Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Motorbyte 323 ti Compact -98 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5798 totalt) |
Hej Jag ska byta motorn efter haveri på Mantorp förra året. Jag tror det ska sitta en 6;a med motorbeteckning M52-B25 med Vanos. Är det nån som kan mellan vilka årsmodeller jag kan leta efter en motor, första gången jag skruvar BMW. Reg nr RPM880.
Tacksam för tips och råkar nån ha en motor...?? Erik Tel 070-200 7332 _________________ Erik Nylund |
||
Nästan läge att leta efter en M52B28TUB eller en M54B30 med tillhörande ECU istället.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Stoppar du i en vanligt M52-B28 så är det näst intill omöjligt att se någon skillnad. Jag hade inte tvekat en sekund på det valet. Det enda som behövs är att du får med ECU eller om du drar in 328 motorns mjukvara i din befintliga ECU
Detta var vad jag gjorde när min 323ti sköt toppackningen. Sen blev det S50B32 men den gick hårt o länge med 328 motorn. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Med S50B32 grenrör, avgassystem med racekatalysator och en optimering har man dessutom ca 230 hk. Och varför inte ett M54B30 insug när man ändå håller på så hamnar det runt 250 hk.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Jag fick ett bromspapper från en av bröderna Skoog där de hade bänkat en M52B28TUB med de saker jag nämnde i mitt inlägg ovan och de fick ut:
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Så här ser min ut efter de modifieringar som Andre hänvisar till på en M52B28TUB.
Det gör stor skillnad!! _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
Det var Martin jag prata lite med och det var bara det som var gjort med deras maskin enligt honom. Kan ju hända att han glömde nämna något. Men som jag sa, det ger iaf 250 hk så allt över det är en bonus. Om man skulle bemöda sig att konvertera till etanol går det säkert att hämta ännu lite mer. Jag har bara insug och spridare från en M54B30 kvar att montera på min sen blir det bänkning och hoppas det resulterar i liknande siffror som nämnts. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Om du menar M52B28TUB insuget så gör det så stor skillnad. 28:ans insug ger bättre mellanregister men stryper motorn ganska bra vid högre varv. 30:ans insug gör att den andas mycket lättare högre upp i registret. Sen är 28:ans kammar inte lika håriga som 30:ans men ger väldigt bra vrid vid lägre varv. Kammarna i 28:an gör att den tappar effekt markant vid 6700 varv trots 30:ans insug. Tycker min är löjligt lättkörd, använder bara 3:an och 4:an på Mantorp. Inte lönt att växla ner till 2:an nånstans. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Vad är det för skillnad på Sjöströms 235hk motor och din 253hk, förutom insuget och dubbelvanos? 15-20hk mer samt bättre vrid låter ju trevligt om det handlar om istort sett samma peng.
Är det någon skillnad i utseende på B28 och B28TUB? _________________ Peter Bergman |
||
Kanske ska nämnas vilka bilmodeller som har dessa motorer med?
E36 328 och E39 528 ANTAR jag? Men jag är inte bevandrad i BMW världen Det var väl trots allt bilmodellerna som TS efterfrågade? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Dessa modeller satt motorn i: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52#M52TUB28
M52B28 som satt i E36 hade enbart singelvanos och inga stålfoder i aluminiumblocket. M52B28TUB är väldigt lik M54B30 men M54B30 har längre slag på veven, andra kolvar (stakarna är likadana), annan insugskam (avgaskammen är likadan) och så har insugsportarna en annan form (som ett liggande D istället för en rektangel med runda hörn som M52B28TUB har) men insuget passar ändå men det skulle säkert bli ännu bättre flöde om man portade toppen på M52B28TUB för rätt form. En bonus är att M52B28TUB och M54B30 tål överladdning väldigt bra med mindre modifieringar, vilket M52B28 inte gör. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Om han ska ha en M52B2X ja, men när man kan få en bättre motor för ungefär samma pengar som passar rakt ner i compacten tycker jag inte att det är ett svårt val. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Bilen finns kvar också, vilade sig i form förra året men i år ska det köras igen! Lät bygga en ordentlig rostfritt avgassystem på den förra året och den blev ännu piggare! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
hej är det min gamla motor så är det lite extra pillat i toppen på den, finns nog lite info i någon gammal tråd _________________ Jan Ekehage |
||
Skruva banåkabil Motorbyte 323 ti Compact -98 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5798 totalt) |