Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (12164 totalt) |
BMW M4 keramik eller inte?
Letat bil senaste tiden och har bestämt mig för M4 2017-2018. Finns ett antal lågmilare på marknaden. De flesta dock med keramiska bromsar. Jag räknar med att köra bana vid 8-9 tillfällen per år, i övrigt kommer bilen att användas som vardagsbil (året runt). Har på olika forum hittat uppgifter om att livslängden på keramiska bromsar reduceras kraftigt vid bankörning, allt från 100000 km vid vardagskörning till 2000 km vid hård bankörning. Eftersom ett nytt kit kostar runt 140000 kr utöver ökade däckskostnader så undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av livslängden på keramiska bromsar på bana. De flesta lågmilare som är till salu är med keramiska och konstigt nog till bättre priser än de fåtal med stålskivor! Kanske har jag svaret där? _________________ Per Englund |
||||
Om jag köpte en bil med keramiska bromsar skulle jag nog plocka av dom ganska omgående ock montera vanliga stålskivor å belägg om det funkar, annars skulle jag köpt nåt bromsuppgraderingskit från valfri leverantör.
Och sparat keramikkittet till den dagen bilen ska säljas _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Re:
Ja, det är ju en lösning ![]() Får kolla upp om infästningen är densamma för stål och keramik. ![]() Antar att det inte skulle innebära någon form av kodning........ ![]() _________________ Per Englund |
||||
Jag skulle tro att bromsoken är samma,möjligtvis kan kolvarna skilja men det spelar ingen roll.
Har för mej att på audi å porsche så kan man montera stålskivor och andra belägg och behålla oken _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Ser mörkt ut
![]() Hittar i alla fall inga stålskivor med de rätta måtten. Antar att det går med skivor som ligger nära de rätta måtten men har ingen aning om vad vilket spelrum man kan acceptera. Strävar efter en så enkel, problemfri lösning som möjligt, m.a.o. Very "bolt on"! _________________ Per Englund |
||||
Ganska festligt och ironiskt, att BMW och Porsche (kanske även Audi) monterar keramikskivor på sina snabbaste och mest raceinriktade bilmodeller. Och när riktiga raceentusiaster köper de bilarna så monterar de bort keramikgrejorna för att i stället köra vanliga stålskivor... Det känns som att keramikbromsarna kanske är mest blingbling för gatan, och kanske för att tjäna lite extra pengar på prestandamodellerna.
![]() Men jag skulle nog också göra som Mange föreslår, lägg dem på hyllan tills du skall sälja bilen om du upplever slitaget vara för kostsamt. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Re:
Ja, som jag ser det så blir en bil med keramikbromsar en nödlösning för att överhuvudtaget hitta en bil i tid för att köra bana i år. Klart blingbling för mig då jag inte kommer att bromsa senare än att jag inte gör på mig vilka bromsar jag än har. ![]() _________________ Per Englund |
||||
nog sjutton måste du kunna hitta detta om du gräver lite. 30 sekunders googlande på "steel rootor carbon replacement M4" gav:
http://www.racingbrake.com/RB-2pc-Ro Har ingen alls aning om just detta är bra saker eller inte, men om du letar lite till så hittar du säkert alternativ. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
Re:
Är väl för snåla människor som köper för fina bilar ![]() Det gäller ju att kunna glänsa lite på de stora bilsalongerna med unika lösningar som helst konkurenterna inte har... Och visa att detta är en mycket bättre bil. _________________ Roland Johansson |
||||
Är det verkligen bättre med keramiska bromsar vid bankörning? Ok att man får lite mindre roterande massa men begränsningen ligger ju oftast i kylningen och att bromsvätskan kokar? Det är ju i princip samma ok och bromsvätskan är densamma så varför anses egentligen keramiska bromsar bättre?
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||
Re:
Hacker!!! ![]() Tack! ![]() _________________ Per Englund |
||||
Finns ju renoveringsalternativ för keramiska bromsar idag, kostar ungefär 15K/skiva men skall enligt vad jag hört lång tid att få dem fixade. http://www.peansweden.com/varum%C3%A
Jag tog av mina och satte stål (997.2TT). Tips: https://o-brake.com/ undvik denna firma om du skulle råka stöta på dem vid googling, körde deras hålborrade skivor på min porsche och det visade sig vara ren skit, de var sopslut både fram och bak efter 8 dagar på bana. Både sprickor från yttre hålen och hela vägen ut genom hela skivtjockleken och hålen var inte offset som på porsche original vilket gjorde att skivorna blev ojämnt slitna vild hål och mellan hålen så skivorna blev vågiga (ej skeva). Nu blev det original/zimmerman bak och PFC fram. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Ring till Viktor på Schmiedmann. Han har ju åkt en hel del bana med sin M4 med keramiska.
|
||||
Vad kul att du är på G ut på bana igen shadow!
![]() Jag har bara hört negativt om BMW M's keramiska bromsar och med den höga kostnaden det medför att byta dem, och även vad en renovering kostar så skulle jag satsa på stålskivor. Sen finns ju M4ans lillebror M2 som enbart har stålskivor ![]() Hoppas vi ses i sommar ![]() _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||||
Re:
Men så gör man om man inte vet bättre.. ![]() ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Hej Erik ![]() Ja, jag hoppas verkligen att allt går att som jag tänkt med införskaffandet av bil. Min gamla 320 touring -99 behöver ersättas trots blyga 13000 mil, och så här på gamla dagar så tänkte jag unna mig lite mer än vad som är vettigt. Har saknat Z:an och bankörning och alla trevliga ansikten på banträffarna. Har efter moget övervägande beslutat att hålla mig långt borta från keramiken (surfat runt på lite olika lösningar men inte hittat något som verkar vara seriöst till en vettig penning) så även om det innebär 4-6 månaders leverans så tar jag det och får exakt den bil jag vill ha. M2 är ett fullgott (bättre) alternativ för bana, men för en gammal gubbe så känns det vettigare med en allround M4. Lite grädde på moset på gamla dagar ![]() Om vi inte ses i sommar så blir det i alla fall ett par höst träffar ![]() _________________ Per Englund |
||||
Re:
Ja, det är mycket troligt att jag (och några fler) inte vet bättre.... Att keramikbromsar är bättre på tävlingsbilar (Formelbilar, Touringcar-bilar, Richards 997 RSR GT2) det är väl ganska klart, men många anser att det inte är värt den extra kostnaden som det innebär att köra med keramiska skivor på en gat-bil (även om den ibland körs på bana). ![]() /Claes Ps. Hur tar man hand om sina keramikskivor? ![]() _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Jag tror det var Daniel dstr som berättade att man kunde köra slut på skivorna på en enda träff om man gjorde fel. Men jag minns inte vad som var fel att göra. Svagt minne att det kan ha varit att om man hade antisladd påslaget som värmde skivorna lite extra och sen helt enkelt att man överhettade dom. Men ta det med en nypa salt tills någon kunnigare kommer med input.
_________________ ![]() |
||||
Kan inte prata om dstr ferra men ja känner ferra mekaniker på autoeuropa
På min 991 turbos s gatbil kör ja keramiska och ser till att ha rätt belägg och sköter om dom sommmma bör och då inga problem. Men gör man fel blir det dyrt ja men inte skäl nog att förlora 22kg ofjädrad vikt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (12164 totalt) |