| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
öka axelavständ lättlastbil
|
1 besök senaste veckan (2803 totalt) |
|
öka axelavständ lättlastbil
hej jag har köpt en lättlastbil vart flaket är lågbyggt, perfekt att transportera bilen på. bilen är reggad som lättlastbil inte biltransport. jag har googlad som fan men hittar bara några typ 10 år gamla tråder om detta, jag skulle vilja förlänga ramen med ca 1 m mellan fram o bakaxel det enkelt på denna, då ramen som flaket sitter på är bultat i hytten. med 6 bulter i varje ramben. det inget hemma bygge den har alltid varit så. jag känner bilen nästan sen den var ny. så jag behöver inte svetsa i ramen så i princip är det bara att göra en distans o bulta i mellan rambenen hur ska jag få detta bes, o ändrar det på hur mycket jag får lasta, nu 1430 kg _________________ henrik nielsen |
||
|
Eftersom det var men "skruva"fråga än en projekttråd (i alla fall än så länge, det kanske blir?) och att det ändå absolut har Rejsamässigt innehåll så flyttade jag tråden från projektrådar till skruvabanåkabilforumet.
Fanns ingen "skruvabanåkarelateradegrejerforum" liksom
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Det finns regler hur man skarvar en lastbilsram.
Jag skulle nog svetsa... enl dom regler som finns. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Som Håkan är inne på så bör man börja att kolla tillverkarens påbyggaranvisningar, där finns det oftast angivet hur de tycker att man ska förlänga en ram.
Om det redan är en påbyggnad gjord (det låter nästan så) blir det mer av en bedömningsfråga. Bilder underlättar alltid... Ändrar man axelavstånd klassas bilen som ombyggt fordon vilket gör att den kan besiktas genom SFRO, och då blir det du som byggare och SFRO som gör bedömningen av om förlängningens konstruktion är OK. Kör man den inte som ombyggt fordon lär det krävas formella intyg från tillverkaren av fordonet, det kan vara svårt att få. När det gäller (last)vikterna så begränsas de oftast av de axeltryck (axelbelastningar) som tillverkaren angivit. I och med ombyggnaden kan man öka totalvikten men bara upp till de begränsningar som axeltrycken sätter - och under förutsättning att ramen klarar vikten. Själva förlängningen ökar ju egenvikten (tjänstevikten) vilket normalt sett gör att maxlasten minskar. Men kan man samtidigt byta axel/axlar till delar som har högre godkänd last (axeltryck) kan man i vissa fall få tillbaka en del av lastvikten. Men max totalvikt är ju 3500 kg för lätt lastbil. För att räkna på, och bedöma möjligheterna behövs regnr på fordonet och foton, som start. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
tackar för det mycket bra svar gustav
jag får ta en funderare om det lönt bilen är ju från 1988 o värdet inte så högt. så det kanske inte försvarbart ekonomiskt att sfro regga + vanlig reg bes + ombyggnaden det sluter ju någonstans runt 8-10000 kr innan det är klart jag får fundera lite _________________ henrik nielsen |
||
|
Det är helt klart en sak att fundera på tycker jag, även om det ju också är rätt bra andrahandsvärde på färdiga reggade biltransporter.
Men jag tycker (och vet att jag har byggare som gjort samma reflektion) att ska man lägga ned tiden och energin som krävs på ett bra biltransportbygge så ska det vara en grund som man står ut med i längden, dvs effekt/vridmoment och komfort (samt kanske driftsäkerhet) ska vara rätt för det man önskar. Att gå på ett nyare/bättre objekt kan löna sig i längden. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
meningen med hela förlängningen var att jag kunde bygga på en sovkabin på ca 2 x 1,3 m
så jag kan övernatta i bilen. o fortfarrande få upp racebilen på flaket jag kör roadracing i hela norden. så det där sovkabinen behövs. bygger nock en sovkabin som står löst på flaket, som jag löfter av när jag behöver transportera racebilen på den. tävlar inte med racebilen, så det blir bara dagsytflykter med den. jag använder även lastbilen i jobbet, o jag är inte så sugen på en bil till bara till roadracingen här står redan så många bil o mc så jag snart tappar räkning :-) jag tänker lite o återkommer om jag vill förlänga den jag tackar för dina svar Gustaf (ursäkta det blev med v sist ) _________________ henrik nielsen |
||
|
Re:
Gör ett loftsovkabin så kan du lasta bilen under... _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
öka axelavständ lättlastbil
|
1 besök senaste veckan (2803 totalt) |
