intressant att höra vad racingfolket använt i dessa lådor (då lådor som vill ha MTF-LT-2 är ganska vanliga i bilar som kör på bana). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (5928 totalt) |